The aim of this
study is to examine the effectiveness of the psychoeducation program designed
to reduce the problematic use of smartphones, which has become an important
problem in adolescents' lives in many aspects (psychological and physical
health, academic, financial, social, etc.). Embedded mixed methods research
design was used in the study. Mean, standard deviation, Kruskal Wallis H
Test, Friedman Rank Test, Wilcoxon
Signed Ranks Test, Mann-Whitney U Test and content analysis were used in the
study. Interviews with adolescents, parents and guidance counselors and
related literature were taken into consideration during the preparation of the
sessions. In order to test the effectiveness of the 11-session psychoeducation
program in reducing the problematic use of smartphones in adolescents, a 3x3
split-plot (experimental, control and placebo X pretest-posttest-monitoring
test) was used. The experimental, control and placebo groups of the study
included 10 high school students in each group. According to the findings, an
11-session psychoeducation program was found to be effective in reducing the
problematic use of smart phones in adolescents. In addition, the opinions of
the experimental group students about the effectiveness of the group at the end
of the program is that the program is effective. The findings were discussed
and some suggestions were made.
Problematic use of smartphones psychoeducation program adolescents embedded mixed method design
Bu araştırmanın amacı günümüzde ergenlerin yaşamında
birçok açıdan (psikolojik ve fiziki sağlık, akademik, finansal, toplumsal vb)
önemli bir problem haline gelmeye başlayan akıllı telefonların problemli
kullanımını azaltmaya dönük hazırlanan psikoeğitim programının etkililiğini
incelemektir. Araştırmada iç içe karma desen kullanılmıştır. Araştırmada
ortalama,standart sapma, Kruskal Wallis H Testi, Friedman Mertebeler Testi, Wilcoxon İşaretli
Sıralar Testi, Mann-Whitney U Testi ve içerik analizi kullanılmıştır. Oturumların
hazırlanmasında ergenler, veliler ve rehber öğretmenlerle yapılan görüşmeler ve
ilgili alanyazın dikkate alınmıştır. Hazırlanan 11 oturumluk psikoeğitim
programının ergenlerde akıllı cep telefonunun problemli kullanımını azaltmadaki
etkililiğini test amacıyla 3x3’lük (deney, kontrol ve plasebo X
öntest-sontest-izleme testi) split plot faktöryel desen kullanılmıştır.
Araştırmanın deney, kontrol ve plasebo gruplarında 10’ar ortaöğretim öğrencisi
yer almıştır. Elde edilen bulgulara göre uygulanan 11 oturumluk psikoeğitim
programının ergenlerde akıllı telefonların problemli kullanımını azaltmada
etkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca programın bitişinde deney grubu
öğrencilerinden grubun etkililiğine ilişkin alınan görüşlerin de programın
etkili olduğunu yönündedir. Elde edilen bulgular tartışılmış ve bazı önerilerde
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | January 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 21 |