In this study, the relationship between number sense and mathematics anxiety of 7th and 8th grade students was examined, in addition, it was investigated whether the number sense, the components of number sense and math anxiety differ according to gender and class variables and whether the components of number sense were predictors of math anxiety. The research was carried out with 416 students studying in three secondary schools located in a central district in the central province of Turkey in 2018-2019 academic year. The research was designed with correlational survey methods. The results of the research revealed that number sense and the components of number sense was significantly different according to class and gender variables; as the level of class increased the sense of number increased and male students had a higher number sense than female students. While math anxiety did not show significant difference according to class variable, there was a significant difference according to gender variable; the difference was found to indicate that female students had higher math anxiety than male students. In addition, it was found there was a negative and middle level correlation between number sense and math anxiety in 7th and 8th grade students and the components of number sense were significant predictors of math anxiety.
Bu çalışmada, yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin sayı hissi ve matematik kaygısı arasındaki ilişki incelenmiş, ayrıca sayı hissi, sayı hissi bileşenleri ve matematik kaygısının cinsiyet ve sınıf değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığı ve sayı hissi bileşenlerinin matematik kaygısının bir yordayıcısı olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin orta bölgesindeki bir ilin merkez ilçesinde bulunan üç ortaokulda öğrenim gören 416 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araş-tırma, ilişkisel tarama modeli ile desenlenmiştir. Araştırma sonucunda, sayı hissi ve sayı hissi bileşenle-rinin sınıf ve cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği; sınıf düzeyi arttıkça sayı hissinin arttığı; erkek öğrencilerin, kız öğrencilere göre daha yüksek sayı hissine sahip olduğu; matematik kaygı-sının sınıf değişkenine göre anlamlı farklılık göstermezken, cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği; farklılığın kız öğrencilerde erkek öğrencilere göre daha yüksek matematik kaygısına işaret ettiği belirlenmiştir. Ayrıca 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sayı hissi ile matematik kaygısı arasında negatif yönlü, orta düzeyde ilişki olduğu ve sayı hissi bileşenlerinin matematik kaygısının anlamlı yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 30, 2020 |
Acceptance Date | August 17, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: 31 |