Creativity is the skill of being able to produce a
new, original and beneficial idea or a product, getting out of cliche, being
able to have a different point of view for a problem by making more different
relations than others between concepts. Creative thinking is making a relation
between the objects and thoughts which did not have a relation before.
Creativity is an innate ability, and being more creative could be taught.
Children in the classes of creative teachers are creative. If one is not
creative, it is difficult to teach and support creativity. It is thought that
preschool teachers’ having creative thinking skills will affect the creativity
of children in classrooms and increase the quality of preschool education.In
this sense, the purpose of the current study is to investigate the creative
thinking dispositions of preschool teaches in terms of different variables.
Survey model was used in the study. The working group of the study was made up
of 160 preschool teaches working at a preschool education institution.The data
of the study was collected through “General Information Form” that was prepared
to determine the personal information of the teacher and “Marmara Scale of
Creative Thinking Dispositions” that was developed by Özgenel and Çetin (2017).
At the end of the research, it was found that creative thinking dispositions of
the teachers were high; there was no significant difference between the
creative thinking dispositions and the age, the department graduated, marital
status, the status of having a child, occupational experience, the number of
children in the classroom, the ages of the children in the class, and the
status of participating in an in-service training course
Yaratıcılık, kavramlar arasında herkesten farklı ilişkiler kurarak yeni,
orijinal ve faydalı bir fikir ya da ürün üretebilme, kalıpların dışına çıkabilme, probleme farklı açılardan bakabilme
becerisidir. Yaratıcı düşünme ise, daha önce aralarında ilişki kurulmamış
nesneler ya da düşünceler arasında ilişki kurulmasıdır. Yaratıcılık herkesin
doğuştan getirdiği bir yetenektir ve daha da yaratıcı olmak öğretilebilir.
Yaratıcı öğretmenlerin sınıfındaki çocuklar yaratıcı olurlar. İnsan kendisi
yaratıcı değilse yaratıcılığı öğretmesi, desteklemesi de güçtür. Okul öncesi
öğretmenlerinin yaratıcı düşünme becerilerine sahip olmasının sınıflarındaki
çocukların da yaratıcılıklarını etkileyeceği ve okul öncesi eğitimin niteliğini
arttıracağı düşünülmektedir. Bu noktadan
hareketle çalışmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı düşünme
eğilimlerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu okul öncesi eğitim
kurumunda görev yapan 160 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın
verileri; öğretmenlerin kişisel
bilgilerini belirlemek amacıyla hazırlanan “Genel Bilgi Formu”, Özgenel ve
Çetin (2017) tarafından geliştirilen “Marmara Yaratıcı Düşünme Eğilimleri
Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmanın
sonucunda, öğretmenlerin yaratıcı düşünme eğilimlerinin yüksek olduğu; yaratıcı
düşünme eğilimleri ile yaş, mezun olunan bölüm, medeni durum, çocuk sahibi olma
durumu, mesleki kıdem, sınıfında bulunan çocuk sayısı, sınıfındaki çocukların
yaşı, hizmet içi eğitimlere katılma durumu arasında anlamlı bir fark olmadığı
görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2019 |
Acceptance Date | August 29, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 19 |