Research Article
BibTex RIS Cite

The Use Of Yeşilçam Actors In Television Advertising: A Semiological Analysis And Comparison Of Ziraat Bank Advertising Films

Year 2020, Volume: 15 Issue: 21, 301 - 322, 31.01.2020
https://doi.org/10.26466/opus.607168

Abstract

In today's world, advertising is possible
everywhere. Advertisements that have appeared in various forms since its
existence have influenced the masses. Various products and services were
promoted. One of the most widely used commercials is television commercials.
Many commercial organizations try to reach the target audience by using
television commercials. In this research, commercial films using Yeşilçam
actors were examined. The sample of the research is the commercial films made
by Ziraat Bank for the 124th and 155th years. Different characters of Yeşilçam
are used in these films. The aim of the research is to reveal the contribution
of the use of Yeşilçam actors to the advertising messages. The advertising
messages are intended to be explained with the relationship between the
Yeşilçam actors. Semiotic analysis method was used in the analysis of
advertising films. The role of the indicators related to Yeşilçam in the
message transfer to the target audience was tried to be explained. Both films
shot at different periods were compared. Common and different aspects of
commercial films were evaluated. As a result of the research, it was found that
the advertisements using Yeşilçam actors gave positive messages to the target
audience. With these advertisements, both corporate promotion and economic
motivation were tried to be provided in the society.

References

  • Agrawal, J., and Kamakura, W. A. (1995). The economic worth of famous endorsers: An event study analysis. Journal of marketing, 59(3), 56-62.
  • Aşcı, G., (2014). Yeşilçam Sinemasında Film Müziği ve Popüler Kültürle İlişkisi, Yüksek lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Konya.
  • Avşar, Z., and Elden, M. (2004). Reklam ve reklam mevzuatı. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Barthes, R. (1968). Elements of semiology. (1st ed. Hill and Wang), New York.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel serüven. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Bouzida, F. (2014). The semıology analysıs ın medıa studıes - Roland Barthes approach. Conference on Social Sciences and Humanities
  • Çam, M. S. (2016). Her ünlü star mıdır? Reklamlarda ünlü kullanımı üzerine bir değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, ICEBSS Özel Sayısı, 162-174.
  • Çardaklı, S. (2008). Televizyon reklamlarında tanınmış kişilerin kullanılmasının reklamın hatırlanması üzerindeki etkisi konusunda bir pilot araştırma. Yayınlanmamış Yüsek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Erdem, A. (2010). Televizyon reklamlarının marka tutumuna etkisi. Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
  • Ersavaş, S. (2007). Televizyon reklamlarda ünlü kullanımı: 2005 yılı televizyon reklamlarına yönelik bir içerik analizi. Yayınlanmamış Yüsek Lisans Tezi Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Reklamcılık ve Halkla İlişkiler Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Foster, N. (1997). Tuzu kurular için reklamcılık. İstanbul:Yayınevi Yayıncılık.
  • Francis, D., and Yazdanifard, R. (2013). The impact of famous endorsement and its influence through different scopes on the retailing business across United States and Asia. International Journal of Commerce, Business and Management, 2(1), 35-40.
  • Gan, W. (2006). Effectiveness of famous endorsement advertising in Chinese marketplace. http://edissertations.nottingham.ac.uk/225/1/06MAlixwg1.pdf accessed on. 02.04.2019.
  • Hancı, M. (2016). Kurumsal reklam ve mizah. Akademik Bakış Dergisi, 56, s334-344.
  • Hani, S., Marwan, A., and Andre, A. (2018). The effect of famous endorsement on consumer behavior: Case of the Lebanese jewelry industry. Arab Economic and Business Journal, 13(2), 190-196.
  • İşler, D. (2014). Televizyon reklamlarında ünlü kişilerin kullanılmasının satın alma davranışlarına etkisi: cinsiyet ekseninde bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 5(11), 110-134.
  • Jensen, K. B. (2002). A handbook of media and communication research. 1st ed. Routledge, London.
  • Kaikati, J. G. (1987). Famous advertising: A review and synthesis. International Journal of Advertising, 6(2), 93-105.
  • Kamins, M. A. (1989). Famous and nonfamous advertising in a two-sided context. Journal of advertising research, 29(3), 34-42.
  • Karafakioğlu, M. (1988). Televizyon reklamlarında ünlü isimler, Pazarlama Dünyası. 2(8),15-17
  • Kocabaş, F., and Elden, M. (2005). Reklamcılık: Kavramlar, kararlar, kurumlar. İletişim Yayınları.
  • Küçükerdoğan, R. (2011). Reklam nasıl çözümlenir. İstanbul: Beta Yayın.
  • Özel, Z. (2008). "Beynelmilel": Bir film afişinin göstergebilimsel çözümlemesi. (S. Parsa Ed.) Film Çözümlemeleri.. İstanbul: Multilingual.
  • Özgür, A. Z. Türkiye'de televizyon reklamlarında denetim: yasal zorunluluklar, özdenetim kuralları ve meslek standartları. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 23, 318-333.
  • Peirce, C. (1982). Writings of Charles S. Pierce. Vol.1
  • Rafique, M., and Zafar, Q. U. A. (2012). Impact of famous advertisement on customers’ brand perception and purchase intention. Asian Journal of Business and Management Sciences, 1(11), 53-67.
  • Seguela, J., and Önol, N. (1997). Eğlenceli şeydir şu reklamcılık. AD Yayıncılık.
  • Sridevi, J. (2014). Effectiveness of famous advertisement on select FMCG–an empirical study. Procedia economics and finance, 11, 276-288.
  • Solak, B. B. (2016). Televizyon reklamlarında ünlü kullanımının satın alma davranışı üzerine etkisi: Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine yönelik araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 253-278.
  • Tellan D., and Yılmaz A., (2009), Görüntü Eğemenliği: Televizyon Reklamcılığı, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Tokmak, G. (2018). Ünlü kişilerin kullanıldığı reklamların etkinliğinde mesaj kaynağı özelliklerine olan tutumun ve tüketici kaynaklı sosyolojik değişkenlerin etkisi: kadın tüketiciler üzerine bir araştırma. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 4(1), 75-101.
  • Topsümer F. and Elden M. (2105), Reklamcılık, İletişim Yayıncılık, İstanbul Eski Reklamlar. (t.y). Zeki Alasya ve Metin Akpınar ile Ziraat Bankası Reklamı[video]. 15.05.2019 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=1Bic8moux94 adresinde erişmiştir.
  • Ziraat Bankası.(t.y) "Yeşilçam" Reklam Filmimiz [Video]. 15.05.2019 tarihinde adresinden erişilmiştir. https://www.youtube.com/watch?v=bm63JYzlGfA&t=11s

Televizyon Reklamlarında Yeşilçam Oyuncularının Kullanılması: Ziraat Bankası Reklam Filmlerinin Göstergebilimsel Analizi Ve Karşılaştırılması

Year 2020, Volume: 15 Issue: 21, 301 - 322, 31.01.2020
https://doi.org/10.26466/opus.607168

Abstract

Günümüz dünyasında her yerde reklamla karşılaşmak
mümkündür. Varoluşundan günümüze kadar çeşitli biçimlerle ortaya çıkan
reklamlar, kitleler üzerinde etkili olmuştur. Çeşitli ürün ve hizmetlerin
tanıtımını yapmıştır. Yaygın kullanılan reklamlardan biri de televizyon
reklamlarıdır. Birçok ticari kuruluş televizyon reklamlarını kullanarak hedef
kitleye ulaşmaya çalışmaktadır. Bu araştırmada Yeşilçam oyuncularının
kullanıldığı reklam filmleri incelenmiştir. Araştırmanın örneklemi Ziraat
Bankası’nın 124. Yıl ve 155. Yıl nedeniyle çektiği reklam filmleridir. Bu
filmlerde Yeşilçam’ın farklı karakterleri kullanılmıştır. Araştırmanın amacı
reklamlarda Yeşilçam oyuncularının kullanımının reklam mesajlarının verilmesine
katkısını ortaya koyabilmektir. Reklam mesajları Yeşilçam oyuncuları üzerinden
gösteren ve gösterilen ilişkisi ile açıklanmak istenmiştir. Reklam filmlerinin
analiz edilmesinde göstergebilimsel çözümleme yöntemi kullanılmıştır. Yeşilçam
ile ilgili göstergelerin hedef kitleye mesaj aktarımındaki rolü açıklanmaya
çalışılmıştır. Farklı dönemlerde çekilen her iki film karşılaştırılmıştır.
Reklam filmlerinin ortak ve farklı yönleri üzerine değerlendirilmeler
yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda Yeşilçam oyuncularının kullanıldığı
reklamların hedef kitleye pozitif mesajlar verdiği tespit edilmiştir. Bu
reklamlarla hem kurumsal tanıtım yapılmış hem de ekonomik açıdan toplumda
motivasyon sağlanmaya çalışılmıştır.

References

  • Agrawal, J., and Kamakura, W. A. (1995). The economic worth of famous endorsers: An event study analysis. Journal of marketing, 59(3), 56-62.
  • Aşcı, G., (2014). Yeşilçam Sinemasında Film Müziği ve Popüler Kültürle İlişkisi, Yüksek lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Konya.
  • Avşar, Z., and Elden, M. (2004). Reklam ve reklam mevzuatı. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Barthes, R. (1968). Elements of semiology. (1st ed. Hill and Wang), New York.
  • Barthes, R. (1993). Göstergebilimsel serüven. İstanbul:Yapı Kredi Yayınları.
  • Bouzida, F. (2014). The semıology analysıs ın medıa studıes - Roland Barthes approach. Conference on Social Sciences and Humanities
  • Çam, M. S. (2016). Her ünlü star mıdır? Reklamlarda ünlü kullanımı üzerine bir değerlendirme. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, ICEBSS Özel Sayısı, 162-174.
  • Çardaklı, S. (2008). Televizyon reklamlarında tanınmış kişilerin kullanılmasının reklamın hatırlanması üzerindeki etkisi konusunda bir pilot araştırma. Yayınlanmamış Yüsek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • Erdem, A. (2010). Televizyon reklamlarının marka tutumuna etkisi. Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
  • Ersavaş, S. (2007). Televizyon reklamlarda ünlü kullanımı: 2005 yılı televizyon reklamlarına yönelik bir içerik analizi. Yayınlanmamış Yüsek Lisans Tezi Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Reklamcılık ve Halkla İlişkiler Anabilim Dalı, Eskişehir.
  • Foster, N. (1997). Tuzu kurular için reklamcılık. İstanbul:Yayınevi Yayıncılık.
  • Francis, D., and Yazdanifard, R. (2013). The impact of famous endorsement and its influence through different scopes on the retailing business across United States and Asia. International Journal of Commerce, Business and Management, 2(1), 35-40.
  • Gan, W. (2006). Effectiveness of famous endorsement advertising in Chinese marketplace. http://edissertations.nottingham.ac.uk/225/1/06MAlixwg1.pdf accessed on. 02.04.2019.
  • Hancı, M. (2016). Kurumsal reklam ve mizah. Akademik Bakış Dergisi, 56, s334-344.
  • Hani, S., Marwan, A., and Andre, A. (2018). The effect of famous endorsement on consumer behavior: Case of the Lebanese jewelry industry. Arab Economic and Business Journal, 13(2), 190-196.
  • İşler, D. (2014). Televizyon reklamlarında ünlü kişilerin kullanılmasının satın alma davranışlarına etkisi: cinsiyet ekseninde bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 5(11), 110-134.
  • Jensen, K. B. (2002). A handbook of media and communication research. 1st ed. Routledge, London.
  • Kaikati, J. G. (1987). Famous advertising: A review and synthesis. International Journal of Advertising, 6(2), 93-105.
  • Kamins, M. A. (1989). Famous and nonfamous advertising in a two-sided context. Journal of advertising research, 29(3), 34-42.
  • Karafakioğlu, M. (1988). Televizyon reklamlarında ünlü isimler, Pazarlama Dünyası. 2(8),15-17
  • Kocabaş, F., and Elden, M. (2005). Reklamcılık: Kavramlar, kararlar, kurumlar. İletişim Yayınları.
  • Küçükerdoğan, R. (2011). Reklam nasıl çözümlenir. İstanbul: Beta Yayın.
  • Özel, Z. (2008). "Beynelmilel": Bir film afişinin göstergebilimsel çözümlemesi. (S. Parsa Ed.) Film Çözümlemeleri.. İstanbul: Multilingual.
  • Özgür, A. Z. Türkiye'de televizyon reklamlarında denetim: yasal zorunluluklar, özdenetim kuralları ve meslek standartları. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi. 23, 318-333.
  • Peirce, C. (1982). Writings of Charles S. Pierce. Vol.1
  • Rafique, M., and Zafar, Q. U. A. (2012). Impact of famous advertisement on customers’ brand perception and purchase intention. Asian Journal of Business and Management Sciences, 1(11), 53-67.
  • Seguela, J., and Önol, N. (1997). Eğlenceli şeydir şu reklamcılık. AD Yayıncılık.
  • Sridevi, J. (2014). Effectiveness of famous advertisement on select FMCG–an empirical study. Procedia economics and finance, 11, 276-288.
  • Solak, B. B. (2016). Televizyon reklamlarında ünlü kullanımının satın alma davranışı üzerine etkisi: Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Öğrencilerine yönelik araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(1), 253-278.
  • Tellan D., and Yılmaz A., (2009), Görüntü Eğemenliği: Televizyon Reklamcılığı, Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Tokmak, G. (2018). Ünlü kişilerin kullanıldığı reklamların etkinliğinde mesaj kaynağı özelliklerine olan tutumun ve tüketici kaynaklı sosyolojik değişkenlerin etkisi: kadın tüketiciler üzerine bir araştırma. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 4(1), 75-101.
  • Topsümer F. and Elden M. (2105), Reklamcılık, İletişim Yayıncılık, İstanbul Eski Reklamlar. (t.y). Zeki Alasya ve Metin Akpınar ile Ziraat Bankası Reklamı[video]. 15.05.2019 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=1Bic8moux94 adresinde erişmiştir.
  • Ziraat Bankası.(t.y) "Yeşilçam" Reklam Filmimiz [Video]. 15.05.2019 tarihinde adresinden erişilmiştir. https://www.youtube.com/watch?v=bm63JYzlGfA&t=11s
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Operation
Journal Section Articles
Authors

Nural İmik Tanyıldızı 0000-0002-9177-759X

Hacı Mehmet Acar 0000-0001-8426-4051

Publication Date January 31, 2020
Acceptance Date January 10, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 21

Cite

APA İmik Tanyıldızı, N., & Acar, H. M. (2020). The Use Of Yeşilçam Actors In Television Advertising: A Semiological Analysis And Comparison Of Ziraat Bank Advertising Films. OPUS International Journal of Society Researches, 15(21), 301-322. https://doi.org/10.26466/opus.607168