This study was conducted to examine the views of
preschool teachers about field trip activities. In this study, a case study of
qualitative research methods was used. The study group of the study was
composed of 30 preschool teachers working in central kindergarten in Erzurum
province in 2016-2017 academic year. In the study, semi-structured interview
form was used as data collection tool. The data were analyzed according to the
content analysis technique. At the end of the research, among the places where
teachers had field trip activities, theater, cinema and museum were the most
visited places, it was concluded that field trip activities indicate that
children have academic skills such as experiential learning, permanent
learning, entertaining learning. It was found that the teachers experienced
problems due to family reasons such as financial problems, security concerns,
illness anxiety and unnecessary activity. When determining the areas to be
organized, it was determined that the area to be organized for the trip was
safe and easy to access, educational, fun, interesting and appropriate for the
children. It was determined that the teachers made activities such as preparing
a trip plan before the trip, talking about the characteristics of the place to
go with children, giving information about the rules to be followed, talking
about the purpose of the trip with the children. On the other hand, during the
field trip, it was concluded that the majority of the teachers did not take any
activities and mostly talked with the children after the trip.
Bu çalışma okul öncesi
öğretmenlerinin alan gezisi etkinlikleri hakkındaki görüşlerini incelemek
amacıyla yapılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında
Erzurum İli merkezindeki anaokulu ve anasınıflarında görev yapan 30 okul öncesi
öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik
analizi tekniğine göre çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmenlerin
çoğunlukla tiyatro, sinema ve müze gibi mekanlara gezi düzenledikleri, alan
gezisi etkinliklerinin çocukların deneyimleyerek öğrenme, kalıcı öğrenme,
eğlenerek öğrenme gibi akademik becerilerine yönelik yararları olduğunu
belirttikleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin alan gezisi etkinlikleri
kapsamında çoğunlukla maddi sorunlar, güvenlik endişesi, hastalık endişesi ve
etkinliğin gereksiz bulunması gibi ailesel nedenlerden kaynaklı sorunlar
yaşadıkları saptanmıştır. Öğretmenlerin gezi düzenlenecek alanları belirlerken
gezi düzenlenecek alanın güvenli ve ulaşımının kolay olması, çocuklara yönelik
eğitici, eğlenceli, ilgi çekici, gelişim düzeyine uygun olması gibi kriterleri
göz önünde bulundurdukları belirlenmiştir. Öğretmenlerin gezi öncesinde gezi
planı hazırlama, çocuklarla gidilecek yerin özellikleri hakkında sohbet etme,
çocuklara uyulması gereken kurallar hakkında bilgi verme, çocuklarla gezinin
amacı hakkında konuşma gibi etkinlikler yaptıkları belirlenmiştir. Diğer
taraftan gezi esnasında öğretmenlerin çoğunluğunun herhangi bir etkinlik
yaptırmadığı, gezi sonrasında çoğunlukla çocuklarla etkinlik yapmadan sadece
sohbet ettikleri sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | November 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |