The intense competition conditions resulting from today's economic
conditions have a significant impact on all businesses as a natural result. In
order for businesses to gain a competitive advantage, they need to classify their
customers according to their characteristics, incomes, purchasing habits,
shopping frequencies and spending amounts and to improve their relationships further
with their customers which bring forth more revenue and profits. However, it is
imperative that businesses fulfill their relations with their customers more
effectively and efficiently by offering the appropriate products and services
to each customer. As a result, this situation brings up the concept of customer
relationship management to the agenda. The implementation of customer
relationship management in a business depends foremost on the perspective of
business management and the positive level at which they adopt the customer
relationship management conception. The aim of this study is to identify the
levels of adoption the conception of customer relationship management of small
and medium-sized enterprises, which is one of the main dynamics of economy, and
to reveal their approach towards customer relationship management. The findings
will provide up-to-date information on the subject and contribute to small and
medium-sized enterprise authorities and researchers. In the study, the survey
method was used as a data collection tool in order to obtain primary data. The
data were obtained by face-to-face interviews with the authorities of 390 small
and medium sized enterprises operating in various sectors in the province
center of Kars. The findings of the study showed that small and medium-sized
enterprises within the scope of research have a positive approach towards
adopting the conception of customer relationship management. Another important finding of the study is that most of
small and medium-sized enterprises in the province center of Kars do not have
knowledge about the concept of customer relationship management. In
contrast, it was observed that more than half of the small and medium-sized
enterprises perceived customer relationship management as a solution proposal.
Günümüz ekonomik
koşullarından kaynaklanan yoğun rekabet şartları, doğal bir sonuç olarak tüm
işletmeler üzerinde önemli bir etki yapmaktadır. İşletmelerin rekabet avantajı
elde edebilmeleri için, müşterilerini özelliklerine, gelirlerine, satın alma
alışkanlıklarına, alışveriş sıklıklarına ve harcama tutarlarına göre
sınıflandırarak, daha fazla gelir ve kâr sağlayan müşterileri ile ilişkilerini
daha da geliştirmeleri gerekmektedir. Bununla beraber işletmelerin, her
müşteriye uygun ürün ve hizmetleri sunarak, müşteri ile ilişkilerini daha etkin
ve verimli bir şekilde yerine getirmeleri zorunlu olmaktadır. Sonuç olarak, bu
durum müşteri ilişkileri yönetimi kavramını gündeme getirmektedir. Bir
işletmede müşteri ilişkileri yönetiminin uygulanması, her şeyden önce işletme
yönetiminin bakış açısına ve müşteri ilişkileri yönetimi anlayışını benimseme
seviyesinin olumlu olmasına bağlıdır. Bu çalışmanın amacı, ekonominin başlıca
dinamiklerinden biri olan küçük ve orta boy işletmelerin, müşteri ilişkileri
yönetimi anlayışını benimseme seviyelerini tespit ederek, müşteri ilişkileri
yönetimine yönelik yaklaşımlarını ortaya çıkarmaktır. Elde edilen bulgular,
küçük ve orta boy işletme yetkililerine ve araştırmacılara konu ile ilgili
güncel bilgi verecek ve katkı sağlayacaktır. Çalışmada birincil veri elde
edebilmek için veri toplama aracı olarak anket yöntemi kullanılmıştır. Veriler,
Kars il merkezinde çeşitli sektörlerde faaliyet gösteren 390 adet küçük ve orta
boy işletmenin yetkilisi ile yüz yüze görüşülerek elde edilmiştir. Çalışmanın
bulguları araştırma kapsamında yer alan küçük ve orta boy işletmelerin, müşteri
ilişkileri yönetimi anlayışını benimsemeye yönelik olumlu bir yaklaşıma sahip
olduklarını göstermektedir. Çalışmanın diğer bir önemli bulgusu, Kars il
merkezindeki küçük ve orta boy işletmelerin çoğunun müşteri ilişkileri yönetimi
kavramı hakkında bilgi sahibi olmadıklarıdır. Buna karşılık, küçük ve orta boy
işletmelerin yarısından fazlasının, müşteri ilişkileri yönetimini bir çözüm
önerisi olarak algıladıkları gözlemlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |