Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının akıl yürütme stilleri ve başarıya dönük nedensel yükleme biçimlerini incelemektir. Çalışma tarama çalışması modeline dayalı nicel bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini Ondokuz Mayıs Üniversitesi'ndeki 267 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Örnek, uygun örnekleme tekniği açısından seçilmiştir. Sonuçlar, nedensel yüklemelerin veakıl yürütme stillerinin alt boyutları arasında cinsiyet açısından metaforik-tümdengelimli akıl yürütme stili dışında anlamlı bir fark olmadığını göstermektedir. Ayrıca, nedensel yüklemeler ile akıl yürütme stilleri alt boyutları arasında bölümler arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Sonuçlar, nedensel yüklemelerin ve akıl yürütme stillerinin alt boyutları arasında öğrencilerin en çok sevdiği dersler açısından anlamlı bir fark olmadığını göstermektedir. Nedensel yüklemelerin ve akıl yürütme stillerinin nedensel yüklemelerin nesnesine göre farklılık gösterip göstermediğine ilişkin test istatistiklerinin sonucu, nedensel yüklemelerin kişisel kontrol ve dış kontrol boyutu dışında diğer boyutlar arasında anlamlı bir fark olmadığını göstermektedir. Test sonuçlarına göre, akıl yürütme stillerinin bazı boyutları, düşük düzeydeki nedensel yüklemelerle ilişkilidir. Nedensel yüklemeler için akıl yürütme stillerinin önem düzeyi, metaforik-tümdengelimli akıl yürütme stilinin nedensellik odağı için en önemli faktör olduğunu, emprik boyutun dış kontrol için en önemli boyut olduğunu, analojik-tümevarumsal ve hipotetik akıl yürütme boyutlarının kişisel kontrol için en önemli boyut olduğunu, hipotetik akıl yürütme boyutunun, kalıcılık boyutu için en önemli faktör olduğunu göstermiştir.
teşekkür ederiz
The aim of this research is to investigate reasoning styles and causal attributions for success of university students. The study is a quantitative study based on correlational survey model. The population of the study consists from 267 teacher candidates in Ondokuz Mayıs University. The sample was selected in terms of convenience sampling technique. The result shows that there is no significant difference among the sub-dimensions of causal attributions and reasoning styles except the metaphorical-deductive style of reasoning in terms of gender. Besides, the results show that there is no significant difference among the sub-dimensions of causal attributions and reasoning styles in terms of departments. The result shows that there is no significant difference among the sub-dimensions of causal attributions and reasoning styles in terms of students’ most liked courses. The result of the test statistics about whether causal attributions and reasoning styles differ according to the object of their causal attributions shows that there is no significant difference among the sub-dimensions of causal attributions and reasoning styles except personal control and external control dimension in the causal attribution scale. According to test results, some dimensions of reasoning styles are correlated with causal attributions at a low level. Importance level of reasoning styles for causal attributions show that metaphorical-deductive reasoning style is the most important factor for causality focus, emprical dimension is the most significant dimension for external control, analogical inductive and hypothetical dimensions are the most important factors for personal control and hypothetical dimension is the most important factor for persistance dimension.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Acceptance Date | September 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 16 Issue: Eğitim ve Toplum Özel sayısı |