Bu Araştırmanın amacı, ortaokul 6. Sınıf Fen Bilimleri dersinde "Işık ve Ses" ünitesine ait ‘’Işığın Yansıması’’ konusunun öğretilmesinde Ortak Bilgi Yapılandırma Modeli (OBYM)'ye göre yürütülen öğretimin öğrencilerin kavramsal anlamalarına etkisini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 Eğitim Öğretim yılında Karaman il merkezinde yer alan Alparslan Ortaokulundaki 6. Sınıf öğrencilerinden 31 kontrol grubu, 33 deney grubu olmak üzere toplam 64 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Işık Konusu Kavramsal Anlama Testi (IKKAT) kullanılmıştır Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen veriler, SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen nicel verilerin değerlendirilmesinde; bağımsız t-testi, nitel verilerin değerlendirilmesinde ise içerik analizi ve betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmada OBYM ile 5E öğretim modelinin kavramsal anlamaya etkisi karşılaştırılmıştır. Dersler deney grubunda OBYM'ye, kontrol grubunda 5E öğretim modeline göre işlenmiştir Konuların OBYM’ne göre işlendiği deney grubu öğrencilerinin IKKAT ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında son test lehine anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur. OBYM’nin 6. Sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamalarını artırdığı görülmüştür.
The aim of this study is to examine the effect of teaching conducted according to the Common Knowledge Construction Model (CKCM) in teaching the subject of “Reflection of Light” from the “Light and Sound” unit in the Science course of the 6th Grade in secondary school. The study group of the study consisted of 64 students, including 31 in the control group and 33 in the experimental group in Alparslan Secondary School located in the city centre of Karaman province in the 2014-2015 academic year. The Light Subject Conceptual Understanding Test (LSCUT) was used as a data collection tool in the research. The mixed method was used in the research. The data obtained from the research were analyzed by using the SPSS program. Independent t-test was used in the evaluation of the quantitative data obtained in the research, and content analysis and descriptive analysis were used in the evaluation of the qualitative data. In the study, the effect of CKCM and 5E teaching model on conceptual understanding was compared. The lessons were taught according to CKCM in the experimental group and 5E teaching model in the control group. It was found that there was a significant difference between the LSCUT pre-test and post-test mean scores of the students in the experimental group, in which subjects were taught according to CKCM. It is seen that the CKCM increased the conceptual understanding of 6th grade students
Common Information Construction Model Light Subject Conceptual Understanding Science Teaching
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2020 |
Acceptance Date | August 24, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 29 |