Research Article
BibTex RIS Cite

Çevreye Duyarlılık Ve Sorumluluk Bağlamında Yeşil Halkla İlişkiler Ve Antroposen Kavramı: Billboardlar Üzerinden Bir Göstergebilimsel Analiz

Year 2020, Volume: 16 Issue: 29 Ekim Özel Sayısı, 3505 - 3532, 31.10.2020
https://doi.org/10.26466/opus.791359

Abstract

Küreselleşme ile insan merkezli bir hale gelen gezegenin ekolojik açıdan tahrip edilmesi son dönemde birçok disiplin tarafından ele alınan bir konudur. Ekolojik dengenin bozulması ile gündeme gelen antroposen, özellikle insanın dünya üzerindeki tahribatını ele alan bir kavramdır. Sanayi devrimi ile beraber artarak devam eden fosil yakıt kullanımı, atmosferdeki sera gazı etkisini artırarak küresel ısınmayı önemli ölçüde etkilemektedir. Dolayısıyla küresel ısınma etkisinin artması dünyanın bir yaşam alanı halinden oldukça uzaklaştığını göstermektedir. Bütünleşik bir yapı gerektiren ekoloji, işletmelerin de bu anlamda adım atmasını zorunlu kılmaktadır. Küreselleşme ve rekabet ortamının artması ile işletmeler, halkla ilişkiler, sosyal sorumluluk, reklam, pazarlama ve marka çalışmalarını sürdürülebilir yeşil felsefe üzerine temellendirerek hem toplumun hem de makro anlamda gezegenin sürdürülebilirliğine katkı sağlayacak özne konumundadır. İşletmelerin tamamen kar odaklı bir felsefe benimsemeyip çevreye duyarlı sorumluluk projeleri geliştirmeleri küresel çevre sorunlarına karşı önleyici bir adım attıklarını göstermektedir. Bu da bilinçli hale gelen günümüz tüketicisinin marka tercihini önemli ölçüde etkilemektedir. Bu bağlamda işletme ile tüketici arasında bir köprü görevi gören yeşil halkla ilişkiler çalışmaları, yapılacak iletişimsel çalışmaların önemli bir ayağını oluşturmaktadır. Bu anlamda çalışma içerisinde halkla ilişkiler araçlarından olan billboard projelerine yer verilerek göstergebilimsel bir analiz konu dahilinde incelenmiş ve yapılan çevreci billboard faliyetlerinin hem sürdürülebilirliğe katkı sağladığı hem de tüketiciler tarafından daha fazla tercih edildiği dikkat çekmiştir.

References

  • Akdağ, M. (2007). Halkla ilişkilerde sosyal sorumluluk, tüm yönleriyle halkla ilişkiler ve tanıtım Edt. M. Işık, Eğitim Kitabevi, 207-231.
  • Akdağ, M. (2010). Örgütsel açıdan insan kaynakları ve halkla ilişkiler. Literatürk Yayınları, Konya.
  • Aydoğan, S. ve Dinar, N. (2019). Yeşil ürün satın almada yeşil reklam ve çevre bilincinin etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 90, 229-252.
  • Aytekin, P. (2007). Yeşil pazarlama stratejileri. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler 5(2),1-20.
  • Ayyıldız, H. ve Genç, K. Y. (2008). Çevreye duyarlı pazarlama: üniversite öğrencilerinin çevreye duyarlı pazarlama uygulamaları ile ilgili tutum ve davranışları üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 505 – 527.
  • Crutzen P.J. and Stoermer, E.F. (2000)., The Anthropocene. http://www.igbp.net/download/18.316f18321323470177580001401/1376383088452/NL41.pdf, adresinden erişilmiştir.
  • Curtin, B., (2009). Semiotics and visual representation, international program in design and architecture, http://www.arch.chula.ac.th/journal/files/article/lJjpgMx2iiSun 103202.pdf, adresinden erişilmiştir.
  • Çetin, F. A., ve Korucuk, N. (2018). Yeşil pazarlama bağlamında yeşil tüketici davranışı: Starbucks örneği. Sosyal Bilimler Dergisi, 5(22), 78-89
  • Demos, TJ (2017). Aganist the Anthropocene: Visual culture and environment today. https://icamiamiorg.storage.googleapis.com /2017/06/dc83ec96-mirzoeff-demos_anthropocene-proofs- jan2017. pdf, adresinden erişilmiştir.
  • Donanım Haber. (2011). Donanım Haber. Coca-Cola'nın karbondioksit emme özelliğine sahip yeni reklam panosu Filipinler'de kullanılmaya başlandı: https://www.donanimhaber.com/CocaColanin-karbondioksit- emme-ozelligine-sahip-yeni-reklam-panosu-Filipinlerde-kullanilmaya-baslandi--27474 adresinden alındı
  • Durgun, H. C., (2013). UTEC’ten dikkat çekmenin püf Noktaları, 15 Mart 2013 tarihinde Pazarlamasyon.com: https://pazarlamasyon.com/utecten-dikkat-cekmenin-puf-noktalari/ adresinden alındı.
  • Erbaşlar, G. (2012). Yeşil pazarlama. Mesleki Bilim Dergisi, 1(2), 94 – 101
  • Eryılmaz, Ç. (2018). Antroposen kavramının toplumsal ı̇nşası: Nesnel bilim, popüler kültür ve çevreci politika. Doğu Batı Dergisi, 83, 211-237
  • Fidan, B. (2007). Reklam ve karikatür. İstanbul: Yazın Matbaacılık.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. Çev. S. İrvan, Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Gürüz, D. (1993). Halkla ilişkiler teknikleri. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları No.1, İzmir
  • Hamilton, C. (2016). Define the Antropocene in terms of the whole earth, https://www.nature.com/news/define-the-anthropocene-in-terms-of-the-whole-earth-1.20427 adresinden erişilmiştir.
  • Haraway, D. (2015). Anthropocene, capitalocene, plantationocene, chthulucene: making kin. Environmental Humanities, 6, 159-165.
  • Koçoğlu, C.M. ve Koçoğlu, Y. (2017). Yeşil pazarlama kapsamında çevreye duyarlı ürünlerin satın alma eğilimleri: Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrenciler üzerinde bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 417-427.
  • Kuzucu, B. N. (2018). Türkiye’deki yeşil reklam uygulamalarının tüketicilerin çevreci satın alma kararları üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Kükrer, Ö. (2012) Tüketicilerin çevresel sorumluluklarının yeşil reklamlara yönelik tutumlarına etkisi: Eskişehir örneği. Journal of Yasar University 26 (7) 4505 – 4525.
  • Moran, B, (2002). Edebiyat kuramları ve eleştiri. İletişim Yayınları.
  • Özdönmez, M, Akesen, A ve Ekizoğlu, A. (1999) Halkla İlişkiler. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4225, İstanbul.
  • Özkaya, B. (2010). İşletmelerin sosyal sorumluluk anlayışının uzantısı olarak yeşil pazarlama bağlamında yeşil reklamlar, Öneri 9(34). 247-258.
  • Pazarlamasyon.com., (2018). Hava kirliliğine dikkat çeken yaratıcı billboard örnekleri, https://pazarlamasyon.com/hava-kirliligine-dikkat-ceken-yaratici-billboard-ornekleri/ adresinden erişilmiştir.
  • Peltekoğlu, Filiz B. (2018). Halkla İlişkiler Nedir. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Rumman, H., ve Valenzuela, F. (2016). Customer perception of green advertising in the context of eco-friendly FMCGs. Contemporary Management Research, s. 169-182.
  • Starbucks (t.y). Sorumluluk Sahibi Bir Şirket Olmak. https://www.starbucks.com.tr/, adresinden erişilmiştir.
  • Sümer Ö., Alak A. ve Tekin A. (2020). Antropojen ve Antroposen kavramlarının tarihsel gelişimine yerbilimsel bir bakış. Türkiye Jeoloji Bülteni 63, 1-20
  • Şeşen, E. (2015). Çevre eğitiminde kamusal halkla ilişkiler ve stk’lar ile işbirliği, Selçuk İletişim, 9 (1), 429-443
  • Tarakçı, İ. E., Göktaş, B. (2019). Pazarlamanın yeni rengi: Yeşil Aklama Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi 54(3) 1095-1113.
  • Tayfun, N. Ö. ve Öçlü B. (2015). Yeşil pazarlama uygulamasının tüketiciler açısından algılanmasının nöropazarlama tekniği ile araştırılması. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, XXXIV (2), 95 – 113.
  • Tellan, D. (2015). Pazarlama iletişimi ekseninde çevrecilik: Yeşil kurum, marka ve halkla ilişkiler. Atatürk İletişim Dergisi, 9, 77-89
  • Turan. F. (2014). Çevre dostu şirketler: Yeşil göz boyama mı çevresel üretim mi?, Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, 1-26.
  • Ünal, B., (2019). Antroposen ve yeni dünya tasarıları, Fine Arts (NWSAFA), 14(3):186-199
  • Yücel, H., (2016). Metin Çözümlemeleri. (Der. Yasemin G. İnceoğlu, Nebahat A. Çomak) Groupe u Edelin, Klinkenberg, Minguet İçinde,Ayrıntı Yayınları, İstanbul

Green Public Relations And Antropocene Concept In The Context Of Environmental Sensitivity And Responsibility: An Indicative Analysis On Billboards

Year 2020, Volume: 16 Issue: 29 Ekim Özel Sayısı, 3505 - 3532, 31.10.2020
https://doi.org/10.26466/opus.791359

Abstract

The ecological destruction of the planet that has become a globalized and human-centered, has been addressed by many disciplines. The anthropocene, which came to the agenda with the deterioration of the ecological balance, is a concept that deals with the destruction of humans on the world. The use of fossil fuels, which continues to increase with the industrial revolution, increases the greenhouse gas effect in the atmosphere and significantly affects global warming. Ecology, which requires an integrated structure, makes it compulsory for businesses to take steps in this sense. With the increasing globalization and competitive environment, companies are the subjects that will contribute to the sustainability of both the society and the planet in the macro sense by basing public relations, social responsibility, advertising, marketing and brand studies on sustainable green philosophy. The fact that businesses do not fully adopt a profit-oriented philosophy and develop environmentally responsible projects shows that they have taken a preventive step towards global environmental problems in this sense. In this context, green public relations, which serve as a bridge between the business and the consumer, constitute an important part of the communicative studies to be conducted. In this sense, a semiotic analysis was examined within the scope of the subject by including billboard projects, which are one of the public relations tools, and it was noted that the environmentalist billboard activities both contributed to sustainability and were more preferred by consumers.

References

  • Akdağ, M. (2007). Halkla ilişkilerde sosyal sorumluluk, tüm yönleriyle halkla ilişkiler ve tanıtım Edt. M. Işık, Eğitim Kitabevi, 207-231.
  • Akdağ, M. (2010). Örgütsel açıdan insan kaynakları ve halkla ilişkiler. Literatürk Yayınları, Konya.
  • Aydoğan, S. ve Dinar, N. (2019). Yeşil ürün satın almada yeşil reklam ve çevre bilincinin etkisi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 90, 229-252.
  • Aytekin, P. (2007). Yeşil pazarlama stratejileri. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler 5(2),1-20.
  • Ayyıldız, H. ve Genç, K. Y. (2008). Çevreye duyarlı pazarlama: üniversite öğrencilerinin çevreye duyarlı pazarlama uygulamaları ile ilgili tutum ve davranışları üzerine bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 505 – 527.
  • Crutzen P.J. and Stoermer, E.F. (2000)., The Anthropocene. http://www.igbp.net/download/18.316f18321323470177580001401/1376383088452/NL41.pdf, adresinden erişilmiştir.
  • Curtin, B., (2009). Semiotics and visual representation, international program in design and architecture, http://www.arch.chula.ac.th/journal/files/article/lJjpgMx2iiSun 103202.pdf, adresinden erişilmiştir.
  • Çetin, F. A., ve Korucuk, N. (2018). Yeşil pazarlama bağlamında yeşil tüketici davranışı: Starbucks örneği. Sosyal Bilimler Dergisi, 5(22), 78-89
  • Demos, TJ (2017). Aganist the Anthropocene: Visual culture and environment today. https://icamiamiorg.storage.googleapis.com /2017/06/dc83ec96-mirzoeff-demos_anthropocene-proofs- jan2017. pdf, adresinden erişilmiştir.
  • Donanım Haber. (2011). Donanım Haber. Coca-Cola'nın karbondioksit emme özelliğine sahip yeni reklam panosu Filipinler'de kullanılmaya başlandı: https://www.donanimhaber.com/CocaColanin-karbondioksit- emme-ozelligine-sahip-yeni-reklam-panosu-Filipinlerde-kullanilmaya-baslandi--27474 adresinden alındı
  • Durgun, H. C., (2013). UTEC’ten dikkat çekmenin püf Noktaları, 15 Mart 2013 tarihinde Pazarlamasyon.com: https://pazarlamasyon.com/utecten-dikkat-cekmenin-puf-noktalari/ adresinden alındı.
  • Erbaşlar, G. (2012). Yeşil pazarlama. Mesleki Bilim Dergisi, 1(2), 94 – 101
  • Eryılmaz, Ç. (2018). Antroposen kavramının toplumsal ı̇nşası: Nesnel bilim, popüler kültür ve çevreci politika. Doğu Batı Dergisi, 83, 211-237
  • Fidan, B. (2007). Reklam ve karikatür. İstanbul: Yazın Matbaacılık.
  • Fiske, J. (2003). İletişim çalışmalarına giriş. Çev. S. İrvan, Ankara: Bilim ve Sanat.
  • Gürüz, D. (1993). Halkla ilişkiler teknikleri. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları No.1, İzmir
  • Hamilton, C. (2016). Define the Antropocene in terms of the whole earth, https://www.nature.com/news/define-the-anthropocene-in-terms-of-the-whole-earth-1.20427 adresinden erişilmiştir.
  • Haraway, D. (2015). Anthropocene, capitalocene, plantationocene, chthulucene: making kin. Environmental Humanities, 6, 159-165.
  • Koçoğlu, C.M. ve Koçoğlu, Y. (2017). Yeşil pazarlama kapsamında çevreye duyarlı ürünlerin satın alma eğilimleri: Lisans düzeyinde turizm eğitimi alan öğrenciler üzerinde bir araştırma. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, ICMEB17 Özel Sayısı, 417-427.
  • Kuzucu, B. N. (2018). Türkiye’deki yeşil reklam uygulamalarının tüketicilerin çevreci satın alma kararları üzerine etkisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Konya.
  • Kükrer, Ö. (2012) Tüketicilerin çevresel sorumluluklarının yeşil reklamlara yönelik tutumlarına etkisi: Eskişehir örneği. Journal of Yasar University 26 (7) 4505 – 4525.
  • Moran, B, (2002). Edebiyat kuramları ve eleştiri. İletişim Yayınları.
  • Özdönmez, M, Akesen, A ve Ekizoğlu, A. (1999) Halkla İlişkiler. İstanbul Üniversitesi Yayın No: 4225, İstanbul.
  • Özkaya, B. (2010). İşletmelerin sosyal sorumluluk anlayışının uzantısı olarak yeşil pazarlama bağlamında yeşil reklamlar, Öneri 9(34). 247-258.
  • Pazarlamasyon.com., (2018). Hava kirliliğine dikkat çeken yaratıcı billboard örnekleri, https://pazarlamasyon.com/hava-kirliligine-dikkat-ceken-yaratici-billboard-ornekleri/ adresinden erişilmiştir.
  • Peltekoğlu, Filiz B. (2018). Halkla İlişkiler Nedir. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • Rumman, H., ve Valenzuela, F. (2016). Customer perception of green advertising in the context of eco-friendly FMCGs. Contemporary Management Research, s. 169-182.
  • Starbucks (t.y). Sorumluluk Sahibi Bir Şirket Olmak. https://www.starbucks.com.tr/, adresinden erişilmiştir.
  • Sümer Ö., Alak A. ve Tekin A. (2020). Antropojen ve Antroposen kavramlarının tarihsel gelişimine yerbilimsel bir bakış. Türkiye Jeoloji Bülteni 63, 1-20
  • Şeşen, E. (2015). Çevre eğitiminde kamusal halkla ilişkiler ve stk’lar ile işbirliği, Selçuk İletişim, 9 (1), 429-443
  • Tarakçı, İ. E., Göktaş, B. (2019). Pazarlamanın yeni rengi: Yeşil Aklama Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi 54(3) 1095-1113.
  • Tayfun, N. Ö. ve Öçlü B. (2015). Yeşil pazarlama uygulamasının tüketiciler açısından algılanmasının nöropazarlama tekniği ile araştırılması. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, XXXIV (2), 95 – 113.
  • Tellan, D. (2015). Pazarlama iletişimi ekseninde çevrecilik: Yeşil kurum, marka ve halkla ilişkiler. Atatürk İletişim Dergisi, 9, 77-89
  • Turan. F. (2014). Çevre dostu şirketler: Yeşil göz boyama mı çevresel üretim mi?, Hacettepe Üniversitesi Sosyolojik Araştırmalar E-Dergisi, 1-26.
  • Ünal, B., (2019). Antroposen ve yeni dünya tasarıları, Fine Arts (NWSAFA), 14(3):186-199
  • Yücel, H., (2016). Metin Çözümlemeleri. (Der. Yasemin G. İnceoğlu, Nebahat A. Çomak) Groupe u Edelin, Klinkenberg, Minguet İçinde,Ayrıntı Yayınları, İstanbul
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Akdağ 0000-0002-1818-2960

Merve Özdemir 0000-0001-9169-3807

Publication Date October 31, 2020
Acceptance Date October 27, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 16 Issue: 29 Ekim Özel Sayısı

Cite

APA Akdağ, M., & Özdemir, M. (2020). Çevreye Duyarlılık Ve Sorumluluk Bağlamında Yeşil Halkla İlişkiler Ve Antroposen Kavramı: Billboardlar Üzerinden Bir Göstergebilimsel Analiz. OPUS International Journal of Society Researches, 16(29 Ekim Özel Sayısı), 3505-3532. https://doi.org/10.26466/opus.791359