Self-confidence continues to develop as long as an
individual lives and the level of self-confidence affects the individual
positively or negatively in every moment of life. Although the high level of
self-confidence provides benefits to the individual in many different areas, it
is seen that individuals with low self-confidence experience problems in many
areas. Therefore, it is important to examine the studies about self-confidence.
The aim of this study was to investigate self-confidence of related
postgraduate theses made in Turkey. Document analysis method was used in the
research. The sample of the research consisted of 91 postgraduate theses,
archived by Department of Higher Education Publication Documentation,
restrained as self-confidence. As a result of the study, it was found that
there was a significant increase especially in master theses about
self-confidence after 2012, and most of the studies were conducted in the field
of social sciences and educational sciences. In the theses, it was determined
that adults and university students mostly worked as samples. Quantitative
research design was used in most of the studies and it was revealed that the
most commonly used method was the survey method. In data analysis techniques,
ANOVA, correlation and t-test were the most commonly used statistical
techniques. Finally, when the concepts studied with self-confidence were
examined, it was found that self-confidence was mainly focused on the fields of
education, family, sports and arts.
Doğuştan getirilmeyen özgüven birey yaşadıkça şekillenmekte ve sahip
olunan özgüven düzeyi yaşamın her anında bireyi olumlu ya da olumsuz olarak
etkilemektedir. Yüksek özgüven düzeyinin bireye birçok farklı alanda sağladığı
yararlar olmakla birlikte düşük özgüven düzeyine sahip bireylerin birçok alanda
problem yaşadığı görülmektedir. Bu nedenle özgüven ile ilgili yapılan
çalışmaların incelenmesi önemlidir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de özgüven ile
ilgili yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Doküman analizi yöntemi
kullanılan araştırmanın örneklemini, YÖK Yayın Dokümantasyon Daire Başkanlığı
tarafından arşivlenen, konu bölümü özgüven olarak dizginlenen 91 lisansüstü
eğitim tezi oluşturmaktadır. Yapılan çalışmaların incelenmesi sonucunda
özellikle 2012 yılından sonra özgüven ile ilgili yapılan yüksek lisans
tezlerinde ciddi bir artış olduğu, çalışmaların çoğunluğunun sosyal bilimler ve
eğitim bilimleri alanında yapıldığı bulunmuştur. Yayınlarda örneklem olarak en
çok yetişkinler ve üniversite öğrencileri ile çalışıldığı görülmüştür.
Çalışmaların büyük bir kısmında nicel araştırma desenine yer verildiği ve bu
doğrultuda en çok kullanılan yöntemin tarama yöntemi olduğu belirlenmiştir.
Veri analiz tekniklerinde ise ANOVA, korelasyon ve t-testinin en fazla kullanılan
istatistik teknikleri olduğu bulunmuştur. Son olarak özgüven ile birlikte
çalışılan kavramlar incelendiğinde özgüvenin ağırlıklı olarak eğitim-öğretim,
aile, spor ve sanat konu alanları ile çalışıldığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | November 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |