The interaction of human and
digital world has increased through digital technologies and digital means have
penetrated into any moments of our daily life. Since especially Y and Z generations
have grown and developed with the digital platforms; their high interest and
curiosity related to every subject, circumstance, and fact have made their
roles in social media and its means become more efficient. Such that, the
determinative effect of digital period on characteristic features of the
generations cannot be denied. Sharing opinion and ideas regarding issues such
as economic, social, environmental, politic etc. within the scope of social
activity in digital platforms and the will of self-expression have brought the
fact of digital activism to light and the knowledge, views and attitudes of the
generations on digital activism have become extremely significant. In this
context, the goal of the research is to determine the levels of awareness,
knowledge, views, way of thinking, interests, approaches and commenting of the
Y and Z generation who live digitally oriented and whom are primarily users of
social media and its means related to digital activism. The quantitative
research method was used in the research. Questionnaire form was prepared as
data acquisition tool and the questionnaire was applied to Y and Z generations.
The data of 148 participants consisting of Y and Z generations in total was
analysed by transferring to SPSS Windows 25.0 program. The data was evaluated
at level of significance p<0,05. Mann Whitney U test was used in order for
analysis of quantitative variables. Pearson Ki square analysis was applied in
order to analyse relationship between categorical variables. It was concluded
that Z generation spare time in social networks more than Y generation; they
use social networks in order to support an ideology or social movement within
the scope of digital activism except for using social networks for sharing what
they did in their daily lives or searching for comic and funny contents.
Dijital teknolojiler aracılığıyla insan ve dijital dünyanın etkileşimi
artmış, dijital araçlar gündelik hayatımızın her anına nüfuz etmiştir.
Özellikle Y ve Z kuşağının dijital platformlarla büyümeleri ve olgunlaşmaları;
her konuya, duruma, olguya ilişkin yüksek ilgi ve merakları sosyal medya ve
araçlarındaki rollerini daha etkin hale getirmiştir. Öyle ki dijital dönemin;
kuşakların karakteristik özellikleri üzerindeki belirleyici etkisi de göz ardı
edilememektedir. Dijital platformlarda toplumsal hareket kapsamına giren
ekonomik, sosyal, çevresel, politik vb. konulara ilişkin fikir ve düşüncelerini
paylaşma, kendini ifade etme isteği dijital aktivizm olgusunu gün yüzüne
çıkarmış ve kuşakların dijital aktivizm hakkında bilgileri, görüşleri ve
tutumları son derece önemli hale gelmiştir. Bu bağlamda çalışmanın amacı;
dijital odaklı yaşayan, sosyal medya ve araçlarının öncelikli kullanıcılarından
Y ve Z kuşağının dijital aktivizm hakkındaki farkındalıkları; bilgileri, bakış
açıları, düşünce biçimleri, ilgileri, anlayış ve yorumlama düzeylerini tespit
etmektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı
olarak anket formu hazırlanmış ve anket Y ve Z kuşaklarına uygulanmıştır. Y ve
Z kuşağından oluşan toplam 148 katılımcının verileri SPSS Windows 25.0
programına aktarılarak analiz edilmiştir. Veriler, anlamlılık p<0,05
düzeyinde değerlendirilmiştir. Nicel değişkenlerin analizi için Mann Whitney U
testi kullanılmıştır. Kategorik değişkenler arasındaki ilişkiyi analiz
edebilmek için Pearson Ki kare analizi yapılmıştır. Z kuşağının, Y kuşağından daha
fazla sosyal ağlarda vakit geçirdiği; kuşakların sosyal ağları gündelik
hayatlarında yaptıklarını detaylı paylaşmak ya da komik ve eğlenceli içerikleri
bulmak dışında; dijital aktivizm kapsamında sosyal ağları; bir ideoloji veya
toplumsal hareketi desteklemek amaçlı da kullandıkları sonucuna varılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 29, 2020 |
Acceptance Date | February 12, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 22 |