Individuals who have not yet been put into working
life should be prepared for the changes occurring in the business world. At
this point, individuals' mentally and emotionally structured career
adaptability skills play an important role. It is possible to develop,
strengthen and be influenced by other factors. In this study, the effects of A
and B personality structure and career and academic support on career
adaptability were investigated. For this purpose, a total of 499 person
attending the graduate program of the Institute of Social Sciences and Faculty
of Economics and Administrative Sciences of Burdur Mehmet Akif Ersoy university
have been conducted by using the survey method. According to the findings, the
personality typeof A and B, career and academic support have a significant and
positive effect on career adaptability. However, the effect of personality type
A was found to be higher than the effect of type B personality. In the context
of dimensions, type A personality affects the most control factor. B
personality type and career and academic support were also found to affect the
factor of concern most
Henüz çalışma hayatına atılmamış bireylerin iş dünyasında meydana gelen
değişimlere hazırlıklı olması gerekmektedir. Bu noktada, bireylerin zihinsel ve
duygusal yapıdan oluşan kariyer uyum yetenekleri önemli bir rol oynamaktadır.
Bu yapının geliştirilmesi, güçlendirilmesi mümkündür ve başka faktörlerden
etkilenmesi de muhtemeldir. Buradan hareketle yapılan bu çalışmada A ve B
kişilik tipleri ile kariyer ve akademik desteğin kariyer uyum yetenekleri
üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Burdur Mehmet Akif Ersoy üniversitesinin
İ.İ.B.F 4. Sınıf ve Sosyal Bilimler Enstitüsünün lisansüstü eğitimine devam
eden toplam 499 kişi üzerinde anket yöntemi kullanılarak bir araştırma
yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre
A ve B kişilik tipleri ile kariyer ve akademik desteğin kariyer uyum
yetenekleri üzerinde anlamlı ve olumlu bir etkisinin olduğu tespit edilmiştir.
Ayrıca A kişilik tipinin yarattığı etkinin, B kişilik tipinin etkisine kıyasla
daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Boyutlar bağlamında ise A kişilik tipi en
yüksek kontrol boyutunu, B kişilik tipi de ilgi boyutunu etkilemektedir. Bunun
yanında ayrıca kariyer ve akademik desteğinin de en fazla ilgi boyutunu
etkilediği saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | November 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |