In this study, the relationship between university
students' general
self-efficacy levels and fear of missing out (FoMO) were studied. Today, with the increase in the use of smart phones,
especially the use of social media, which attracted the attention of university
young people, also increased, leading to the emergence of a new phenomenon
called FoMO (FoMO). The aim of the study is to determine whether the of students enrolled in the faculty of
health sciences have a significant effect on FoMO levels. The universe of this descriptive study
consists of 450 students studying at the Faculty of Health Sciences of
Karamanoğlu Mehmetbey University in the Spring Semester of 2018-2019 Academic
Year. The sample consisted of 346 students studying in different departments
and classes randomly selected. Data were collected using Sociodemographic Questionnaire, General
Self-Efficacy Scale and FoMO (Fear of Missing Developments in Social Environments)
Scale. In the evaluation of the data, correlation, regression, were used in
SPSS 22.00 package program. As a result of the research, a negative correlation
was found between self-efficacy and FoMO. In this context, it can be
interpreted that students with higher self-efficacy levels will experience a
lower level of FoMO.
Bu
çalışmada üniversite öğrencilerinin genel özyeterlilik düzeyleri ile
gelişmeleri kaçırma korkuları arasındaki ilişki incelenmiştir. Günümüzde akıllı telefon kullanımının artmasıyla
birlikte özellikle üniversite gençlerinin yoğun ilgi gösterdiği sosyal medya
kullanımı da artarak “Gelişmeleri Kaçırma Korkusu (FoMO)” adı verilen yeni bir
olgunun ortaya çıkmasına neden olmuştur. Araştırmada amaç sağlık bilimleri
fakültesine kayıtlı olan öğrencilerin genel özyeterlilik düzeylerinin FoMO
düzeyleri üzerinde anlamlı bir etkisinin olup olmadığının belirlenmesidir. Tanımlayıcı nitelikte olan çalışmanın evrenini
2018-2019 Eğitim-öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim gören 450 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklemini
ise, rastgele yöntemle seçilen farklı bölüm ve sınıflarda öğrenim gören 346
öğrenci oluşturmaktadır. Veriler Sosyo-Demografik
Soru Formu, Genel Öz-yeterlilik Ölçeği ve FoMO (Sosyal Ortamlarda Gelişmeleri
Kaçırma Korkusu) Ölçeği kullanılarak toplanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesi,
SPSS 22.00 paket programında korelasyon, regresyon, kullanılarak yapılmıştır.
Araştırma sonucunda öz yeterlilik ile FoMO arasında negatif ilişki
bulgulanmıştır. Bu bağlamda özyeterlilik seviyesi yüksek olan öğrencilerin daha
düşük düzeyde FoMO yaşayacağı şeklinde yorumlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 8, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |