As a philosophical field of study ethics has a long history. There is a
considerable amount of literature in professional ethic and ethical codes, as
well. However, the changing status of school and teaching require ethics to be
revisited and discussions to be made particularly on teachers’ professional
ethics in todays’ context. This study aims to contribute to the discussions
needed. Specifically, aiming to review the discussions on conceptual
definitions of ethics and professional ethics, to commentate on professional
ethical codes in teaching in different countries, to portray the current
situation of ethics education, the study employs review method. According to
the results of the review, developing ethical codes in teaching profession is
of great importance both for the professional status of it and the fact that it
is a “moral endeavor” itself and a culture bearer. Ethical codes can be
developed either by professional unions, governmental agencies or institutions.
Yet, it is a necessity to have discussions on what values these codes are built
upon and how they should be updated accordingly. Although developing ethical
codes is a fundamental step, it isn’t a guarantee of having teachers
demonstrate ethical dispositions, behaviors and make good and right decisions.
To fulfill these aspirations, it is widely accepted that teachers should have
formal education on ethics. Similar to the worldwide trend, in Turkish
faculties of education there is a reluctance and incongruity in including a
course on ethics. In the chaotic environment of postmodern era, it is urgently
suggested that the discussion on teaching of ethics should be done duly and
these discussions should shape teacher training practices.
Felsefi bir disiplin olarak etik uzun bir geçmişe sahiptir. Meslek etiği
ve etik kodların oluşturulması ile ilgili de hatırı sayılır bir birikim vardır.
Ancak okula ve öğretmene yüklenen yeni anlamlar etik tartışmaların yeniden ele
alınmasına ve özellikle öğretmenlik meslek etiğinin bugünkü durumunu tartışma
ihtiyacını doğurmuştur. Bu çalışmada bu ihtiyaca cevap vermek amaçlanmıştır.
Özel olarak, etik ve meslek etiği kavramı üzerine tartışmaları sunmak, çeşitli
ülkelerdeki öğretmenlik meslek etiği kodlarını değerlendirmek, meslek etiği
eğitiminde gelinen noktayı ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada derleme
yöntemi kullanılmıştır. Derlemden elde edilen bulgulara göre, öğretmenliğin hem
mesleğin profesyonel statüsü için hem de mesleğin ‘ahlak uğraşı’ olması ve
kültür taşıyıcı rolü gereği meslek etiği kodlarının oluşturulması oldukça
önemlidir. Etik kodlarla ilgili belgeler meslek birlikleri, devlet organları
veya kurumlar tarafından oluşturulabilir. Öğretmenlik meslek etiği kodlarının
dayandığı değerlerin tartışılması ve kodların güncellenmesi gerekmektedir.
Sadece kodların oluşturulması etik davranan öğretmenler yetiştirmek için
yeterli değildir, etik tutum, davranış ve kararlar için etik eğitiminin gerekli
olduğu kabul görmektedir. Ancak tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de eğitim
fakültelerinde etik konusunda ders koymak konusunda genel olarak bir
isteksizlik veya uygulamalarda tutarsızlık görülmektedir. Post modern dünyanın
değerler karmaşası içinde etik eğitimin gerektiği platformlarda tartışılması ve
bu tartışmaların öğretmen yetiştirme uygulamalarına yön vermesi
önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2020 |
Acceptance Date | January 8, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 21 |