The aim of this study is to examine the preferences
of the pre-school and primary school teachers according to their individual
innovativeness levels. In this research, descriptive survey method that is one
of the quantitative research models is used. The population of interest is 7644
teachers who work in preschool and primary schools of İstanbul. The sample of the
study is composed of 384 teachers. Individual Innovativeness Scale, Demographic
Information Form and Informal Learning Preferences Form that had been developed
by the researcher were used as data collection instruments. Chi-square
relationship test was used to analyze the data. According to the findings of
the research, the teachers were the most Inquisitive (38.3 %), then the Leader
(36.8 %), then Innovative (14.2%), Skeptic 7.8%) and Traditionalist (2.9%). In
the inquisitive and the leader categories, the proportion of pre-school
teachers is higher than that of classroom teachers. In the traditionalist
category, the proportion of men is higher and the rate of women in the skeptic
category is higher. The innovativeness levels of teachers did not differ according
to age, education and working time variables. There is no difference in terms
of preference among the ones with different levels of innovation
Individual innovativeness levels Informal learning environments Pre-school teacher Primary school teacher
Bu araştırmanın amacı okul öncesi ve ilkokul sınıf öğretmenlerinin
bireysel yenilikçilik özelliklerine göre onamsız öğrenme ortamları
tercihlerinin incelenmesidir. Bu araştırmada nicel araştırma modellerinden
betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evreni İstanbul İl Milli
Eğitim Müdürlüğüne bağlı resmi ve özel; okul öncesi ve ilkokul kurumlarındaki
toplam 7644 öğretmen, örneklemini 384 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri
toplamak amacıyla, “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği”, araştırmacı tarafından
geliştirilmiş olan “Kişisel Bilgi Formu” ve “Onamsız
Öğrenme Tercihleri Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ki-kare
ilişki testi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmenler en çok
Sorgulayıcı (%38,3), sonrasında Öncü (%36,8), daha sonra Yenilikçi (%14,2), Kuşkucu
(%7,8) ve Gelenekçi (%2,9) kategorilerinde toplanmıştır. Okul öncesi
öğretmenlerde Gelenekçi kategorisinde yer alan bulunmamaktadır. Sorgulayıcı ve
Öncü kategorilerinde okul öncesi öğretmenlerinin oranı sınıf öğretmenlerinden
daha yüksektir. Gelenekçi kategorisinde erkek oranı daha yüksek, Kuşkucu
kategorisinde kadın oranı daha yüksektir. Yaş, eğitim, çalışma süresi
değişkenlerine göre yenilikçilik düzeyleri farklılaşmamaktadır. Farklı
yenilikçilik seviyesinde olanlar arasında onamsız öğrenme yollarını tercih
açısından bir farklılık bulunmamaktadır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |