Bu çalışmada, hem batı toplumlarında uygulanan merkezi sınavların doğası,
öğrenci performans bilgisinin nasıl üretildiği, yayıldığı ve hangi amaçlarla
nasıl kullanıldığını anlamak ve uygulamalar arası benzerlik ve farklılıkları ortaya
koymak, hem de Türk eğitim sisteminin hesap verebilirliği ve öğrencilerin
akademik performanslarını artırma amacıyla
merkezi sınavların nasıl kullanılması gerektiğine yönelik bir yaklaşım
ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu kapsamda, öğrencileri üst düzey akademik
performansa sahip olan üç batı toplumunda uygulanan merkezi sınavlar literatürden
türetilmiş kavramsal çerçeveye dayalı olarak sistematik bir şekilde incelenmiş
ve birbirleriyle kıyaslanmıştır. Bu bağlamda, (i) öğrenci performans
bilgilerinin ulusal sınavlarla nasıl üretildiğini, (ii) bu bilginin nasıl
yayıldığını ve (iii) eğitim sistemlerinde ne için kullanıldığına ilişkin
sorulara cevap aranmıştır. Elde edilen bulgulara göre, daha çok lise düzeyinde
Matematik, okuma becerileri, fen bilimleri ve yabancı dil alanlarında merkezi
olarak geliştirilmiş ve standartlaştırılmış, çoktan seçmeli, kısa cevaplı, açık
uçlu, görev temelli performans değerlendirme ve portfolyo gibi araçlarla
güvenirlik tedbirleri alınarak öğrencilerin üst düzey bilişsel performans
ölçümleri yapılmakta, elde edilen sonuçlar norm veya ölçüt temelli olarak
değerlendirilerek sonuçları eğitim paydaşlarıyla doğrudan paylaşılmakta,
öğrenci performans verilerine dayalı olarak üretilen bilgi eğitim ve okul sistemi içerisinde özellikle
okul yöneticilerinin ve öğretmenlerin öğretimi geliştirmeye yönelik duygu,
düşünce ve becerilerini şekillendirecek şekilde kullanılmaktadır. Performans
bilgisi okul hesap verebilirliği için kullanıldığı gibi, öğrenci hesap
verebilirliği için de kullanılmaktadır.
The aim of this study is first to determine and compare the western-style
policies of national examinations with respect to their production, share and
use in primary and secondary schools, and second to discuss the implications
for Turkey and develop a policy guide for the use of national examinations in
Turkey to ensure both accountability and improvement in the quality of student
outcomes. To this end, three Western countries were systematically reviewed and
compared based on the literature-derived framework that involves (i) how the
student performance information is produced by national examinations, (ii) how
this information is disseminated, and (iii) what it is used for in the
education systems. Found out that there is a common policy of examination among
the top-performing Western nations to produce student performance information
in that they both use centrally developed, standardized, norm-reference, paper
and pen exams testing students’ high-level cognitive skills in first language,
math, science and second language especially at the end of upper secondary
schools. Performance information, aggregated or not, is shared with almost all
educational stakeholders, and used mainly for student and school accountability
purposes.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |