The purpose of this study is to investigate the effects of Structured Group Art Therapy Program in adolescents at the age of 15 to 18 on happiness level, tendency of expressing emotions and emotion regulation difficulties. The program, which is devised by the researchers, consists of 11 sessions of art therapy techniques based on antecedent focus and response focus strategies of Gross’ process model. The study was carried out by the participation of 20 students attending Multi Program Anatolian High School in Istanbul who scored above average in emotion regulation difficulty scale. Ten students were assigned to the control group and the other 10 students were assigned to the experiment group randomly. According to the results; it was found out that students in the experiment group had lower emotional regulation difficulty indexed by the impulsivity subscale; and greater level of happiness indexed by increased positive affect; and also elevated expression of intimacy and positive emotion in the emotional expressiveness questionnaire.
Bu çalışmanın amacı araştırmacılar tarafından geliştirilen Yapılandırılmış Grup Sanat Terapisi Programının, 15-18 yaş aralığındaki ergenlerin mutluluk düzeyleri, duygularını ifade etme eğilimleri ve duygu düzenleme güçlüklerine etkisini incelemektir. Araştırmacılar tarafından, Gross’un süreç modelinden alınan öncül odaklı stratejiler ve tepki odaklı stratejiler temel alınarak, sanat terapisi teknikleriyle 11 oturumluk bir program hazırlanmıştır. Program ile ulaşılmak istenen amaçlar ‘duyguların farkındalığı’, ‘duyguları önemseme’, ‘duygularda açıklık’, ‘duyguları kabul etme’, ‘duyguların değişkenliğini anlama’, duygu düzenleme beceri ve stratejilerini öğrenme ve kullanma’, dürtülerini kontrol becerisi kazanma’, ‘olumsuz duygularını kontrol etme yetkinliği kazanma’ dır. Araştırmanın verileri duygu düzenleme güçlüğü ölçeği, duyguları ifade ölçeği ve pozitif ve negatif duygu ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma, İstanbul’da bir Çok Programlı Anadolu Lisesinde öğrenim gören, yapılan değerlendirmeler sonucu 187 öğrenciden duygu düzenleme güçlüğü ölçeğinden ortalamanın üstünde puan alan 20 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrencilerin 10’u deney, 10’u kontrol grubuna tesadüfi yöntemle atanmıştır. Araştırma sonucunda, deney grubundaki öğrencilerin duygu düzenleme güçlüğünde dürtü alt boyutunun azaldığı, mutluluk değişkeninde pozitif duygu alt boyutunun, duygu ifade eğilimlerinde ise pozitif ve yakınlık boyutunun arttığı bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2020 |
Acceptance Date | April 18, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 25 |