Research Article
BibTex RIS Cite

Atasözü ve Deyimlerin Çoklu Ortam Materyalleriyle Somutlaştırılmasının Okul Öncesi Eğitime Etkisi

Year 2020, Volume: 16 Issue: 30, 2684 - 2709, 31.10.2020
https://doi.org/10.26466/opus.776956

Abstract

Bu araştırma, okul öncesi eğitim döneminde çocuklara atasözü ve deyimleri öğretmede öğretmenlerin çoklu ortam materyallerinden yararlanmasının çocuklardaki atasözü ve deyimlerle ilgili öğrenme düzeylerini ne yönde etkileyeceğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırma uygulamalı betimsel bir çalışmadır. Araştırma kapsamında nitel veri toplama yöntemlerinden biri olan odak grup görüşmesi yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırma 2019-2020 eğitim öğretim yılının ilk yarısında Erzurum il merkezinde okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-69 aylık yaş aralığına sahip 10 çocuğun katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma kapsamında veriler odak grup görüşmesiyle toplanmıştır. Odak grup görüşmesinde çocuklara atasözleri ve deyimleri anlatan çoklu ortam videoları izletilerek bir etkinlik yapılmıştır. Görüşme esnasında veri toplama aracı olarak sekizer atasözü ve deyimden oluşan soruların bulunduğu yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çocuklara etkinlik öncesinde ve sonrasında sorulan sorular ile bu atasözleri ve deyimlerden ne anladığı ölçülmüştür. Araştırma kapsamına giren atasözleri ve deyimlere ait veriler ayrı ayrı başlıklar halinde incelenmiştir. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Sonuç olarak atasözleri ve deyimlerin okul öncesi eğitim döneminde çocuklara öğretmenler tarafından çoklu ortam materyalleri kullanılarak öğretilmesi onların atasözleri ve deyimleri daha iyi anlamalarını sağladığı, öğrenmelerini kolaylaştırdığı belirlenmiştir.

References

  • Aksan, D. (2000). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: TDK Yay.
  • Aksoy, A. Ö. (1988). Atasözleri ve deyimler sözlüğü 1-2. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Akşit, B. T. (1992). Medikal araştırmalarda etik sorunlar. Türk Tabipler Birliği Sağlık Kongresi. Ankara.
  • Aktaş, Ş. T. (2004). Seçme atasözleri ve eleştirmeli açıklamaları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Arslan, E., Dönmez, F. Z., Davarcıoğlu, S., Kara-Eren, C., ve Güngör-Aytar, F. A. (2019). Okul öncesi öykü kitaplarındaki deyimler ve çocukların bu deyimlere ilişkin algıları. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 315-351.
  • Artun, E. (2004). Türk halk edebiyatına giriş. İstanbul: Kitapevi Yayınları.
  • Berg, B., ve Lune, H. (2019). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (9. Baskıdan çeviri, 4 b.). (A. Arı, Çev.) Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bilir, Ş., ve Bal, S. (tarih yok). Kütahya il merkezinde anaokuluna giden ve gitmeyen 4-6 yaşlar arasındaki çocukların kullandıkları ifadelerin sözdizimi yönünüden incelenmesi. Ya-Pa 6. Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri Kitapçığı. içinde İstanbul: Ya-Pa Yayın.
  • Bowling, A. (2002). Research methods in health: investigating health and health services (2 b.). Philadelphia, PA: McGraw-Hill House.
  • Bulut, M. (2013). Türkçe eğitimi ve öğretiminde dil ve kültür aktarimi araci olarak atasözleri ve deyimlerin önemi. Turkish Studies -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(13), 559-575.
  • Cemşidov, Ş. (1996). Elimizin söz boğçası. Bakü, Azerbaycan.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107.
  • Çoruk, H., ve Çakır, R. (2017). Çoklu ortam kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve kaygılarına etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(1), 1-27.
  • Dik, T. (2010). Atasözlerinde adil dünya inancı. Millî Folklor, 22(88), 28-32.
  • Drigas, A., Kokkalia, G., ve Lytras, M. (2015). Mobile and multimedia learning in preschool education. Journal of Mobile Multimedia, 1(1&2), 119-133.
  • Duman, M. (2012). Türk atasözlerinde “ölüm”. Prof. Dr. Fikret Türkmen Armağanı. Ed. Alimcan İnayet-Zeki Kaymaz.
  • Edmunds, H. (2000). The focus group research handbook. New York: McGraw-Hill.
  • Elçin, Ş. (1986). Halk edebiyatına giriş. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Hacıyev, T. (1990). Şerimiz, nesrimiz, edebi dilimiz. Bakü, Azerbaycan.
  • Jonassen, D. H., Howland, J., Moore, J., & Marra, R. M. (2003). Learning to solve problems with technology: A constructivist perspective. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Kert, S., ve Tekdal, M. (2018). Alanyazındaki tasarım ilkelerine uygun olarak geliştirilmiş çokluortam ders yazılımının lise düzeyi fizik öğretiminde akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 120-131.
  • Kılıç-Çakmak, E. (2007). Çoklu ortamlarda dar boğaz: aşırı bilişsel yüklenme. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 1-24.
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative research: Introducing focus groups. BMJ, 311, 299-302.
  • Kroll, T., Barbour, R., ve Harris, J. (2007). Using focus groups in disability research. Qualitative health research, 17(5), 690-698.
  • Krueger, R. (1994). Focus groups: A practical guide for applied research. London: Sage.
  • Lever-Duffy, J., McDonald, J. B., ve Mizell, A. P. (2003). Teaching and learning with technology. New York, USA: Allyn and Bacon.
  • Lin, T. C., Lin, T. J., ve Tsai, C. C. (2014). Research tredns in science education from 2008 to 2012: A systematic content analyisis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 36(8), 1346-1372.
  • Marshall, C., ve Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2nd ed.). New York: Cambridge University Press.
  • Morgan, D. (1997). Qualitative research methods: Focus groups as qualitative research. California: Sage.
  • Önder, M. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının aile eğitimi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-386.
  • Preradović, N. M., Unić, D., ve Boras, D. (2014).Multimedia literacy in preschool and primary education.2nd International Conference on Computer Supported Education.
  • Rogers, P. L. (2001). Designing instruction for technology enhanced learning. London: IRM Pres.
  • Schwier, R. A., ve Misanchuk, E. R. (1994). Interactive multimedia instruction. Englewood Cliffs, New Jersey: Educational Technology Publications.
  • Tashakkori, A., ve Teddlie, C. (2010). Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research. CA: Sage.
  • Yanmaz, E., ve Bozdoğan, A. E. (2016). Çoklu ortam kullanımının ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. 4th International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium (s. 21-25). Elazığ: Fırat University.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences] (5 ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

The Effect of Embodying Proverbs and Idioms with Multimedia Materials on Preschool Education

Year 2020, Volume: 16 Issue: 30, 2684 - 2709, 31.10.2020
https://doi.org/10.26466/opus.776956

Abstract

This research aims to determine how teachers' use of multimedia materials in teaching proverbs and idioms in preschool education will affect the learning levels of children about proverbs and idioms. This research was an applied descriptive study. The focus group interview method, one of the qualitative data collection methods, was used in the study. This research was carried out in Erzurum city center with the participation of 10 children, who are in the 60-69 month age range, who attend preschool education institutions in the first half of the 2019-2020 academic year. Within the scope of the study, the data were collected through focus group discussion. In the focus group meeting, an event was made by showing the multimedia videos about the proverbs and idioms to the children. During the interview, a structured interview form with questions consisting of eight proverbs and eight idioms was used as the data collection tool. What they understood from these proverbs and idioms were measured by the questions asked to the children before and after the activity. The data of proverbs and idioms included in the research were examined in separate titles. The content analysis method was used to analyze the data. As a result, it has been determined that teaching proverbs and idioms to children by using multimedia materials in the preschool education period helps them to understand the proverbs and idioms better and facilitates their learning.

References

  • Aksan, D. (2000). Her yönüyle dil ana çizgileriyle dilbilim. Ankara: TDK Yay.
  • Aksoy, A. Ö. (1988). Atasözleri ve deyimler sözlüğü 1-2. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.
  • Akşit, B. T. (1992). Medikal araştırmalarda etik sorunlar. Türk Tabipler Birliği Sağlık Kongresi. Ankara.
  • Aktaş, Ş. T. (2004). Seçme atasözleri ve eleştirmeli açıklamaları. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Arslan, E., Dönmez, F. Z., Davarcıoğlu, S., Kara-Eren, C., ve Güngör-Aytar, F. A. (2019). Okul öncesi öykü kitaplarındaki deyimler ve çocukların bu deyimlere ilişkin algıları. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 315-351.
  • Artun, E. (2004). Türk halk edebiyatına giriş. İstanbul: Kitapevi Yayınları.
  • Berg, B., ve Lune, H. (2019). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (9. Baskıdan çeviri, 4 b.). (A. Arı, Çev.) Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Bilir, Ş., ve Bal, S. (tarih yok). Kütahya il merkezinde anaokuluna giden ve gitmeyen 4-6 yaşlar arasındaki çocukların kullandıkları ifadelerin sözdizimi yönünüden incelenmesi. Ya-Pa 6. Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri Kitapçığı. içinde İstanbul: Ya-Pa Yayın.
  • Bowling, A. (2002). Research methods in health: investigating health and health services (2 b.). Philadelphia, PA: McGraw-Hill House.
  • Bulut, M. (2013). Türkçe eğitimi ve öğretiminde dil ve kültür aktarimi araci olarak atasözleri ve deyimlerin önemi. Turkish Studies -International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(13), 559-575.
  • Cemşidov, Ş. (1996). Elimizin söz boğçası. Bakü, Azerbaycan.
  • Çokluk, Ö., Yılmaz, K., ve Oğuz, E. (2011). Nitel bir görüşme yöntemi: Odak grup görüşmesi. Kuramsal Eğitimbilim, 4(1), 95-107.
  • Çoruk, H., ve Çakır, R. (2017). Çoklu ortam kullanımının ilkokul öğrencilerinin akademik başarılarına ve kaygılarına etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(1), 1-27.
  • Dik, T. (2010). Atasözlerinde adil dünya inancı. Millî Folklor, 22(88), 28-32.
  • Drigas, A., Kokkalia, G., ve Lytras, M. (2015). Mobile and multimedia learning in preschool education. Journal of Mobile Multimedia, 1(1&2), 119-133.
  • Duman, M. (2012). Türk atasözlerinde “ölüm”. Prof. Dr. Fikret Türkmen Armağanı. Ed. Alimcan İnayet-Zeki Kaymaz.
  • Edmunds, H. (2000). The focus group research handbook. New York: McGraw-Hill.
  • Elçin, Ş. (1986). Halk edebiyatına giriş. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Hacıyev, T. (1990). Şerimiz, nesrimiz, edebi dilimiz. Bakü, Azerbaycan.
  • Jonassen, D. H., Howland, J., Moore, J., & Marra, R. M. (2003). Learning to solve problems with technology: A constructivist perspective. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Hall.
  • Kert, S., ve Tekdal, M. (2018). Alanyazındaki tasarım ilkelerine uygun olarak geliştirilmiş çokluortam ders yazılımının lise düzeyi fizik öğretiminde akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(23), 120-131.
  • Kılıç-Çakmak, E. (2007). Çoklu ortamlarda dar boğaz: aşırı bilişsel yüklenme. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(2), 1-24.
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative research: Introducing focus groups. BMJ, 311, 299-302.
  • Kroll, T., Barbour, R., ve Harris, J. (2007). Using focus groups in disability research. Qualitative health research, 17(5), 690-698.
  • Krueger, R. (1994). Focus groups: A practical guide for applied research. London: Sage.
  • Lever-Duffy, J., McDonald, J. B., ve Mizell, A. P. (2003). Teaching and learning with technology. New York, USA: Allyn and Bacon.
  • Lin, T. C., Lin, T. J., ve Tsai, C. C. (2014). Research tredns in science education from 2008 to 2012: A systematic content analyisis of publications in selected journals. International Journal of Science Education, 36(8), 1346-1372.
  • Marshall, C., ve Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. New York: Sage.
  • Mayer, R. E. (2009). Multimedia learning (2nd ed.). New York: Cambridge University Press.
  • Morgan, D. (1997). Qualitative research methods: Focus groups as qualitative research. California: Sage.
  • Önder, M. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının aile eğitimi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-386.
  • Preradović, N. M., Unić, D., ve Boras, D. (2014).Multimedia literacy in preschool and primary education.2nd International Conference on Computer Supported Education.
  • Rogers, P. L. (2001). Designing instruction for technology enhanced learning. London: IRM Pres.
  • Schwier, R. A., ve Misanchuk, E. R. (1994). Interactive multimedia instruction. Englewood Cliffs, New Jersey: Educational Technology Publications.
  • Tashakkori, A., ve Teddlie, C. (2010). Sage handbook of mixed methods in social & behavioral research. CA: Sage.
  • Yanmaz, E., ve Bozdoğan, A. E. (2016). Çoklu ortam kullanımının ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin fen bilimleri dersindeki akademik başarılarına etkisi. 4th International Instructional Technologies & Teacher Education Symposium (s. 21-25). Elazığ: Fırat University.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri [Qualitative research methods in the social sciences] (5 ed.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Abdullatif Kaban 0000-0003-4465-3145

Ayhan Bulut 0000-0001-6482-8032

Publication Date October 31, 2020
Acceptance Date September 2, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 16 Issue: 30

Cite

APA Kaban, A., & Bulut, A. (2020). Atasözü ve Deyimlerin Çoklu Ortam Materyalleriyle Somutlaştırılmasının Okul Öncesi Eğitime Etkisi. OPUS International Journal of Society Researches, 16(30), 2684-2709. https://doi.org/10.26466/opus.776956