Being innovative has become a necessity for every
organization to gain competitiveness. Organizations can be innovative by way of
employees who have innovative work behavior. There are various individual and
organizational factors that encourage employees to demonstrate these behaviors.
In this study, "organizational climate perception" and "knowledge
sharing" among these factors are discussed. The relationship between these
two factors and innovative work behavior was revealed by examining the related
literature and the basis of this study was formed by this relationship network. The aim of study is to examine
the relationship between perceived organizational climate and innovative work
behavior and to determine whether the employee knowledge sharing mediates this
relationship. In accordance with the purpose of the study, the data obtained by
survey method were obtained from the employees of development agencies.
Firstly, validity and reliability analyses were performed. The hypotheses
generated by the relevant literature review were tested with the help of SPSS
and AMOS programs. As a result of the findings, it was seen that organizational
climate perception had a significant effect on innovative work behavior and
employees' knowledge sharing played a partial mediator role in this effect.
Yenilikçi olmak her örgüt için rekabet gücü kazanma yolunda zorunluluk
haline gelmiştir. Örgütlerin yenilikçi olması ise çalışanların yenilikçi iş
davranışları göstermesi ile mümkündür. Çalışanları bu davranışları göstermeye
sevk eden çeşitli bireysel ve örgütsel faktörler vardır. Bu çalışma kapsamında
söz konusu faktörlerden örgüt iklimi algısı ve bilgi paylaşımı ele alınmıştır. İlgili
literatür incelenerek bu iki faktörün yenilikçi iş davranışı ile ilişkisi
ortaya konmuş ve çalışmanın temelini bu ilişki ağı oluşturmuştur. Çalışmanın amacı çalışanların örgüt iklimi
algısı ile yenilikçi iş davranışları arasındaki ilişkiyi incelemek ve bu
ilişkiye bilgi paylaşımının aracılık edip etmediğini ortaya koymaktır. Çalışma
amacına uygun olarak anket yöntemiyle elde edilen veriler, kalkınma
ajanslarındaki çalışanlardan elde edilmiştir. Toplanan verilere öncelikle
geçerlilik ve güvenilirlik analizleri yapılmıştır. İlgili literatür taraması
sonucu oluşturulan hipotezler SPSS ve AMOS programları yardımıyla test
edilmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde çalışanların örgüt iklimi
algısının yenilikçi iş davranışı üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu ve bilgi
paylaşımının bu etkide kısmi aracılık rolü oynadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | October 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |