İnsan yaşamının önemli bir geçiş dönemi olan ergenlik dönemi beraberinde birçok değişimi de getirmektedir. Bu süreçte bireyin duygularını tanıması ve duygularını yönetebilmesi oldukça büyük önem taşımaktadır. Mutluluk ise bu gelişimsel dönemde bireylerin arayışında olduğu bir olgudur. Fakat bazı bireylerde mutlu olmanın bazı olumsuz sonuçlar doğuracağına ilişkin inançların olması mutluluk korkusu olarak adlandırdığımız bir kavramı ortaya çıkarmıştır. Mutluluk korkusu aynı zamanda ergenlerde mizah tarzlarını da etkilemektedir. Yapılan bu çalışmada ergenlerde duygusal zekâ, mutluluk korkusu ve mizah tarzları arasındaki yordayıcı ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul ilinde eğitim gören 14- 18 yaş aralığındaki 226 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Duygusal Zekâ Özellik Ölçeği–Kısa Formu, Mutluluk Korkusu Ölçeği Mizah Tarzları Ölçeği kullanılmıştır. Ergenlerin duygusal zekâları ile mizah tarzları arasındaki yordayıcı ilişkiler incelendiğinde, pozitif yönde anlamlı doğrusal bir ilişkinin olduğu görülmüştür. Bir başka ifadeyle elde edilen bulgular, ergenlerde mizah duygununun artmasıyla duygusal zekâsında da artış olacağını göstermektedir. Ergenlerin mutluluk korkuları ve duygusal zekâları arasındaki yordayıcı ilişkiler incelendiğinde, negatif yönde doğrusal ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Diğer bir ifadeyle elde edilen bulgular, ergenlerin duygusal zekâları arttıkça mutluluk korkularının azalacağını ortaya koymaktadır.
Adolescence, which is an important transition period of human life, brings many changes with it. In this process, it is very important for the individual to recognize and manage their emotions. Happiness is a phenomenon that individuals seek in this developmental period. However, the belief that being happy will have some negative consequences in some individuals has revealed a concept we call fear of happiness. Fear of happiness also affects the humor styles of adolescents. In this study, it was aimed to examine the predictive relationship between emotional intelligence, fear of happiness and humor styles in adolescents. The study group of the research consists of 226 high school students between the ages of 14 and 18 studying in Istanbul. Emotional Intelligence Trait Scale-Short Form, Fear of Happiness Scale, Humor Styles Scale were used as data collection tools in the study. When the predictive relationships between the emotional intelligence and humor styles of adolescents were examined, it was seen that there was a positive and significant linear relationship. In other words, the findings show that emotional intelligence will increase as the sense of humor increases in adolescents. When the predictive relationships between adolescents' fear of happiness and emotional intelligence were examined, it was seen that there was a negative linear and significant relationship. In other words, the findings reveal that as the emotional intelligence of adolescents increases, their fear of happiness will decrease.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 31, 2021 |
Acceptance Date | November 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 33 |