Research Article
BibTex RIS Cite

Managers' and Teachers' Expectations from Students and Students' Perception of These Expectations

Year 2020, Volume: 16 Issue: Eğitim ve Toplum Özel sayısı, 5941 - 5954, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.705266

Abstract

In this study, it was aimed to determine what the expectations of teachers and school administrators were from students and how these expectations were perceived by the students in order to increase the quality and effectiveness of education and to develop sensitive practices. Findings obtained without working; it has been seen that teachers are expected to be successful, to be school rules, to be moral, virtuous individuals when they are ready to learn from the lessons, actively participate in the lessons and fulfill their assigned duties and responsibilities and be virtuous individuals. On the other hand, the students stated that the teachers were expected to be hardworking and successful, to be prepared for the lessons, to attend the class during the lesson and to be silent without speaking if they did not participate. In addition, the teachers stated that they should take good grades from themselves and at least they should wait for passing grades in the courses they fail. They stated that administrators should be disciplined, obey school rules, be diligent and successful, do not harm the environment, donate to school, and expect to smoke and that they were not responsible for their social and academical development.

References

  • Brophy, J. E. (1983). Research on the self-fulfilling prophecy and teacher expectations. Journal of Educational Psychology, 75(5), 631-661.
  • Brophy, J. E. (1998). Introduction. J. E. Brophy (Ed.), Advences in research on teaching: Expectations in the classroom, 7, ix–xvii, Greenwich, CT: Jai Press Inc.
  • Brophy, J. E., ve Good, T. L. (1969). Teachers' communication of differential expectations for children's classroom performance: Some behavioral data. Journal of Educational Psychology, 61(5), 365–374. https://doi.org/10.1037/h0029908
  • Harris, M. J., Milich, R. ve McAninch, C. B. (1998). When stigma becomes self-fulfilling prophecy: Expectancy Effects and the causes, consequences, and treatment of peer rejection. J. Brophy (Ed.), Vol. 7, Advences in Research on Teaching: Expectation in the Classroom., London: Jaı Press Inc.
  • Merton, R. K. (1948). The self-fulfilling prophecy. Antioch Review, 8, 193-210.
  • Öztürk, B., Koç, G., ve Şahin, F. T. (2002a). Sınıf öğretmenlerinin yüksek ve düşük beklenti geliştirdikleri öğrencilere yönelik davranışlarının farklılaşma durumu. eğitim bilimleri ve uygulama, 1(2), 161-181.
  • Öztürk, B., Şahin, F. T., ve Koç, G. (2002b). İlköğretim okullarında öğretmen beklentilerini etkileyen öğrenci davranışları. Eğitim Yönetimi, 390-413.
  • Tatar, A. (2014). Öğretmen beklentisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (2).
  • Weinstein, R. S. ve Mckown, C. ; (1998), Expectancy effects in ‘context’: Listening to the voices of students and teachers. J. Brophy (Ed.), Vol 7, Advences in Research on Teaching: Expectations in the Classroom, London:Jai Press Inc..
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.

Yönetici ve Öğretmenlerin Öğrencilerden Beklentileri ve Öğrencilerin Bu Beklentileri Algılayış Biçimleri

Year 2020, Volume: 16 Issue: Eğitim ve Toplum Özel sayısı, 5941 - 5954, 31.12.2020
https://doi.org/10.26466/opus.705266

Abstract

Bu çalışmada, eğitim-öğretimin kalitesini ve etkililiğini artırmak amacıyla, öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin öğrencilerden beklentilerinin neler olduğunun aynı zamanda bu beklentilerin ortaöğretim 9,10,11 ve 12. sınıf öğrencileri tarafından nasıl algılandığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçtan yola çıkarak eğitim sisteminin en önemli parçası olan öğrencilerin; öğretmenlerinin ve okul idaresinin kendilerinden beklentilerinin neler olduğunu algılama biçimleri, bu algılayışın öğretmen ve yöneticilerin gerçek beklentileriyle tutarlılık gösterip göstermediği ve bu doğrultuda yaşanan problemler görüşmeler yoluyla tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgular; öğretmenlerin öğrencilerden derse hazırlıklı gelmeleri, derse aktif olarak katılmaları, verilen görevleri yerine getirmeleri ve sorumluluk sahibi, erdemli bireyler olmaları şeklindeyken, okul yöneticilerinin başarılı, okul kurallarına uyan, ahlaklı, erdemli bireyler olmaları şeklinde beklentileri olduğu görülmüştür. Öğrencilerse öğretmenlerin kendilerinden çalışkan ve başarılı olmalarını, derslere hazırlıklı gelmelerini, ders sırasında derse katılmalarını, katılmadıkları zamanlarda konuşmadan sessiz durmalarını beklediklerini belirtmişlerdir. Ayrıca öğretmenler kendilerinden iyi not almalarını, başarısız oldukları derslerde ise en azından geçer not almalarını beklediklerini belirtmişlerdir. İdarecilerin kendilerinden disiplinli olmalarını, okulun kurallarına uymalarını, çalışkan ve başarılı olmalarını, çevreye zarar vermemelerini, okula bağış yapmalarını, sigara içmemelerini beklediklerini belirtmişlerdir. Bazı öğrenciler ise kendilerinin gelişimleriyle ilgili idarenin sorumlu olmadığını, idarenin kendilerinden başarı beklentilerinin olmadığını bu beklentinin ders öğretmenleri dışında okulun rehberlik birimi tarafından olduğunu belirtmişlerdir.

References

  • Brophy, J. E. (1983). Research on the self-fulfilling prophecy and teacher expectations. Journal of Educational Psychology, 75(5), 631-661.
  • Brophy, J. E. (1998). Introduction. J. E. Brophy (Ed.), Advences in research on teaching: Expectations in the classroom, 7, ix–xvii, Greenwich, CT: Jai Press Inc.
  • Brophy, J. E., ve Good, T. L. (1969). Teachers' communication of differential expectations for children's classroom performance: Some behavioral data. Journal of Educational Psychology, 61(5), 365–374. https://doi.org/10.1037/h0029908
  • Harris, M. J., Milich, R. ve McAninch, C. B. (1998). When stigma becomes self-fulfilling prophecy: Expectancy Effects and the causes, consequences, and treatment of peer rejection. J. Brophy (Ed.), Vol. 7, Advences in Research on Teaching: Expectation in the Classroom., London: Jaı Press Inc.
  • Merton, R. K. (1948). The self-fulfilling prophecy. Antioch Review, 8, 193-210.
  • Öztürk, B., Koç, G., ve Şahin, F. T. (2002a). Sınıf öğretmenlerinin yüksek ve düşük beklenti geliştirdikleri öğrencilere yönelik davranışlarının farklılaşma durumu. eğitim bilimleri ve uygulama, 1(2), 161-181.
  • Öztürk, B., Şahin, F. T., ve Koç, G. (2002b). İlköğretim okullarında öğretmen beklentilerini etkileyen öğrenci davranışları. Eğitim Yönetimi, 390-413.
  • Tatar, A. (2014). Öğretmen beklentisi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2 (2).
  • Weinstein, R. S. ve Mckown, C. ; (1998), Expectancy effects in ‘context’: Listening to the voices of students and teachers. J. Brophy (Ed.), Vol 7, Advences in Research on Teaching: Expectations in the Classroom, London:Jai Press Inc..
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Şefika Şule Erçetin 0000-0002-7686-4863

Sait Akbaşlı 0000-0001-9406-8011

Ercan Baysülen 0000-0002-4695-5123

Publication Date December 31, 2020
Acceptance Date November 19, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 16 Issue: Eğitim ve Toplum Özel sayısı

Cite

APA Erçetin, Ş. Ş., Akbaşlı, S., & Baysülen, E. (2020). Yönetici ve Öğretmenlerin Öğrencilerden Beklentileri ve Öğrencilerin Bu Beklentileri Algılayış Biçimleri. OPUS International Journal of Society Researches, 16(Eğitim ve Toplum Özel sayısı), 5941-5954. https://doi.org/10.26466/opus.705266