Research Article
BibTex RIS Cite

Kuşak Farklılıklarına Göre Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi: Sağlık Çalışanları Üzerine Bir Araştırma

Year 2020, Volume: 16 Issue: 30, 2478 - 2503, 31.10.2020
https://doi.org/10.26466/opus.748393

Abstract

Bu çalışmanın amacı finansal okuryazarlığın kuşaklar arasında farklılık gösterip göstermediğinin test edilmesidir. Finansal okuryazarlık “bilgi”, “tutum” ve “davranış” alt boyutlarıyla incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Mersin il merkezinde yer alan 377 eczacı oluşturmakta olup, veriler anket yoluyla toplanmıştır. Çalışmada, değişkenler arasındaki ilişkiyi neden ve sonuç belirlemeden incelemek için bir çerçeve olarak korelasyonel bir araştırma tasarımı benimsenmiştir. Elde edilen verilerin frekans ve yüzde dağılımları hesaplanmış, finansal okuryazarlık düzeyinin demografik özelliklere göre farklılık gösterip göstermediğini incelemek üzere t-testi uygulanmış ve finansal okuryazarlığın alt boyutları arasındaki ilişkileri test etmek için ise Pearson korelasyon analizi yapılmıştır. Araştırmaya göre; katılım-cıların finansal okuryazarlık seviyelerinin yüksek olduğu gözlenmiştir. Finansal davranış ve tutum ve finansal bilgi ölçeği puanlarında X ve Y kuşak kodları değişkeni bakımından farklılık olup olmadığı t testi ile incelenmiş, elde edilen bulgulara göre ölçek ve alt boyutlarının hiç birisinde kuşak kodları değiş-keni bakımından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunamamıştır. Ayrıca araştırmada finansal davranış ile finansal tutum arasında pozitif ve istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuş olup aynı zamanda finansal davranış ile temel finansal hesaplama düzeyi arasında korelasyon katsayısının pozitif olduğu tespit edilmiştir. Çalışmada, katılımcıların finansal okuryazarlık düzeyi yüksek bulunmuş olup kuşakla-ra göre finansal okuryazarlık düzeyi arasında farklılık bulunmamıştır. Farklı kuşaklarda yer alan katı-lımcıların benzer finansal tutum ve davranış sergiledikleri görülmüştür.

References

  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamalar. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Akiş, Y. T. (2005). Sosyal ve kurumsal liderlik. Ceo’s Leadership Insights, 21, 1-5.
  • Akyüz, B. (2012). Hizmetkâr liderlik davranışlarının örgütsel adalet, örgütsel vatandaşlık davranışları ve performans üzerine etkisi: Eğitim sektörü üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Kocaeli.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Barbuto, J. E., ve Wheeler, D.W. (2006). Scale development and construct clarification of servant leadership. Group ve Organization Management, 31(3), 300-326.
  • Bayram, N. (2009). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Blanchard, K., Blanchard, S. ve Zigarmi, D. (2007). Hizmetkâr liderlik. K. Blanchard (Ed.), Liderlikte Çıtayı Yükseltmek içinde (s. 293-324). İstanbul: Kaizen-Resital Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Comfrey, A. L. ve Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. Hillsdale, Nj: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Dennis, R. S. ve Bocarnea, M. (2005). Development of the servant leadership assessment instrument. Leadership ve Organization Development Journal, 26(8), 600-615.
  • Dierendonck, D. V. ve Nuijten, I. (2011). The servant leadership survey development and validation of a multidimensional measure. Journal of Business and Psychology, 26(3), 249-267.
  • Ekinci, A. (2015). Okul müdürlerinin hizmetkâr liderlik davranışları ölçeğinin geliştirilmesi ve hizmetkâr liderlik davranışlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 179(40), 341-360.
  • Ekinci, A. ve Sakız, H. (2020). Handbook of research on positive organizational behavior for ımproved workplace performance. Servant Leadership Within the Context of Organizational Efficacy. İçinde (s.86-101), IGI Global, Pennsylvania, USA.
  • Erkorkmaz, U., Etikan, İ., Demir, O., Ozdamar, K. ve Sanisoglu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı factor analizi ve uyum indeksleri. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi 33(1), 210-223.
  • Fındıkçı, İ. (2012). Bir gönül yolculuğu hizmetkâr liderlik (3. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Gorsuch, R. L. (1997). Exploratory factor analysis: Its role in itemanalysis. Journal of Personality Assessment, 68(3), 532-560.
  • Greenleaf, R. K. (2002). Focus on leadership. L. C. Spears (Ed.). Essentials of servant-leadership (s. 19-26). New York: John Wiley ve Sons, Inc.
  • Hardin, F. (2003). Impacting texas public schools through a student servant leader model: A case study. Unpublished doctoral thesis, Texas Tech University, Texas.
  • Izquierdo, I., Olea, J. ve Abad, F.J. (2014). Exploratory factor analysis in validation studies: Use sandre commendations. Psicothema, 26(3), 395-400.
  • Laub, J. A. (1999). Assessing the servant organization: Development of the servant organizational leadership assessment (SOLA) instrument. Unpublished Ph. D. Thesis. Florida Atlantic University.
  • Liden, R. C., Wayne, S. J. Zhao, H. ve Henderson, D. (2008), Servant leadership: Development of a multidimensional measure and multi-level assessment, The Leadership Quarterly, 19(2), 161-177.
  • Page, D. ve Wong, T. P. (2000). A conceptual framework for measuring servant leadership. In S. Adjibolosoo (Ed.), The Human Factor İn Shaping The Course of History and Developmentiçinde (s.1-28), Oxford: University Press of America.
  • Patterson, K. (2003). Servant leadership: A theoretical model. Servant Leadership Research Roundtable. Regent University School of Leadership Studies. 12 Nisan 2020 tarihinde http://www.regent.edu/acad/global/publications /sl_proceedings/2003/patterson_servant_leadership.pdf adresinden erişildi.
  • Spears, L. C. (1998). Insights on leadership: Service, stewardship, spirit, and servant-leadership. New York: Wiley and Sons.
  • Spears, L. C. (2002). Focus on leadership: Servant-leadership for the twenty-first century. L. C. Spears and M. Lawrence (Eds.), focus on leadershipiçinde (s.1-19). New York: John Wiley And Sons, Inc.
  • Spears, L. C. (2010). Character and servant leadership: Ten characteristics of effective, caring leaders. The Journal of Virtues ve Leadership, 1(1), 25-30.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Trompenaars, F. ve Voerman, E. (2009). Servant-leadership across cultures: Harnessing the strengths of the world’s most powerful management philosophy. New York: The McGraw-Hill Companies.
  • Vinod, S. ve Sudhakar, B. (2011). Servant leadership: A unique art of leadership, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 2(11), 456-467.
  • Yılmaz, V. ve Çelik, H. E. (2009). Lisrel ile Yapısal Eşitlik ModellemesiI Temel Kavramlar, Uygulamalar, Programlama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Determining The Financial Literacy Level By Generational Differences: A Study On Healthcare Employees

Year 2020, Volume: 16 Issue: 30, 2478 - 2503, 31.10.2020
https://doi.org/10.26466/opus.748393

Abstract

The purpose of this study is to test whether financial literacy differs between generations. Financial literacy was examined with its subdimensions- "knowledge", "attitude" and "behavior". The sample of the research consisted of 377 pharmacists in the city center of Mersin, and the data were collected through a questionnaire. Frequency and percentage distributions of the questionnaires were found, t-test was applied to examine whether financial literacy levels differ according to demographic features and Pearson correlation analysis was done to test the relationships among the sub-dimensions of financial literacy. According to the reseach, it was observed that the participants' financial literacy levels were high. Whether there was a difference in financial behavior, attitude and knowledge scale scores in terms of the X and Y generation codes variable was examined by t test; according to the findings obtained, no statistically significant difference was found in terms of the generation codes variable in any of the scale and its subdimensions. Besides according to the research, there was a positive and statistically significant relationship between financial behavior and financial attitude, and at the same time, the correlation coefficient between financial behavior and basic financial calculation level were found to be positive. In the study, the financial literacy level of the participants was found to be high and there was no difference between the financial literacy level according to the generations. Participants from different generations were found to exhibit similar financial attitudes and behavior.

References

  • Akbulut, Y. (2010). Sosyal bilimlerde SPSS uygulamalar. İstanbul: İdeal Kültür Yayıncılık.
  • Akiş, Y. T. (2005). Sosyal ve kurumsal liderlik. Ceo’s Leadership Insights, 21, 1-5.
  • Akyüz, B. (2012). Hizmetkâr liderlik davranışlarının örgütsel adalet, örgütsel vatandaşlık davranışları ve performans üzerine etkisi: Eğitim sektörü üzerine bir araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi. Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Kocaeli.
  • Balcı, A. (2001). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Barbuto, J. E., ve Wheeler, D.W. (2006). Scale development and construct clarification of servant leadership. Group ve Organization Management, 31(3), 300-326.
  • Bayram, N. (2009). Sosyal bilimlerde SPSS ile veri analizi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Blanchard, K., Blanchard, S. ve Zigarmi, D. (2007). Hizmetkâr liderlik. K. Blanchard (Ed.), Liderlikte Çıtayı Yükseltmek içinde (s. 293-324). İstanbul: Kaizen-Resital Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Can, A. (2013). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Comfrey, A. L. ve Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. Hillsdale, Nj: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Dennis, R. S. ve Bocarnea, M. (2005). Development of the servant leadership assessment instrument. Leadership ve Organization Development Journal, 26(8), 600-615.
  • Dierendonck, D. V. ve Nuijten, I. (2011). The servant leadership survey development and validation of a multidimensional measure. Journal of Business and Psychology, 26(3), 249-267.
  • Ekinci, A. (2015). Okul müdürlerinin hizmetkâr liderlik davranışları ölçeğinin geliştirilmesi ve hizmetkâr liderlik davranışlarının öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 179(40), 341-360.
  • Ekinci, A. ve Sakız, H. (2020). Handbook of research on positive organizational behavior for ımproved workplace performance. Servant Leadership Within the Context of Organizational Efficacy. İçinde (s.86-101), IGI Global, Pennsylvania, USA.
  • Erkorkmaz, U., Etikan, İ., Demir, O., Ozdamar, K. ve Sanisoglu, S. Y. (2013). Doğrulayıcı factor analizi ve uyum indeksleri. Türkiye Klinikleri Tıp Bilimleri Dergisi 33(1), 210-223.
  • Fındıkçı, İ. (2012). Bir gönül yolculuğu hizmetkâr liderlik (3. Baskı). İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Gorsuch, R. L. (1997). Exploratory factor analysis: Its role in itemanalysis. Journal of Personality Assessment, 68(3), 532-560.
  • Greenleaf, R. K. (2002). Focus on leadership. L. C. Spears (Ed.). Essentials of servant-leadership (s. 19-26). New York: John Wiley ve Sons, Inc.
  • Hardin, F. (2003). Impacting texas public schools through a student servant leader model: A case study. Unpublished doctoral thesis, Texas Tech University, Texas.
  • Izquierdo, I., Olea, J. ve Abad, F.J. (2014). Exploratory factor analysis in validation studies: Use sandre commendations. Psicothema, 26(3), 395-400.
  • Laub, J. A. (1999). Assessing the servant organization: Development of the servant organizational leadership assessment (SOLA) instrument. Unpublished Ph. D. Thesis. Florida Atlantic University.
  • Liden, R. C., Wayne, S. J. Zhao, H. ve Henderson, D. (2008), Servant leadership: Development of a multidimensional measure and multi-level assessment, The Leadership Quarterly, 19(2), 161-177.
  • Page, D. ve Wong, T. P. (2000). A conceptual framework for measuring servant leadership. In S. Adjibolosoo (Ed.), The Human Factor İn Shaping The Course of History and Developmentiçinde (s.1-28), Oxford: University Press of America.
  • Patterson, K. (2003). Servant leadership: A theoretical model. Servant Leadership Research Roundtable. Regent University School of Leadership Studies. 12 Nisan 2020 tarihinde http://www.regent.edu/acad/global/publications /sl_proceedings/2003/patterson_servant_leadership.pdf adresinden erişildi.
  • Spears, L. C. (1998). Insights on leadership: Service, stewardship, spirit, and servant-leadership. New York: Wiley and Sons.
  • Spears, L. C. (2002). Focus on leadership: Servant-leadership for the twenty-first century. L. C. Spears and M. Lawrence (Eds.), focus on leadershipiçinde (s.1-19). New York: John Wiley And Sons, Inc.
  • Spears, L. C. (2010). Character and servant leadership: Ten characteristics of effective, caring leaders. The Journal of Virtues ve Leadership, 1(1), 25-30.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezbaşaran, A. A. (1997). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Trompenaars, F. ve Voerman, E. (2009). Servant-leadership across cultures: Harnessing the strengths of the world’s most powerful management philosophy. New York: The McGraw-Hill Companies.
  • Vinod, S. ve Sudhakar, B. (2011). Servant leadership: A unique art of leadership, Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 2(11), 456-467.
  • Yılmaz, V. ve Çelik, H. E. (2009). Lisrel ile Yapısal Eşitlik ModellemesiI Temel Kavramlar, Uygulamalar, Programlama. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Operation
Journal Section Articles
Authors

Nilüfer Yücedağ Erdinç 0000-0001-9698-4865

Diler Yaman Kayhaoğlu This is me 0000-0002-8539-0700

Publication Date October 31, 2020
Acceptance Date August 16, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 16 Issue: 30

Cite

APA Yücedağ Erdinç, N., & Yaman Kayhaoğlu, D. (2020). Kuşak Farklılıklarına Göre Finansal Okuryazarlık Düzeyinin Belirlenmesi: Sağlık Çalışanları Üzerine Bir Araştırma. OPUS International Journal of Society Researches, 16(30), 2478-2503. https://doi.org/10.26466/opus.748393