The establishment of the Republic of Turkey and the
establishment of community centers which have an important place in Turkish
modernization, the establishment, we have been observing in the dissemination.
Together with the republic, it is emphasized that the state of the new state
should be educated, the state attaches importance to the people, and it expects
the reforms to be adopted and wants to have people's houses in order to direct
the people towards production and innovation. The low level of education of the
public and the desire to rapidly implement the innovations were in conflict
with each other. The fact that this difficulty was revealed also showed the
need of the public for education. In addition, the values of the Republic
should be adopted and explained to the public in literacy trainings and
cultural activities. Unless this situation is solved effectively and
importantly, the revolutions will not be able to find any response in public
again and it will lose its validity. Permanent preservation of principles and
values could only be possible with public support. While emphasizing the impact
of the community houses, which have deep repercussions among the people and
which are of great importance, we will examine how they continue their
activities in this way, and thus inform the public about the developments in
the process of education, enlightenment and participation of the people in the
management.
Türkiye Cumhuriyeti Devleti’nin kuruluşunda ve Türk modernleşmesinde
önemli bir yere sahip olan halkevlerinin kurulma, gelişme, yaygınlaşma sürecini
incelemekteyiz. Cumhuriyetle birlikte yeni devletin toplumunu eğitmek, devletin
halka önem verdiğini vurgulamak, yapılan inkılapların benimsenmesini sağlamak ve
halkı üretime, yenileşmeye dâhil etmek için halkevlerinin kurulması
öngörülmüştür. Halkın eğitim düzeyinin düşük olması ve yapılan yeniliklerin
hızlı bir şekilde hayata geçirmek istenmesi birbiriyle çatışmaktaydı. Bu
zorluğun açığa çıkması aslında halkın eğitime ne derecede muhtaç bir şekilde
olduğunu da göstermekteydi. Bunun yanında okuma yazma eğitimleri ve kültürel
faaliyetlerin içerisinde Cumhuriyet değerlerinin halka benimsetilmesi ve
anlatılması gerekmekteydi. Bu durumu etkili ve önemli bir şekilde çözüme
gelmediği sürece inkılâplar yine halkta karşılık bulamayacak ve geçerliliğini
yitirecektir. İlke ve değerlerin kalıcı olup korunması ancak halk desteğiyle
mümkün olabilirdi. Halk arasında derin yankılar uyandıran ve büyük önem taşıyan
halkevlerinin topluma etkisini bu şekilde vurgularken de faaliyetlerini nasıl
ne yöntemlerle sürdüklerini, dolayısıyla da halkın eğitilmesi, aydınlatılması,
halkın yönetime katılması sürecindeki gelişmeleri hakkında bilgilendirme
incelemesinde bulunacağız.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Acceptance Date | December 24, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 14 Issue: 20 |