Research Article
BibTex RIS Cite

An Action Research on Critical Listening/Monitoring Applications in Secondary School Turkish Courses

Year 2020, Volume: 15 Issue: 25, 3497 - 3527, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.646195

Abstract

The aim of this study is to conduct an action research aimed at gaining and developing critical / listening monitoring skills in secondary school Turkish courses. The study was carried out in a one class at the 7th grade level of a secondary school in Talas district of Kayseri. The study group of the research was determined by purposeful sampling method. The class size of the application is 25 students, 15 of them are girls and 10 of them are boys. Critical theory, critical thinking, listening, critical listening and language teaching approaches constitute the theoretical background of the research and are the main fields of study in the preparation of the action plan. The research was carried out in a 12-week study schedule, 10 of which were application lessons and 2 were data collection processes. In the study, the process of action research was followed, in this sense, both qualitative and quantitative data were obtained. As a result of the action plan, a significant increase in students' critical listening / watching personal and social competence perceptions was detected. However, a significant decrease was observed in students' perceptions of critical listening / watching barriers. It was observed that the students focused on concepts such as criticism, persuasion, propaganda, and democratic attitude in the applied lessons and found these lessons unique.

References

  • Altun, K. (2017). Cultural transmissions and communication: case study from Erciyes university Turkish language teaching center: student diaries. In I. Güleç, A. Okur ve B. Ince (Ed.), Research in Second Language Education (p. 97-101). Peterlang Edition.
  • Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde yapılandırmacı öğrenme fen okuryazarlığının geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Beyhan, A. (2013). Eğitim örgütlerinde eylem araştırması. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi. 1(2), 65-89.
  • Bohlken, B. (2000). Training citizens in a democratic society to listen critically. International Listening Association. Virginia Beach, VA.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk. Ş., Bökeoğlu-Çokluk. Ö. ve Köklü. N. (2009). Sosyal bilimler için istatistik (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, W. J. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (1. baskı). (M. Sözbilir, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Çarkıt, C. (2018). Ortaokul Türkçe derslerinde dinleme becerisinin değerlendirilme sürecine yönelik öğretmen görüşleri. Journal of Social And Humanities Sciences Research, 5(27), 2782-2793.
  • Deveci, H. (2002). Sosyal bilgiler dersinde probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin derse ilişkin tutumlarına, akademik başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Doğan, Y. (2008). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin dinleme becerisini geliştirmede etkinlik temelli çalışmaların etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 261-286.
  • Doğan, Y. (2013). Dinleme eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Elliot, J. (1991). Action research for educational change. Philadelphia: Open University Press.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (Third edition). London: SAGE Publications Ltd
  • Fiske, S. T. (1998) Prejudice, stereotyping, and discrimination. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, ve G. Lindzey (Ed.), The handbook of social psychology (4. Edt., p. 357-411), New York: McGraw-Hill.
  • Goh, C. (1998). How learners with different listening abilities use comprehension strategies and tactics. Language Teaching Research, 2(2), 124–147.
  • Göçer, Ali (2008). Türkçe dil bilgisi öğretiminde çözümleme yönteminin kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 101-119.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2014). Uygulamalı dinleme eğitimi el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Hensen, K.T. (1996). Teachers as researchers. In J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (2nd Ed., pp. 53-66). New York: Macmillan.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem Araştırması El Kitabı. (Çev: Y. Uzuner, Y. ve M. Özten Anay). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik analizi. In Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (p.403-419). Ankara: Asil Yayınevi.
  • Kingen, S. (2000). Teaching language arts in middle schools. Lawrence Erlbaum Ass., Mahwah, New Jersey.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. Abingdon: Routledge.
  • Kuzu, A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişimde eylem araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 425-433.
  • McKernan, J. (1991). Curriculum action research: A handbook of methods and resources for the reflective practitioner. (2. Edt.). London: Kogan Page Limited.
  • McLaren, P. (2011). Okullarda yaşam: Eleştirel pedagojiye giriş. (Çev. M. Y. Eryaman ve H. Arslan) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • McTaggart, R. (1997) Reading the collection. In R. McTaggart (Ed.), Participatory action research (p. 1-12). Albany, NY: Sunny Pres
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı (6-8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2015). Türkçe dersi öğretim programı (1-8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (1-8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • Mertler, C. A. (2006). Action research: Teachers as researchers in the classroom. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Miles M. ve Huberman A. (1994) Qualitative data analysis; An expanded source book. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Nelson, T. D. (2002). The psychology of prejudice. Boston MA: Allyn and Bacon.
  • Özbay, M. (2010). Anlama teknikleri II: Dinleme eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özdamar, K. (2004).Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1-2.Eskişehir:Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, M. ve Mutlu, N. (2017). Sosyal bilgiler ve tarih derslerinde beceri ve değerleri ne kadar öğretiyoruz? Sakarya University Journal of Education, 7(3), 552-563.
  • Paker, M. (2012). Psikolojik açıdan önyargı ve ayrımcılık. In K. Çayır ve M. Ayan Ceyhan (Ed) Çok Boyutlu Yaklaşımlar (p. 41-53), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Paul, R. ve Elder, L. (2013). Kritik düşünce. (Çev. A. E. Aslan ve G. Sart). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Richards, J. C. (2008). Teaching listening and speaking: From theory to practice. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Robertson, A. K. (2002). Etkili dinleme. (Çev. E.S. Yarmalı) İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Sagor, R. (2005). The action research guidebook: A four-step process for educators and school teams. Thousand Oaks: Corwin Press.
  • Şahinel, S. (2002). Eleştirel düşünme. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Trace, J. (2013). Designing a task based critical listening construct for listening assessment. Second Language Studies, 32(1), 59-111.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10.Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık

Ortaokul Türkçe Derslerinde Eleştirel Dinleme/İzleme Uygulamaları Üzerine Bir Eylem Araştırması

Year 2020, Volume: 15 Issue: 25, 3497 - 3527, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.646195

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaokul Türkçe derslerinde eleştirel/dinleme izleme becerisinin kazandırılıp geliştirilmesine yönelik bir eylem araştırması yapılmasıdır. Çalışma Kayseri ili Talas ilçesinde bir ortaokulun 7. sınıf düzeyinde tek şubede gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örneklem yöntemiyle belirlenmiştir. Uygulamanın gerçekleştirildiği sınıf mevcudu 15’i kız ve 10’u erkek olmak üzere 25 kişidir. Eleştirel kuram, eleştirel düşünme, dinleme, eleştirel dinleme ve dil öğretim yaklaşımları araştırmanın kuramsal alt yapısını oluşturmakta olup eylem planının hazırlanmasında başvurulan temel çalışma alanlarıdır. 10’u uygulama dersi 2’si veri toplama süreci olmak üzere araştırma toplam 12 haftalık bir çalışma takviminde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada eylem araştırması süreci takip edilmiş bu anlamda hem nitel hem nicel veriler elde edilmiştir. Gerçekleştirilen eylem planı sonucu, öğrencilerin eleştirel dinleme/izleme kişisel ve sosyal yeterlik algılarında anlamlı bir artış tespit edilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin eleştirel dinleme/izleme engellerine ilişkin algılarında ise anlamlı bir azalmanın meydana geldiği belirlenmiştir. Öğrencilerin gerçekleştirilen uygulama derslerinde eleştirme, ikna, propaganda, demokratik tutum gibi kavramlara odaklandıkları ve bu derslerini özgün buldukları görülmüştür.

References

  • Altun, K. (2017). Cultural transmissions and communication: case study from Erciyes university Turkish language teaching center: student diaries. In I. Güleç, A. Okur ve B. Ince (Ed.), Research in Second Language Education (p. 97-101). Peterlang Edition.
  • Anagün, Ş. S. (2008). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinde yapılandırmacı öğrenme fen okuryazarlığının geliştirilmesi: Bir eylem araştırması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Beyhan, A. (2013). Eğitim örgütlerinde eylem araştırması. Bilgisayar ve Eğitim Araştırmaları Dergisi. 1(2), 65-89.
  • Bohlken, B. (2000). Training citizens in a democratic society to listen critically. International Listening Association. Virginia Beach, VA.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Büyüköztürk. Ş., Bökeoğlu-Çokluk. Ö. ve Köklü. N. (2009). Sosyal bilimler için istatistik (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Creswell, W. J. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (1. baskı). (M. Sözbilir, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Çarkıt, C. (2018). Ortaokul Türkçe derslerinde dinleme becerisinin değerlendirilme sürecine yönelik öğretmen görüşleri. Journal of Social And Humanities Sciences Research, 5(27), 2782-2793.
  • Deveci, H. (2002). Sosyal bilgiler dersinde probleme dayalı öğrenmenin öğrencilerin derse ilişkin tutumlarına, akademik başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Doğan, Y. (2008). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin dinleme becerisini geliştirmede etkinlik temelli çalışmaların etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 261-286.
  • Doğan, Y. (2013). Dinleme eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Elliot, J. (1991). Action research for educational change. Philadelphia: Open University Press.
  • Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (Third edition). London: SAGE Publications Ltd
  • Fiske, S. T. (1998) Prejudice, stereotyping, and discrimination. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, ve G. Lindzey (Ed.), The handbook of social psychology (4. Edt., p. 357-411), New York: McGraw-Hill.
  • Goh, C. (1998). How learners with different listening abilities use comprehension strategies and tactics. Language Teaching Research, 2(2), 124–147.
  • Göçer, Ali (2008). Türkçe dil bilgisi öğretiminde çözümleme yönteminin kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 101-119.
  • Gündüz, O. ve Şimşek, T. (2014). Uygulamalı dinleme eğitimi el kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Hensen, K.T. (1996). Teachers as researchers. In J. Sikula (Ed.), Handbook of research on teacher education (2nd Ed., pp. 53-66). New York: Macmillan.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem Araştırması El Kitabı. (Çev: Y. Uzuner, Y. ve M. Özten Anay). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kayış, A. (2009). Güvenirlik analizi. In Ş. Kalaycı (Ed.), SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (p.403-419). Ankara: Asil Yayınevi.
  • Kingen, S. (2000). Teaching language arts in middle schools. Lawrence Erlbaum Ass., Mahwah, New Jersey.
  • Kline, P. (1994). An easy guide to factor analysis. Abingdon: Routledge.
  • Kuzu, A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişimde eylem araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 425-433.
  • McKernan, J. (1991). Curriculum action research: A handbook of methods and resources for the reflective practitioner. (2. Edt.). London: Kogan Page Limited.
  • McLaren, P. (2011). Okullarda yaşam: Eleştirel pedagojiye giriş. (Çev. M. Y. Eryaman ve H. Arslan) Ankara: Anı Yayıncılık.
  • McTaggart, R. (1997) Reading the collection. In R. McTaggart (Ed.), Participatory action research (p. 1-12). Albany, NY: Sunny Pres
  • MEB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi öğretim programı (6-8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2015). Türkçe dersi öğretim programı (1-8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • MEB. (2018). Türkçe dersi öğretim programı (1-8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • Mertler, C. A. (2006). Action research: Teachers as researchers in the classroom. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Miles M. ve Huberman A. (1994) Qualitative data analysis; An expanded source book. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Nelson, T. D. (2002). The psychology of prejudice. Boston MA: Allyn and Bacon.
  • Özbay, M. (2010). Anlama teknikleri II: Dinleme eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Özdamar, K. (2004).Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1-2.Eskişehir:Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, M. ve Mutlu, N. (2017). Sosyal bilgiler ve tarih derslerinde beceri ve değerleri ne kadar öğretiyoruz? Sakarya University Journal of Education, 7(3), 552-563.
  • Paker, M. (2012). Psikolojik açıdan önyargı ve ayrımcılık. In K. Çayır ve M. Ayan Ceyhan (Ed) Çok Boyutlu Yaklaşımlar (p. 41-53), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Paul, R. ve Elder, L. (2013). Kritik düşünce. (Çev. A. E. Aslan ve G. Sart). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Richards, J. C. (2008). Teaching listening and speaking: From theory to practice. Cambridge, England: Cambridge University Press.
  • Robertson, A. K. (2002). Etkili dinleme. (Çev. E.S. Yarmalı) İstanbul: Hayat Yayınları.
  • Sagor, R. (2005). The action research guidebook: A four-step process for educators and school teams. Thousand Oaks: Corwin Press.
  • Şahinel, S. (2002). Eleştirel düşünme. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Trace, J. (2013). Designing a task based critical listening construct for listening assessment. Second Language Studies, 32(1), 59-111.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10.Baskı). Ankara: Seçkin yayıncılık
There are 45 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Cafer Çarkıt 0000-0003-4126-2165

Kudret Altun This is me 0000-0001-7652-0342

Publication Date May 31, 2020
Acceptance Date April 10, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 15 Issue: 25

Cite

APA Çarkıt, C., & Altun, K. (2020). Ortaokul Türkçe Derslerinde Eleştirel Dinleme/İzleme Uygulamaları Üzerine Bir Eylem Araştırması. OPUS International Journal of Society Researches, 15(25), 3497-3527. https://doi.org/10.26466/opus.646195