The aim of this study is to examine the
psychological resilience levels of Faculty of Sport Sciences and Faculty of
Theology students. A total of 300 students, 151 Faculty of Sport Sciences
students and 149 Faculty of Theology students, participated in the study
voluntarily. In the study, “Demographic Information Form” developed by the
researchers and “Psychological Resilience Scale” (PRS) developed by Friborg et
al. (2005) and adapted into Turkish by Basım and Çetin (2011) were used to find
out the physiological endurance levels of the participants. PRS total scores of
the students in both faculties were compared in terms of the variables of
faculty, gender, cigarette or alcohol use and doing regular sport. In terms of
the variable of faculty, it was found that PRS total scores of the faculty of
theology students were significantly higher than those of the faculty of sport
sciences students (p<0.05). Female students were found to have significantly
higher PRS total scores than male students (p<0.05). Students who were not
using cigarette or alcohol were found to have significantly higher PRS total
scores than students who did (p<0.05). PRS total scores were not found to
differ in terms of the state of doing regular sport (p>0.05). It was found
that faculty, gender, cigarette or alcohol use influenced psychological
resilience level. It can be recommended to give necessary support for students
in the Faculty of Sport Sciences and male students to increase their
psychological resilience levels so that they can successfully cope with
difficulties or negative situations.
Bu çalışmanın amacı Spor Bilimleri ve İlahiyat
Fakültesi öğrencilerinin psikolojik dayanıklılık düzeylerini incelenmektir.
Çalışmaya Spor Bilimleri Fakültesi’nden 151, İlahiyat Fakültesi’nden 149 olmak
üzere toplam 300 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada, araştırmacılar
tarafından oluşturulan “Demografik Bilgi Formu” ve katılımcıların psikolojik
dayanıklılık düzeylerini belirlemek için Friborg ve ark. (2005) tarafından
geliştirilen ve Basım ve Çetin (2011) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Psikolojik
Dayanıklılık Ölçeği (PDÖ) kullanılmıştır. Her iki fakülte öğrencilerinin PDÖ
toplam puanları fakülte, cinsiyet, sigara veya alkol kullanma ve düzenli olarak
spor yapma durumu değişkenlerine göre karşılaştırıldı. Fakülteye değişkenine
göre ilahiyat fakültesi öğrencilerinin PDÖ toplam puanlarının spor bilimleri
fakültesi öğrencilerin puanından anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edildi
(p<0.05). Kadın öğrencilerin PDÖ toplam puanlarının erkek öğrencilerin
puanından anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edildi (p<0.05).
Öğrencilerden sigara veya alkol kullanmayanların PDÖ toplam puanlarının
kullanan öğrencilerin puanından anlamlı düzeyde yüksek olduğu tespit edildi
(p<0.05). Düzenli spor yapma durumuna göre PDÖ toplam puanlarının
farklılaşmadığı tespit edildi (p>0.05). Üniversitede eğitim görülen
fakültenin, cinsiyetin, sigara veya alkol kullanmanın psikolojik dayanıklılık
düzeyini etkilediği sonucuna ulaşıldı. Spor Bilimleri Fakültesi’nde okuyan ve
erkek öğrencilerin psikolojik dayanıklılık düzeylerinin yükseltilmesi
dolayısıyla zorluklara veya olumsuz durumlara karşı başarılı bir baş edebilme
sağlayabilmeleri açısından gerekli desteklerin sağlanması önerilebilir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | November 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |