Leadership in health is a process in which health
managers influence other health care workers to achieve specific goals in
providing care and treatment to patients
or healthy people. Clinical leadership is the ability of clinicians in a health
institution or a department to strive for a better general or one-to-one
service delivery to the patient, and the initiative to change policies,
procedures and systems through this effort (Budak & Özer, 2017). Nowadays,
it is expected to show leadership behaviors from managers at all levels of
health services due to factors such as developing health institutions,
competitiveness in health, and privatization. Leadership characteristics of
health managers are an important factor in individual and corporate success (Duygulu
and Kubilay, 2008). This study is a cross-sectional descriptive literature
review. For data collection, the data coding form prepared by Kartal and Kantek
(2015) was used as a reference; a standard data summary form was developed for
data summary, and data received in the study were analyzed in SPSS program. For
each study in the data summary form, the author of the study, year of
publication, type, sample size, location, questionnaires and forms were coded. Research
results reveal the necessity of developing leadership skills of managers in
health institutions. However, there is not a sufficient number of studies on
the subject and it is necessary to present the current situation more
objectively and examine the leadership characteristics of the managers in the
field of health in more detail.
Sağlıkta
liderlik, hasta ya da sağlam bireye, bakımın ve tedavinin sağlanmasında belirli
amaçlara ulaşabilmek için sağlık yöneticilerinin diğer sağlık çalışanlarını
etkilediği bir süreçtir. Klinik liderlik ise; bir sağlık kurumundaki,
bölümündeki, birimindeki klinisyenlerin, hastaya birebir hizmet sunumunun yanı
sıra bu hizmet sunumunun çok daha iyi olması için gayret göstermesi ve bu
gayretle politikaları, prosedürleri ve sistemleri değiştirme gücü ve
yeteneğidir (Budak ve Özer, 2017). Günümüzde gelişen ve değişen sağlık
kurumları, sağlık alanındaki rekabetleşme, sağlıkta özelleşme gibi faktörler
nedeniyle artık sağlık hizmetlerinin tüm kademelerindeki yöneticilerden
liderlik davranışlarını gösterebilmesi beklenmektedir. Sağlık yöneticilerinin
liderlik özellikleri bireysel ve kurumsal başarıda önemli bir etkendir (Duygulu
ve Kubilay, 2008). Araştırma literatür
incelemesi olup, kesitsel-tanımlayıcı niteliktedir. Verilerin toplanmasında
Kartal ve Kantek (2015) tarafından hazırlanan veri kodlama formu referans
alınarak, verilerin analizi, verilerin özetlenmesi için standart bir veri
özetleme formu geliştirilmiş ve veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Veri özetleme formunda her çalışma için
çalışmanın yazarı, yayın yılı, türü, örneklem büyüklüğü, yeri, kullanılan
anketler ve formlar kodlanmıştır. Araştırma sonuçları sağlık kurumlarındaki
yöneticilerin liderlik becerilerini geliştirmenin gerekliliğini ortaya
koymaktadır. Fakat konuyla ilgili yapılan çalışmalar yeterli sayıda olmayıp,
mevcut durumun daha objektif olarak ortaya konulmasına, sağlık alanındaki
yöneticilerin liderlik özelliklerinin daha detaylı olarak incelenmesine
gereksinim vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | September 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |