Research Article
BibTex RIS Cite

14 -16 Yaş Grubu Çocuklarda Korfbol Temel Beceri Eğitimi Antrenman Programının Motor Gelişime Etkisi

Year 2020, Volume: 15 Issue: 23, 1976 - 1992, 31.03.2020
https://doi.org/10.26466/opus.672410

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 14-16 yaş grubu kız ve erkek çocuklarda korfbol temel beceri eğitimi antrenmanlarının motor gelişime etkisini belirlemektir. Çalışma grubunu, Kocaeli Fen Lisesi’nde öğrenim gören ve random yöntemiyle seçilmiş 12’si kız ve 20’si erkek olmak üzere toplam 32 gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Öğrenciler cinsiyete bakılmaksızın denek (n=17) ve kontrol (n=15) grubu olmak üzere iki eş gruba ayrılmıştır. Çalışmada deney grubuna 8 hafta süreyle haftada 2 gün ve günde 60 dakika olmak üzere korfbol branşının temel motor becerilerini geliştirmeye yönelik beş temel beceriyi içeren (pas, şut, penaltı, turnike ve V kat şut atışı) bir antrenman programı uygulanmıştır. Kontrol grubuna ise herhangi bir antrenman programı uygulanmamıştır. Çalışmanın yürütülebilmesi için 2019/01.2 sayılı ve 2018/346 proje (KÜ GOKAEK) ile Etik Kurul Onayı alınmıştır. Elde edilen verilere, SPSS programı ile tanımlayıcı istatistiksel işlemlerle birlikte gruplar arasındaki farkı belirlemek için Mann Whitney U testi, grupların kendi içerisindeki farkı belirlemede ise Wilcoxon testi kullanılmıştır. Sonuçlar p<0.05 önemlilik düzeyinde değerlendirilmiştir. Çalışmada ön-test son-test ölçüm değerlerinin karşılaştırılmasında, denek grubunun pas, şut, penaltı, turnike ve V kat şut atışı değişkenleri arasında istatistiksel olarak önemli düzeyde fark olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Çalışma sonucunda, 8 hafta süresince pas tekniği ile birlikte şut tekniklerini geliştirmeye yönelik yapılan antrenmanlar çocukların korfbol temel motor becerileri üzerinde iyileşmeler sağlamıştır.

References

  • Bayazıt, B., Meriç, B., Aydın, M. ve Seyrek, E. (2007). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda eğlenceli atletizm antrenman programının psikomotor özelliklere etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4, 173-176.
  • Biçici, R., Ayhan, S. ve Kavak, V. (2009). The motoric properties of ındividual and team sportsman. Ovidius University Annals, Series Physical Education And Sport / Science, Movement And Health, 9(2), 103-111.
  • Bottenburg, M. V. ve Vermeulen, J. (2011). Local korfball versus global basketball: A study of the relationship between sports' rule-making and dissemination. Dans Ethnologie française, 4(41), 633- 643.
  • Gallahue, D. L., Ozmun, J. C. ve Goodway, J. D. (2014). Motor gelişimi anlamak. bebekler, çocuklar, ergenler, yetişkinler (çev.Ed. D. S. Özer, ve A. Aktop). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Godinho, M., Fragoso, I. ve Vieira, F. (1996). Morphologic and anthropometric characteristics of high level Dutch korfball players. Percept Mot Skills, 82(1), 35-42. doi:10.2466/pms.1996.82.1.35
  • Gökmen, H., Karagül, T. ve Aşçı, F. H. (1995). Psikomotor gelişim. GSGM, Yayın No:139, Ankara.
  • Gül, G. K., Seyrek, E. ve Sugurtin, M. (2006). 10-12 yaş temel atletizm spor eğitimi alan ve almayan erkek çocuklar arasındaki bazı antropometrik ve motorik özelliklerin karşılaştırılması. 9.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Muğla.
  • Güler, L. (1998). Türkiye’de yeni bir spor dalı: "Korfbol". Beden Eğitimi ve Araştırmaları, 20-22.
  • Gültekin, B. (2009). İlköğretim 5. ve 6. sınıf beden eğitimi derslerindeki bazı basketbol temel becerilerinin öğretiminde görsel materyallerin psikomotor öğrenmeye etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Spor Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Günsel, A. N. (2004). İlköğretimde beden eğitimi ve uygulamaları. Anı Yayınları, Ankara, 24-30-31.
  • Haslofça, F. (2017). Ortaokullar için atletizm. ders içi ve ders dışı etkinliklerde ıaaf çocuk atletizm oyunları ile atletizm eğitimi. Spor Yayınevi ve Kitabevi, Ankara, Türkiye.
  • Korfball (2020, February 19) Korfball history. 03 Mart 2020 tarihinde https://en.wikipedia.org/wiki/Korfball adresinden erişildi
  • Oxendine, B. (1982). Psychology of motor learning II. (1.Edt), New York: Mayfield Publications. 270–295, 315–317.
  • Önal, A., Yaman, N., Berisha, M., Hergüner, G. ve Yaman, Ç. (2016). Examining the effect of psychomotor training on the coordination, agility and balance in 10-11 year-old girls. International Refereed Academic Journal of Sports, Health and Medical Sciences, 21, 137-148.
  • Özçelik, M. ve Alpullu, A. (2019). Farklılıkla öğrenme antrenmanlarının basketbol oyuncuları üzerindeki etkisi. Eurasian Research in Sport Science, 4(1), 34-52. doi:10.22396/ERISS.2019153191
  • Pense, M. ve Serpek, B. (2010). 14–16 Yaş Arası Basketbol Oynayan Kız Öğrencilerin Fizyolojik ve Biyomotorik Özelliklerinin Eurofit Test Bataryası ile Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 191–198.
  • Polat, G. (2009). 9-12 yaş grubu çocuklarda 12 haftalık temel badminton eğitimi antrenmanlarının motorik fonksiyonları ve reaksiyon zamanları üzerine etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Anabilim Dalı, Adana.
  • Ram, M. ve Kumar M. (2015). Relationship of anthropometric measurement and physical fitness with performance of intercollegiate Korfball players. International Journal of Applied Research, 1(11), 259-264.
  • Santos, S., Mateus, N., Sampaio, J. ve Leite, N. (2017). Do previous sports experiences influence the effect of an enrichment programme in basketball skills? Journal of Sports Science, 35(17), 1759-1767. doi:10.1 080/02640.414.2016.1236206
  • Sema, C. (2017). 10 -12 yaş grubundaki erkek tenisçiler masa tenisçiler aynı yaş grubu sedanterlerin reaksiyon zamanlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Summerfield, K. ve White, A. (1989). Korfball: A model of egalitarianism. Sociology of Sport Journal, 6, 144-151.

The Effect of Korfball Basic Skill Education Training Program on Motor Development in Children of 14 -16 Years

Year 2020, Volume: 15 Issue: 23, 1976 - 1992, 31.03.2020
https://doi.org/10.26466/opus.672410

Abstract

The purpose of this study, the 14-16 age group boys and girls in korfball basic skills education training is designed for motor development. The study group consisted of 32 volunteer students (12 girls and 20 boys) randomly selected from Kocaeli Science High School. The students were divided into two peer groups, as the subject (n=17) and the control (n=15) groups regardless of gender. In the study, a training program including five basic skills was applied to the experimental group for 8 weeks, 2 days a week and 60 minutes a day for improving the basic motor skills of the korfball branch. The control group did not receive any training program. Ethics Committee Approval was obtained with 2019/01.2 and 2018/346 projects (KU GOKAEK) in order to carry out the study whose content is determined. After the descriptive statistical procedures were applied with SPSS program, Mann Whitney U test was used to determine the difference between the groups and Wilcoxon test was used to determine the difference within the groups. The results were evaluated at p<0.05 significance level. In the study, when the pre-test post-test measurement values were compared, it was found that there was a statistically significant significant difference between the variables of pass, shot, penalty, turnstile and V-fold shot of the subject gorups (p<0.05). As a result of the study, it was found out that the trainings performed for 8 weeks to improve shooting techniques together with rust technique improved the korfball basic motor skills of the children

References

  • Bayazıt, B., Meriç, B., Aydın, M. ve Seyrek, E. (2007). Eğitilebilir zihinsel engelli çocuklarda eğlenceli atletizm antrenman programının psikomotor özelliklere etkisi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 4, 173-176.
  • Biçici, R., Ayhan, S. ve Kavak, V. (2009). The motoric properties of ındividual and team sportsman. Ovidius University Annals, Series Physical Education And Sport / Science, Movement And Health, 9(2), 103-111.
  • Bottenburg, M. V. ve Vermeulen, J. (2011). Local korfball versus global basketball: A study of the relationship between sports' rule-making and dissemination. Dans Ethnologie française, 4(41), 633- 643.
  • Gallahue, D. L., Ozmun, J. C. ve Goodway, J. D. (2014). Motor gelişimi anlamak. bebekler, çocuklar, ergenler, yetişkinler (çev.Ed. D. S. Özer, ve A. Aktop). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Godinho, M., Fragoso, I. ve Vieira, F. (1996). Morphologic and anthropometric characteristics of high level Dutch korfball players. Percept Mot Skills, 82(1), 35-42. doi:10.2466/pms.1996.82.1.35
  • Gökmen, H., Karagül, T. ve Aşçı, F. H. (1995). Psikomotor gelişim. GSGM, Yayın No:139, Ankara.
  • Gül, G. K., Seyrek, E. ve Sugurtin, M. (2006). 10-12 yaş temel atletizm spor eğitimi alan ve almayan erkek çocuklar arasındaki bazı antropometrik ve motorik özelliklerin karşılaştırılması. 9.Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Muğla.
  • Güler, L. (1998). Türkiye’de yeni bir spor dalı: "Korfbol". Beden Eğitimi ve Araştırmaları, 20-22.
  • Gültekin, B. (2009). İlköğretim 5. ve 6. sınıf beden eğitimi derslerindeki bazı basketbol temel becerilerinin öğretiminde görsel materyallerin psikomotor öğrenmeye etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Spor Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Günsel, A. N. (2004). İlköğretimde beden eğitimi ve uygulamaları. Anı Yayınları, Ankara, 24-30-31.
  • Haslofça, F. (2017). Ortaokullar için atletizm. ders içi ve ders dışı etkinliklerde ıaaf çocuk atletizm oyunları ile atletizm eğitimi. Spor Yayınevi ve Kitabevi, Ankara, Türkiye.
  • Korfball (2020, February 19) Korfball history. 03 Mart 2020 tarihinde https://en.wikipedia.org/wiki/Korfball adresinden erişildi
  • Oxendine, B. (1982). Psychology of motor learning II. (1.Edt), New York: Mayfield Publications. 270–295, 315–317.
  • Önal, A., Yaman, N., Berisha, M., Hergüner, G. ve Yaman, Ç. (2016). Examining the effect of psychomotor training on the coordination, agility and balance in 10-11 year-old girls. International Refereed Academic Journal of Sports, Health and Medical Sciences, 21, 137-148.
  • Özçelik, M. ve Alpullu, A. (2019). Farklılıkla öğrenme antrenmanlarının basketbol oyuncuları üzerindeki etkisi. Eurasian Research in Sport Science, 4(1), 34-52. doi:10.22396/ERISS.2019153191
  • Pense, M. ve Serpek, B. (2010). 14–16 Yaş Arası Basketbol Oynayan Kız Öğrencilerin Fizyolojik ve Biyomotorik Özelliklerinin Eurofit Test Bataryası ile Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 12(3), 191–198.
  • Polat, G. (2009). 9-12 yaş grubu çocuklarda 12 haftalık temel badminton eğitimi antrenmanlarının motorik fonksiyonları ve reaksiyon zamanları üzerine etkileri. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Anabilim Dalı, Adana.
  • Ram, M. ve Kumar M. (2015). Relationship of anthropometric measurement and physical fitness with performance of intercollegiate Korfball players. International Journal of Applied Research, 1(11), 259-264.
  • Santos, S., Mateus, N., Sampaio, J. ve Leite, N. (2017). Do previous sports experiences influence the effect of an enrichment programme in basketball skills? Journal of Sports Science, 35(17), 1759-1767. doi:10.1 080/02640.414.2016.1236206
  • Sema, C. (2017). 10 -12 yaş grubundaki erkek tenisçiler masa tenisçiler aynı yaş grubu sedanterlerin reaksiyon zamanlarının karşılaştırılması. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Ankara.
  • Summerfield, K. ve White, A. (1989). Korfball: A model of egalitarianism. Sociology of Sport Journal, 6, 144-151.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Canan Gülbin Eskiyecek 0000-0001-6987-3609

Betül Bayazıt 0000-0003-3547-2035

Dilruba Abdikoğlu

Publication Date March 31, 2020
Acceptance Date March 13, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 23

Cite

APA Eskiyecek, C. G., Bayazıt, B., & Abdikoğlu, D. (2020). 14 -16 Yaş Grubu Çocuklarda Korfbol Temel Beceri Eğitimi Antrenman Programının Motor Gelişime Etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 15(23), 1976-1992. https://doi.org/10.26466/opus.672410