This research was conducted to reveal the role of
organizational communication on perception of corporate reputation. Corporate
reputation is defined as the level of value of the organization in relation to
its stakeholders and is directly related to the activities, behavior and
communication structure of the organization. The level of communication that
the organization establishes with both corporate employees and external
stakeholders directly affects the shaping of the perception about the
reputation of the organization. In recent years, educational institutions have
emerged as organizations in which public and stakeholders are more closely
involved. It is important to understand the status of these institutions and
their variables. The research was conducted within the framework of the
relational survey model, the relationship between variables was explained and
it was revealed whether the private and public schools differ in terms of these
variables. The data of the study were obtained from 578 people, 288 parents and
290 school employees belonging to public and private schools in Küçükçekmece
district of İstanbul. The findings of the study showed that both public and
private schools had low level of corporate reputation perceptions, and there
was a positive relationship between organizational communication and corporate reputation,
and there were significant differences between parents and school employees in
terms of financial soundness, working environment and corporate ethics from the
sub-dimensions of corporate reputation. In line with the findings of the
research, suggestions were made to organizations, especially educational
institutions.
Corporate reputation Organizational communication Educational institutions Public schools Private schools
Bu araştırma örgütsel iletişimin kurumsal itibar algısı üzerindeki rolünü
ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Kurumsal itibar, kurumun paydaşları
nazarındaki değer düzeyi olarak tanımlanır ve kurumun faaliyetleri, davranış
biçimleri, iletişim yapısı ile doğrudan ilişkilidir. Örgütün gerek kurum çalışanları
gerekse dış paydaşlarla oluşturduğu iletişim seviyesi kurumun itibarına yönelik
algının şekillendirmesini doğrudan etkilemektedir. Eğitim kurumları özellikle
son yıllarda kamuoyunun ve paydaşlarının daha da yakından ilgilendiği örgütler
olarak karşımıza çıkmaktadır. Söz konusu kurumların itibarlarının ne durumda
olduğu ve hangi değişkenlerle ilişkili olduğunun anlaşılması önem kazanmıştır.
Araştırma ilişkisel tarama modeli çerçevesinde yürütülmüş, örgütsel iletişimin
kurumsal itibar üzerindeki etkisini belirlemiş, özel ve devlet okullarının bu
değişkenler açısından ayrışıp ayrışmadığını ortaya koymuştur. Araştırmanın
verileri, İstanbul ili Küçükçekmece ilçesindeki devlet ve özel okullara ait 288
veli ile 290 okul çalışanı olmak üzere toplam 578 kişiden elde edilmiştir. Araştırma
bulguları gerek devlet gerekse özel okulların kurumsal itibar algılarının düşük
seviyede olduğunu, örgütsel iletişim ile kurumsal itibar arasında pozitif
ilişki olduğunu ortaya koymuş ayrıca, veli ve okul çalışanları arasında
kurumların itibarlarına yönelik alt boyutlardan finansal sağlamlık, çalışma
ortamı ve kurumsal etik boyutlarında anlamlı farklılıklar olduğunu
göstermiştir. Araştırma bulguları doğrultusunda eğitim kurumları başta olmak
üzere örgütlere önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education, Operation |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 13, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |