As the environmental issues grow, it has become
necessary to search, and determine environmental issues, and develop an
awareness that could possibly address such issues. Using traditional learning
methods has no or very little impact on developing a sustainable environmental
awareness. Therefore, in order to develop environmental awareness in children,
it becomes essential to use new learning approaches such as social learning
theory instead of the traditional ones. Observational learning is a learning method
in which children learn by observing the objects around themselves. Using the
social learning, the purpose of this study is to develop an instrument that can
measure how children perceive the kinds of behaviors that adults display
related to environmental issues. In order to achive the goal, local and foreign
literature were reviewed, and an instrument, lenght of 20 items, was developed,
called “Observing adults’-displayed-behavior related to environment scale”. The
study sample was consisted of 275 primary and middle students located in
Amasya, Turkey. The data was analyzed using exploratory factor analysis, and
the findings suggested that the instrument was unidimensional. The reliability
coefficient of the scale (Chronbach Alpha) was calculted as 0.80. Thus, it can
be concluded that the developed instrument has validity and reliability
evidence justifying the use of the instrument.
Çevre sorunlarının giderek artması, çevresel sorunların belirlenmesini,
araştırılmasını ve bireylerde çevre bilinci ve çevreye yönelik olumlu tutum ve
davranışların geliştirilmesini daha önemli hale getirmektedir. Bireylerde
sürdürülebilir bir çevre bilinci oluşturmada geleneksel öğretim yöntemleri
kullanmanın etkisinin ya çok az ya da etkisiz sonuçlar verdiği gözlenmektedir.
Bu bağlamda özellikle çocuklarda çevre bilinci geliştirmede, olumlu tutum ve
davranışlar oluşturmada yeni öğrenme yöntemlerinin ve gözleyerek (Sosyal)
öğrenmenin önemi dikkat çekmektedir. Sosyal öğrenme, özellikle çocukların
çevredekilerinin hareketlerini, tutum ve davranışlarını gözlemeye
dayanmaktadır. Bu araştırmanın amacı sosyal öğrenmenin önemini dikkate alarak
çocukların yetişkinlerin çevreye ilişkin sergiledikleri davranışları nasıl
algıladıklarına yönelik bir ölçek geliştirmektir. Bu amaca uygun olarak yerli
ve yabancı yazın taraması yapılarak 20 maddelik “Yetişkinlerin Çevreye İlişkin
Sergiledikleri Davranışlar Gözlem Ölçeği” geliştirilmiştir. Çalışma Amasya
ilinde 275 ilkokul ve ortaokul öğrencisiyle yapılmıştır. Yapılan Faktör Analizi
sonucu tek boyutlu bir ölçek olarak belirlenmiştir. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı
ise 0.80 olarak tespit edilmiştir. Sonuç olarak ölçeğin öğrencilerin,
yetişkinlerin çevreye ilişkin davranışlarını nasıl algıladıklarını ölçmede
uygun bir ölçek olduğuna karar verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | September 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |