The aim of this study is to determine the views of
Turkish language and literature teacher candidates about the Character and
Value Education course. The descriptive survey model was used in the study, in
which the qualitative research approach was adopted. The study group consists
of 59 teacher candidates (35 females and 24 males), who chose the Character and
Value Education course as an elective course in the Pedagogical Formation
Program of Sinop University in the fall semester of 2018-2019 academic year. In
this study, a semi-structured interview form consisting of 5 open-ended
questions was used as a data collection tool. Descriptive analysis technique was used to
analyze the data obtained. Firstly, the data obtained were read and coded in
detail. Then, categories were formed for each sub-problem according to the
content of the data encoded. The results section of the study included some
simple statistical information related to the categories created for each
sub-problem, as well as the views of some teacher candidates who stood out
regarding the categories by citing from them directly. As a result of this study, when the results of the
first sub-problem were examined, it was seen that 50.84% of Turkish language
and literature teacher candidates defined character and values education as an
education process that enables the individual to adapt to the world and the
society in which he or she lives ”. Based on the results of the second
sub-problem, 35.59% of the participants stated that they selected the course of
character and values education because of the idea that the course would
contribute to their personal development. When the results of the study were
examined for the third sub-problem, it was observed that a large part of the
teacher candidates, such as 76.27%, thought that the course of character and
values education should be included in the undergraduate programs. Finally,
when the results of the fifth sub-problem of the study were examined, 71.18% of
the participants stated that the evaluation criteria of the Character and
Values Education course should be “in school, family and social life; changes
in students' behaviors and attitudes should be taken into consideration ”
Bu
araştırmanın amacı; Türk dili ve edebiyatı öğretmeni adaylarının Karakter ve
Değerler Eğitimi dersine yönelik görüşlerini tespit etmektir. Nitel araştırma
yaklaşımının benimsendiği çalışmada, betimsel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı güz yarıyılında,
Sinop Üniversitesi Pedagojik Formasyon Programı’nda, seçmeli ders olarak
Karakter ve Değerler Eğitimi dersini alan 35’i kadın ve 24’ü erkek olmak üzere
toplam 59 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
5 adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu
kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde ise, betimsel analiz
tekniğinden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler öncelikle detaylı bir okumaya
tabi tutulmuş ve kodlanmıştır. Sonrasında ise, kodlanan verilerin içeriği
doğrultusunda her bir alt problem için kategoriler oluşturulmuştur. Araştırmanın bulgular kısmında; her bir alt
problem için oluşturulan kategorilere yönelik bazı basit istatistiki bilgilerle
birlikte, doğrudan alıntı yaparak kategorilerle ilgili öne çıkan bazı öğretmen
adayı görüşlerine yer verilmiştir. Araştırmanın neticesinde; birinci alt
probleme yönelik elde edilen sonuçlar incelendiğinde, Türk dili ve edebiyatı
öğretmeni adaylarının %50,84’ünün karakter ve değerler eğitimini, “bireyin dünyaya ve içinde
bulunduğu topluma adapte olmasını sağlayan ve toplumu huzura ulaştıran bir
eğitim süreci” olarak tanımladıkları görülmüştür. İkinci alt probleme yönelik
ulaşılan sonuçlara bakıldığında; katılımcıların %35,59’luk bölümü, “dersin
kişisel gelişimine katkı sağlayacağı düşüncesi” sebebiyle Karakter ve Değerler
Eğitimi dersini seçtiklerini ifade etmişlerdir. Çalışmanın üçüncü alt
problemine yönelik elde edilen sonuçlar incelendiğinde; öğretmen adaylarının
%76,27’lik gibi büyük bir bölümünün Karakter ve Değerler Eğitimi dersinin
lisans programlarında kesinlikle yer alması gerektiğini düşündükleri
görülmüştür. Son olarak araştırmanın beşinci alt problemine yönelik sonuçlar
incelendiğinde, katılımcıların %71,18’lik gibi büyük bir bölümünün Karakter ve
Değerler Eğitimi dersinin değerlendirme ölçütlerinin neler olması gerektiğine
dair, “okul, aile ve sosyal hayatta; öğrencilerin davranışlarında ve
tutumlarında meydana gelen değişiklikler dikkate alınmalı” şeklinde görüş
belirttikleri görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Acceptance Date | June 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 18 |