Bu çalışmada odağa yerleştirilen gerçeklik, bilgi teknolojilerinin yoğun
bir şekilde dönüştürdüğü bir gündelik hayat olgusunun sosyal medyayla deneyimlenmesine
dikkat çekmektir. Merkeze yerleştirilen olgu ise özellikle 7-15 yaş aralığını etkileyen
“arabesk rap”in, söz ve klip görselliğinden hareketle “anomik davranışların
yumuşatılması” ve “görselleştirilmesi”nin tartışılmasıdır. Bu çalışma, Türkiye’de
son dönemde “uyuşturucu kullanımını özendirdikleri” gerekçesiyle gözaltına
alınan arabesk-rapçilerin toplumda tartışılmaya başlamasıyla yeniden gündeme
gelen bir alanın gözden kaçırılan yönlerinin ön plana çıkartılmasına
odaklanmıştır. Çalışmada amaç, sosyal medyada 7-15 yaş aralığında ciddi bir
dinleyici kitlesinin olduğu arabesk rapin görünümlerini nitel bir araştırma
deseniyle ortaya çıkarmaktır.
Çalışmanın dikkat çekici taraflarından birisi sosyal medyada klipleriyle
seyredildiğinde “dalga geçilen” ya da “kertenkele/kuro” diye damgalanan arabesk
rapin, salt şiddetin, argonun, küfrün kullanımlarını değil bunların içerisinde illegal
madde kullanımını da sıradanlaştırılması ya da suçun yumuşatılması itemlerini
kullanıyor olmasıdır. Çalışmada incelenen görsellerin alt dilinde ise kimlik
kurma, varolma ve yaşama biçimi olarak belli bir kitleye model olduğu düşünülen
arabesk rapin uzun vadede toplumda kimlikle ilişkili tartışmaları
derinleştireceği varsayılmıştır. Çalışmanın nihai hedefi, toplumsal aykırıkları
kimlik kurmanın bir parçası olarak sunan bir kitlenin toplumsal kodlarını ve
takipçi kitlesinin özelliklerini betimlemektir. Müziğin kimlik kurmakta
üstlendiği işlevsellik dikkate alındığında ve çalışmanın arabesk rapin davranış
pratiklerini anlamlandırılması çabası olduğu düşünüldüğünde, bu çalışmayla müzik-kimlik
ilişkisinin farklı bir bağlamı tartışılmış olacaktır.
The reality placed in the focus of this study drew
attention to the experience of daily life phenomenon that was intensely
transformed by information technologies through social media. The pivotal fact
was “the softening” and “visualization of drug use” with reference to verbal
and clip visualization of “arabesque rap” that specially affect 7-15 age range.
This study focused on featuring the overlooked aspects of an area that came to
the fore with the initiated discussion of arabesque-rappers that were detained
on the grounds of “encouraging drug use” in recent years in Turkey. The aim of
the study was to reveal the perspectives of arabesque rap which was labeled on
social media as “lizard” but has a serious audience between 7-15 years of age
through a qualitative research design. Virtual ethnography technique will be
used in this study and it will be supported by content analysis. The primary
analysis format aimed at identifying the problematic areas within song lyrics.
Secondary analysis format was the routinisation of “crime” and “anomie” in
video clips where discourse was supported by visuals. Samplings from concerned
parties will be made as supporting proofs of analysis.
The study is noteworthy because it draws
attention not only to the use of violence, slang and profanity by those who
were “mocked” or labeled as “lizards,” when watched with clips on social media,
but also routinization or softening the use of drugs in them. In the study, it
was assumed in the sub-language of visuals that Arabesque rap, which is thought
to be a model for certain audience as a mode of identity formation, existence
and lifestyle, would deepen the problems available in the society in the long term.
The ultimate aim of the study was to expose the social codes and follower
characteristics of a populace that presented the use of drugs as part of
building identity. Its ultimate aim became meaningful when considering the fact
that it is important to know the target audience and to interpret the behavioral
practices in the prevention and control of crime.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | January 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 21 |