Today, as a result of globalization, cultural and linguistic interaction has become inevitable and learning at least one foreign language has become compulsory. In the Common European Framework of Reference for Languages, which is a foreign language education program that supports multicultural life and encourages to respect and tolerate other cultures and to interact with people of different races, it is recommended to teach some cultural elements of the country where the target language is spoken in the process of foreign language teaching/learning. As a matter of fact, the phenomenon of language and culture emerges as the two most important elements to be emphasized in the globalizing world. Because communication takes place through language, understanding each other and acting together requires mutual understanding. In the world of the future, the idea of multicultural education is seen as the most accommodating and futurist education model in order to educate global citizens who do not see differences as obstacles, who try to make the world more livable with a universal perspective by seeing and imagining beyond borders, and who act with the reflex of protecting it and supports the peace, who are tolerant of other cultures and languages. The study was carried out with a qualitative research screening model. In the context of globalization, the relationship between language and culture, the place of multilingualism and multiculturalism in the modern world and the reflections of multicultural education on foreign language education and teaching are examined with a critical perspective.
Günümüzde, küreselleşmenin bir sonucu olarak kültürel ve dilsel etkileşim kaçınılmaz olmuş ve en az bir yabancı dil öğrenmek zorunlu hale gelmiştir. Çokkültürlü yaşama anlayışını destekleyen, diğer kültürlere saygı ve hoşgörü ile yaklaşmayı, farklı ırklardan olan insanlarla etkileşimde olmayı teşvik etmek üzerine kurulu bir yabancı dil eğitimi ve öğretimi programı olan Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni'nde, yabancı dil eğitimi ve öğretimi sürecinde hedef dilin konuşulduğu ülkenin bazı kültürel ögelerinin de öğretilmesi önerilmektedir. Nitekim dil ve kültür olgusu küreselleşen dünyada üzerinde durulması gereken en önemli iki unsur olarak ortaya çıkmaktadır. Çünkü iletişim dil ile gerçekleşir, birbirini anlamak ve birlikte hareket etmek karşılıklı anlayışı gerektirir. Çokkültürlü eğitim fikri, geleceğin dünyasında, farklılıkları engel olarak görmeyen, sınırların ötesini görerek ve düşleyerek evrensel bir bakış açısıyla dünyayı daha yaşanılır kılmaya çalışan ve onu koruma refleksiyle hareket edip barışı destekleyen, öteki kültür ve dillere hoşgörülü, fakat farklı dil ve kültürlerin yaşaması için, çeşitlilik içerisinde kendi dil ve kültürüne sahip çıkıp, yaşatmayı kendine ilke edinmiş dünya vatandaşları yetiştirmek adına atılmış en uzlaşmacı ve fütürist eğitim modeli olarak görülmektedir. Çalışma nitel araştırma tarama modeliyle ile yürütülmüş olup, küreselleşme bağlamında çokdillilik ve çokkültürlülük, dil kültür-ilişkisi, çokdilliğin ve çokkültürlülüğün modern dünyadaki yeri ve çokkültürlü eğitimin yabancı dil eğitimi ve öğretimine yansımaları eleştirel bir bakış açısıyla incelenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | April 20, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 15 Issue: 26 |