Research Article
BibTex RIS Cite

Psikolojik Güçlendirme Bağlamında Örgütsel Desteğin İş Yaşam Kalitesine Etkisi

Year 2019, Volume: 13 Issue: 19, 1528 - 1551, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.571458

Abstract

Bu çalışmanın temel
amacı, örgüt yöneticileri tarafından işgörenlere karşı gösterilen örgütsel
desteğin, işgörenlerin iş yaşam kaliteleri üzerine etkisinde psikolojik
güçlendirmenin aracı rolünü incelemektir. Bu amaçla mevcut araştırma;
işgörenlerin örgütleri tarafından değerli olarak algılanması ve örgütün onların
iyiliğini ve çıkarlarını düşündüğü yolunda bir çıkarım yapması ile ilgili olan
“örgütsel destek” ve işgörenlerin yapmış oldukları işi ve bulundukları iş
ortamını değerlendirmeleri sonucu ortaya çıkan duygusal bir durumu ifade eden
“iş yaşam kalitesi” değişkenlerini ele alarak ve işgörenlerin işleri üzerinde
kontrolleri olduğuna dair psikolojik durumlarını ifade eden “psikolojik
güçlendirmeyi” aracı değişken olarak ilave ederek ilgili alana katkıda
bulunmaktadır. Araştırmamızda bir devlet üniversitesinde hizmet veren 242 idari
personelden anket tekniği ile veri toplanmıştır ve bu veriler yapısal denklik
modellemesi ile analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda örgütsel
desteğin  iş yaşam kalitesi ve psikolojik
güçlendirme üzerinde olumlu yönde etkilerinin olduğu gözlenmiştir. Benzer
şekilde psikolojik güçlendirme ile iş yaşam kalitesi arasında da olumlu yönlü
bir ilişkinin varlığı tespit edilmiştir. Araştırmada örgütsel destek ve iş
yaşam kalitesi arasındaki etkileşimde psikolojik güçlendirmenin kısmi bir
aracılık rolü üstlendiği belirlenmiştir. 

References

  • Ayaz, S., and Beydağ, K. (2014). Hemşirelerin iş yaşamı kalitesini etkileyen etmenler: Balıkesir örneği. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(2), 61.
  • Büyüköztürk, Ş.(2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanimı. Eğitim Yönetimi Dergisi, 32, 470-483.
  • Conger, J. A. and Kanungo, R. N. (1987). Towards a behavioral theory of charismatic leadership in organizational settings. Academy of Management Review, 12, 637–647.
  • Çakar, D. N. and Yıldız, S., (2009). Örgütsel adaletin iş tatmini üzerindeki etkisi: ‘’Algılanan örgütsel destek’’ bir ara değişken mi?, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 28 (8), 68-90.
  • Eisenberger, R., Huntington, R., Hutchison, S. and Sowa, D. (1986). Perceived organizational support. Journal of Applied Psycology, 7, 500–507.
  • Erstad, M. (1997). Empowerment and organizational change. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 9 (7), 326- 327.
  • Kirkman, B. L. and Rosen, B., (1999). Beyond Self-Management: Antecedents and Consequences of Team Empowerment”, Academy of Mangement Journal, Sayı 42, s.58-74
  • Koşan, L. and Geçgin, E., (2013). Hedef maliyetleme sisteminin menü analizinde kullanılması: Bir yiyecek içecek işletmesinde yapılan uygulama ve sonuçları. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (2), 391- 410
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. and Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Littrell, R. F. (2007). Influences on employee preferences for empowerment practices by the ‘ideal manager’ in China. International Journal of Intercultural Relations, 31 (1), 94.
  • Morgan, George A., Nancy, L. Leech, Gene, W. Gloeckner, and Karen C. Barrett, (2004). Spss for Introductory Statistics: Use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Schlesinger, L. A. and Oshry, B. (1984). Quality of work life and the manager: Muddle in the middle. Organizational Dynamics, 13(1), 5-19.
  • Spreitzer, G. M. (1995). Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement, and Validation. Academy of Management Journal, 38 (5), 1442–1465.
  • Spreitzer, G. M., Kzilos, M. A. and Nason, S.W. (1997). A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment and effectiveness, satisfaction, and strain. Journal of Management, 23 (5), 679-704.
  • Stamper, C. L. and Johlke, M. C. (2003). The impact of perceived organizational support on the relationship between boundary spanner role stress and work outcomes. Journal of Management, 29 (4), 569-588.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde geçerlik ve güvenirlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş:Temel ilkeler ve lisrel uygulmaları. Ankara: Ekinoks Yayın Evi.
  • Taşgın, A. ve Korucuk M., (2018). Development of Foreign Language Lesson Satisfaction Scale (FLSS): Validity and Reliability Study. Journal of Curriculum and Teaching, 7(2),66-77.
  • Uysal, F. G. (2002). Çalışma yaşamının kalitesi ve çağdaş yönetim. İş Güç ve Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 4 (1), 1-4.
  • Walker,B., Cheney, D. and Stage, S. (2009). The validity and reliability of the self-assessment and program review. Journal of Positive Behavior Interventions, 11(9), 94–109.

The Impact of Organizational Support on Quality of Work Life Within The Scope of Psychological Empowerment

Year 2019, Volume: 13 Issue: 19, 1528 - 1551, 30.09.2019
https://doi.org/10.26466/opus.571458

Abstract

The purpose of this
study is to examine the mediator role of psychological empowerment in the
effects of organizational support provided by organization managers to
employees on employees’ work life quality. In alignment with this purpose, the
variables of “organizational support” and “work life quality” were used.
Organizational support refers to employees’ perceptions of being values by
their organizations and thus, the understanding of their organization takes
employee well-being and interests into consideration while “work life quality”
refers to an emotional outcome of employees’ evaluation of their jobs and the
work environment they are in. In addition to these two variables,
“psychological empowerment” which refers to employees’ psychological state on
having control of employees on their jobs, was included as the mediator
variable in the study. In the study, the data were collected from 242
administrative staff working in a state university through a survey instrument
and analyzed with structural equational modelling. The results showed that
organizational support has positive effects on work life quality and
psychological empowerment. Similarly, a positive relationship was found between
psychological empowerment and work life quality. Additionally, a mediator role of
psychological empowerment on the interaction between organizational support and
work life quality was identified. 

References

  • Ayaz, S., and Beydağ, K. (2014). Hemşirelerin iş yaşamı kalitesini etkileyen etmenler: Balıkesir örneği. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 1(2), 61.
  • Büyüköztürk, Ş.(2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve ölçek geliştirmede kullanimı. Eğitim Yönetimi Dergisi, 32, 470-483.
  • Conger, J. A. and Kanungo, R. N. (1987). Towards a behavioral theory of charismatic leadership in organizational settings. Academy of Management Review, 12, 637–647.
  • Çakar, D. N. and Yıldız, S., (2009). Örgütsel adaletin iş tatmini üzerindeki etkisi: ‘’Algılanan örgütsel destek’’ bir ara değişken mi?, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 28 (8), 68-90.
  • Eisenberger, R., Huntington, R., Hutchison, S. and Sowa, D. (1986). Perceived organizational support. Journal of Applied Psycology, 7, 500–507.
  • Erstad, M. (1997). Empowerment and organizational change. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 9 (7), 326- 327.
  • Kirkman, B. L. and Rosen, B., (1999). Beyond Self-Management: Antecedents and Consequences of Team Empowerment”, Academy of Mangement Journal, Sayı 42, s.58-74
  • Koşan, L. and Geçgin, E., (2013). Hedef maliyetleme sisteminin menü analizinde kullanılması: Bir yiyecek içecek işletmesinde yapılan uygulama ve sonuçları. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22 (2), 391- 410
  • Leech, N. L., Barrett, K. C. and Morgan, G. A. (2005). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Littrell, R. F. (2007). Influences on employee preferences for empowerment practices by the ‘ideal manager’ in China. International Journal of Intercultural Relations, 31 (1), 94.
  • Morgan, George A., Nancy, L. Leech, Gene, W. Gloeckner, and Karen C. Barrett, (2004). Spss for Introductory Statistics: Use and interpretation. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Schlesinger, L. A. and Oshry, B. (1984). Quality of work life and the manager: Muddle in the middle. Organizational Dynamics, 13(1), 5-19.
  • Spreitzer, G. M. (1995). Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement, and Validation. Academy of Management Journal, 38 (5), 1442–1465.
  • Spreitzer, G. M., Kzilos, M. A. and Nason, S.W. (1997). A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment and effectiveness, satisfaction, and strain. Journal of Management, 23 (5), 679-704.
  • Stamper, C. L. and Johlke, M. C. (2003). The impact of perceived organizational support on the relationship between boundary spanner role stress and work outcomes. Journal of Management, 29 (4), 569-588.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde geçerlik ve güvenirlik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö.F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş:Temel ilkeler ve lisrel uygulmaları. Ankara: Ekinoks Yayın Evi.
  • Taşgın, A. ve Korucuk M., (2018). Development of Foreign Language Lesson Satisfaction Scale (FLSS): Validity and Reliability Study. Journal of Curriculum and Teaching, 7(2),66-77.
  • Uysal, F. G. (2002). Çalışma yaşamının kalitesi ve çağdaş yönetim. İş Güç ve Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 4 (1), 1-4.
  • Walker,B., Cheney, D. and Stage, S. (2009). The validity and reliability of the self-assessment and program review. Journal of Positive Behavior Interventions, 11(9), 94–109.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Psychology
Journal Section Articles
Authors

Serkan Naktiyok 0000-0003-1226-2940

Publication Date September 30, 2019
Acceptance Date August 22, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 13 Issue: 19

Cite

APA Naktiyok, S. (2019). The Impact of Organizational Support on Quality of Work Life Within The Scope of Psychological Empowerment. OPUS International Journal of Society Researches, 13(19), 1528-1551. https://doi.org/10.26466/opus.571458