This research has been conducted to investigate the
relationship between university students' ruminative thought and social
well-being levels with the emotional intelligence. The study group consists of
670 students who were determined by cluster sampling method and studying in the
undergraduate programs of the 7 different faculties of Erzincan Binali Yildirim
University in the 2017-2018 academic year. 244 of these students (%36.4) were
male and 426 of the rest (63.6%) were female. As a result of the study, ruminative thought
style score showed significant difference according to gender, perceived income
level, perceived parental attitude, on the other hand it showed no significant
difference according to perceived academic success. It was found that there was
no significant difference in terms of gender, perceived income level and
perceived academic success in social well- being of university students in
comparison with perceived parental attitude. It was found that total emotional
intelligence score did not showed difference according to gender, perceived
income level, perceived academic achievement and perceived parental attitude.
In addition, among the ruminative thought styles and social well-being with
emotional intelligence have seen a significant relationship in the negative
direction.
Bu araştırma, üniversite öğrencilerinin ruminatif
düşünme biçimleri ve sosyal iyi olma düzeylerinin duygusal zekâ düzeyleri ile
ilişkisinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 akademik yılında Erzincan Binali
Yıldırım Üniversitesinin 7 farklı fakültesinde lisans programlarında öğrenim
görmekte olan; olasılığa dayalı küme örnekleme yöntemiyle belirlenen 670
öğrenci oluşturmaktadır. Bu öğrencilerin
244’ü erkek (%36.4), 426’sı (%63.6) ise
kadındır. Araştırma sonucunda ruminatif düşünme biçimi puanı cinsiyete,
algılanan gelir düzeyine, algılanan anne baba tutumuna göre anlamlı farklılık
gösterirken algılanan akademik başarıya göre anlamlı bir farklılık
göstermemiştir. Üniversite öğrencilerinin sosyal iyi olma düzeylerinde
cinsiyete, algılanan gelir düzeyine ve algılanan akademik başarıya göre
farklılık göstermediği, ancak algılanan anne baba tutumuna göre anlamlı
farklılık olduğu bulunmuştur. Toplam duygusal zekâ puanının cinsiyete, algılanan gelir düzeyine, algılanan akademik başarıya ve algılanan anne
baba tutumuna göre farklılık göstermediği bulunmuştur. Ayrıca üniversite öğrencilerinin ruminatif
düşünme biçimleri ve sosyal iyi olma düzeylerinin duygusal zekâ düzeyleri ile
arasında negatif yönde anlamlı bir ilişkisi olduğu görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | January 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 21 |