Yapılandırmacı öğrenme kuramı, modern toplumun gereklilikleri
doğrultusunda, eğitim, işbirliği, hoşgörü, dış dünyayı sorgulama, her yönden canlıyı
tartışma ve eğitim uygulamalarının değerlendirilmesi gibi entegre bir dünya görüşü
gibi yeni görüşler ortaya koymaktadır. Bu çalışma, her öğrenme teorisi tarafından
benimsenen bir epistemolojik karakterizasyon/yaklaşım olduğu göz önüne alındığında,
yapılandırmacı öğrenme teorisinin epistemolojik boyutlarına odaklanmaktadır. Bu
nedenle, çalışma öncelikle epistemolojiye odaklanmakta ve bilginin doğası paradigmalarını
anlamsal metodoloji ile karşılaştırarak temel nitelikleri ele almaktadır. Sonuç
olarak, toplumsal gerçeklik içinde yaşayan, hareket eden ve düşünen bireyler,
bir dizi sağduyu kurguları vasıtasıyla günlük yaşamlarında gerçeklik olarak yaşadıkları
bu dünyaya göre tercihlerini öngörmektedirler. Bireyler, “yaşam” alanındaki herhangi
bir gerçeği anlamak için deneyimlerini, yaşadıkları gerçekliklerine dayandırmalıdır.
Ancak, bilgi deneyimin değil, bu deneyimin anlamının anlaşılmasına dayanmaktadır.
Başka bir deyişle, bireyin kendi deneyimlerini anlama yetisi, kendi bakış açısından
yola çıkarak bilgi inşaa etmektedir.
The constructivist learning theory, in line with the
requirements of the modern society, introduces new views such as an integrated
world view on education, cooperation, tolerance, questioning the outside world,
discussing the live in all aspects, and evaluation of the educational
practices. This study focuses on the epistemological dimensions of the
constructivist learning theory, considering that there is one epistemological
characterization/approach adopted by each learning theory. Therefore, the study
focuses primarily on epistemology and focuses on basic qualities by comparing
the paradigms of the nature of knowledge with the semantic methodology. As a
result, individuals who live, act and think in social reality pre-select and
anticipate this world they experience as reality in their daily lives through a
series of common sense constructs. Individuals must base their experience on
their reality to understand any reality in the realm of "living". But
knowledge is based on an understanding of the meaning of this experience, not
the experience itself. In other words, an individual's ability to make sense of
his own experiences is to construct knowledge by looking at his perspective.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |