The aim of the research was to determine the
teachers’ perceptions regarding the concept self-efficacy. In this research,
phenomenological design was used. Research group, consists of 18 teachers. The
data of the research was carried out via semi-structured interviews. Content
analysis were used in the analysis of the data and the interrater level of
agreement based on the ratings of researchers was calculated as 0.92. As a
result of this research, teachers’ perceptions regarding the concept
self-efficacy; under the sub-theme of “Planning” researching on the subject,
planning, the ability to apply plans, waiting for a while and being flexible on
the plans; under the sub-theme “Start”; ability to start the target, to try
hard work, to start immediately, taking competence into account, importance of
the subject; under the sub-theme “Problem solving”; to seek help in resolving
problems, to try to resolve disputes, to experience negative emotions in
unexpected problems, to have difficulty in problem solving, to have difficulty
in setting problems and to take their competence into account in problem
solving; under the sub-theme “Description”; explaining the subject, trying to
persuade, support to reach the right information. Teachers have expressed their
opinions the theme of the sub-theme of " being undaunted” as; to stand
firm under difficulties, to derive lessons from mistakes, ability to cope with
problems. In order to increase teachers' self-efficacy perceptions, it is
important to create environments where they can use their knowledge and skills
effectively and to eliminate the obstacles that may cause failure. The research
was conducted on teachers working in secondary schools. After that, researches
can be done in different stages and samples.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin öz yeterlilik
kavramına ilişkin algılarının belirlenmesidir. Araştırmada, olgubilim deseni
kullanılmıştır. Çalışma grubu, 18 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın
verileri yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin
analizinde içerik analizi kullanılmış, her bir araştırmacı tarafından yapılan
kodlamalarda, kodlayıcılar arası görüş birliği oranı 0.92 olarak
hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin öz yeterlilik kavramına
ilişkin görüşleri, “Planlama” alt teması altında; konu hakkında araştırma
yapma, plan yapma, planları uygulayabilme yeterliliği, bir süre bekleme ve
planlarda esnek davranma; “Başlama” alt teması altında; hedefe başlama
yeterliliği, zor işleri deneme, hemen işe başlama, yeterliliklerini dikkate
alma, konunun önem derecesi; “Sorun çözme” alt temasında; sorunların çözümünde
yardım talep etme, anlaşmazlıkları çözmeye çalışma, beklenmedik sorunlarda
olumsuz duygular hissetme, sorun çözmede zorluk yaşama, hedef belirlemede
zorluk yaşama ve sorun çözmede yeterliliklerini göz önünde bulundurma;
“Açıklama” alt temasında; konuyu açıklama, ikna etmeye çalışma, doğru bilgiye
ulaşmaları için destek olma şeklindedir. Öğretmenler “Yılmama” alt temasında
ise; zorluklar karşısında pes etmeme, sorunlarla baş etme yeterliliği ve
olumsuzluklardan ders çıkarma şeklinde görüş belirtmişlerdir. Öğretmenlerin öz
yeterlilik algılarını arttırmak amacıyla, bilgi ve becerilerini etkin bir
şekilde kullanacakları ortamların oluşturulması ve bunu yaparken de başarısızlığa
neden olabilecek engellerin ortadan kaldırılması önemlidir. Araştırma,
ortaokullarda görev yapan öğretmenler üzerinde yapılmıştır. Bundan sonra
yapılacak araştırmalar, farklı kademe ve örneklemlerde yapılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 12, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |