Günümüzde teknolojinin çok büyük kitleler tarafından kullanılması ile zorbalık, yöntem ve araç değiştirmiş ve siber zorbalık adını almıştır. Siber zorbalık, bilgi ve iletişim teknolojileri kullanarak hedef olarak belirlenen kişi veya kişileri incitmeye, tehdit etmeye, aşağılamaya, dışlamaya, ayrım yapmaya yönelik davranışlardır. Siber zorbalık, mağdurlar üzerinde çeşitli olumsuzluklara neden olmaktadır. Bu olumsuzluklara genel olarak siber mağduriyet denilmektedir. Siber mağduriyet ise mağdurların özsaygılarını azaltmaktadır. Araştırma bu doğrultuda çalışanların siber mağduriyet ve siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeylerini ve duyarlılıklarının özsaygılarına olan etkisini belirlemeyi amaçlamıştır. Çalışmanın örneklemi, Gaziantep ili merkez Şahinbey ilçesi sınırlarındaki resmi okullarda görev yapan ilk ve ortaokul yöneticileri ve öğretmenler oluşmaktadır. Araştırmada değerlendirilecek verileri toplanmak içina Kişisel Bilgi Formu, Yenilenmiş Siber Zorbalık Envanteri, Siber Zorbalığa İlişkin Duyarlılık Ölçeği ve Rosenberg Benlik Değeri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerden ve hiyerarşik çoklu regresyon analizinden faydalanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda siber mağduriyet yaşayan okul yöneticileri ve öğretmenlerin özsaygı düzeyleri ile siber zorbalığa ilişkin duyarlılık düzeyleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna varılmıştır.
Today, bullying has changed methods and tools with the use of technology by very large masses and named as cyberbullying. Cyberbullying is behaviours aimed at hurting, threatening, humiliating, excluding and discriminating the person or persons identified as targets using information and communication technologies. Cyberbullying causes various negativities on victims. Generally, these negativities are called cyber victimization. Cyber victimization reduces victims' self-esteem. Accordingly, the study aimed to determine the cyber victimization and cyberbullying sensitivity levels of employees and the effect of their sensitivity on their self-esteem. The sample of the study consists of school administrators and teachers that are working at official schools that are at Gaziantep province, Şahinbey district. In order to collect data, Personal Information Form, Revised Cyber Bullying Inventory, Cyberbullying Sensitivity Scale and Rosenberg Self-Esteem Scale were used. Descriptive statistics and hierarchical multiple regression analysis were used to analyse the data. In line with the findings obtained, it is concluded that there is a moderate, positive and meaningful relationship between the self-esteem levels and sensitivity to cyberbullying level of school administrators and teachers who experienced cyber victimization.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2020 |
Acceptance Date | May 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 30 |