The purpose of this study was to examine the effects of solution-focused brief group psychological counseling (SFBGC) on Guidance and Psychological Counseling students’ solution-focused tendencies and automatic thoughts. The study employed a pretest posttest follow-up test design, a quasi-experimental design. The sample of the research consists of students studying in the Guidance and Psychological Counseling Department in the 2018-2019 academic year at the Faculty of Education at Aksaray University. “Solution-Focused Inventory” developed by Grant, Cavanagh, Kleitman, Spence, Lakota ve Yu (2012) and by Karahan-Şanal and Hamarta (2015) adapted to Turkish. Afterwards, “Automatic Thoughts Questionnaire”, developed by Hollon ve Kendall (1980) and adapted to Turkish by Aydın ve Aydın (1990), and Şahin ve Şahin (1992) were administered. The data were analyzed with SPSS 18 package program. Mann-Whitney U Test was used to reveal the difference between the pretest, posttest and follow-up test scores of the experimental, control and placebo groups, and Wilcoxon Signed Rank Test was utilised to reveal the differences within the groups for repeated measurements. End of the 6-week, it was observed that the automatic thoughts and solution-focused inventory scores of the experimental group changed from pre-test to post-test. In the monitoring measurements taken 4 months later, it was found that the changes in automatic thoughts scores in favor of the experimental group continued similarly. It was found that there were changes in solution-focused inventory scores in favor of placebo and control group. The results have shown that the program is especially effective in decreasing the automatic thoughts scores.
Solution-focused brief group counseling Psychological counseling candidates Automatic Thoughts
Bu araştırma, çözüm odaklı kısa süreli grupla psikolojik danışmanın (ÇOKSPD), Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık (RPD) öğrencilerinin çözüm odaklı eğilimlerini ve otomatik düşünceleri üzerindeki etkilerini incelemek amacına yönelik öntest-sontest-izleme testi ile deney-kontrol-plasebo gruplarıyla yarı deneysel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemi 2018-2019 eğitim-öğretim senesi Aksaray Üniversitesi, Eğitim Fakültesi-RPD programındaki öğrenim gören öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın bağımlı değişkenlerini ölçmek için Grant, Cavanagh, Kleitman, Spence, Lakota ve Yu (2012) tarafından geliştirilen ve Şanal-Karahan ve Hamarta (2015) tarafından Türkçe’ye çevrilen “Çözüm Odaklı Envanter” kullanılmıştır. Ardından Hollon ve Kendall (1980) tarafından geliştirilen ve farklı zamanlarda Aydın ve Aydın (1990) ile Şahin ve Şahin (1992) tarafından tarafından Türkçe’ye uyarlanmış “Otomatik Düşünceler Ölçeği” kullanılmıştır. Paket program SPSS 18 ile veriler çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular incelendiğinde, grupların kendi içlerindeki farkları ortaya çıkarmak için tekrarlı ölçümler için Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi yapılmıştır. Deney, kontrol ve plasebo grupları arasında öntest-sontest-izleme test puanları arasındaki farkı ortaya çıkarmak için ise Mann Whitney-U testi yapılmıştır. Altı hafta süren ÇOKSPD’nın sonunda deney grubunun otomatik düşünceler ve çözüm odaklı envanter puanlarının ön testten son teste doğru değiştiği görülmüştür. Dört ay sonra alınan izleme ölçümlerinde ise deney grubu lehine otomatik düşünceler puanlardaki değişimin benzer şekilde devam ettiği bulunmuştur. Çözüm odaklı envanter puanlarında ise plasebo ve kontrol grubu lehine değişimler olduğu bulunmuştur. Elde edilen sonuçlara dayanarak programın özellikle otomatik düşünceler puanlarının düşmesinde etkili olduğu söylenebilir.
Çözüm odaklı kısa süreli grupla psikolojik danışma otomatik düşünceler psikolojik danışman adayları
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2020 |
Acceptance Date | June 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Vol: 15 - Issue: 10. Year Special Issue |