Review
BibTex RIS Cite

Koronavirüs (COVID-19) ile Yeni Dijital Dünyada Değişen Tüketici Tercihleri

Year 2021, Volume: 17 Issue: Pandemi Özel Sayısı, 3621 - 3640, 30.04.2021
https://doi.org/10.26466/opus.829515

Abstract

Koronavirüs (COVID-19)’ün dünya genelinde hızlı yayılımı, küresel düzeyde dijital bir mücadelenin başlamasına neden olmuştur. Bu dönemde yapılan araştırmalarda, tüketicilerin eskiye oranla mutfakta çok daha fazla zaman geçirdiği, hobilerine ve kişisel bakımlarına ise daha fazla zaman ayırdıkları gözlemlenmiştir. COVID-19 nedeniyle yaşanan korku ve endişe, insanın hayatını idame ettirmek adına market ve gıda sektörüne yönelimini sağlamıştır. Karantina önlemleri sebebiyle de tüketiciler, alışverişlerini ağırlıklı olarak online platformlar üzerinden gerçekleştirmeye başlamışlardır. Bu tür sanal ticaret ortamları ile dijital ekonomi platformları oluşturmuş ve tüketicilere, her an her yerden alışveriş yapma imkanı tanınmıştır. İşletmeler ise bu süreçte tüketicilerle iletişim kurma tekniklerini yeniden gözden geçirmişlerdir. Bireylerin evde geçirdikleri süre, bazı sektörlerde reklam harcamalarının artmasına neden olurken; markaların dijital reklam için ayırdıkları bütçeler ise düşmüştür. Bu araştırma ile amaçlanan; COVID-19 sürecinde yaşanan gelişmelerin, dijital mecralara ve e-ticarete olan etkisini karşılaştırmalı olarak sunmaktır. Ayrıca bu süreçteki işletmeler ile tüketicilerin davranış şekilleri incelenerek, COVID-19’un ticari hayata olan etkileri ve farklı ürün gruplarında olan talep değişiklikleri değerlendirilmiştir.

References

  • Akgün, Z., Durmaz, S.S. ve Hacıhasanoğlu, P. (2020). Covid-19 salgını sürecinde online alışveriş: genişletilmiş teknoloji kabul modeli ve algılanan kaygı perspektifinde bir saha çalışması. International Journal of Disciplines Economics and Administrative Sciences Studies, 6(19), 433-449.
  • Andrienko, O. (2020). Ecommerce and consumer trends during coronavirus. 15.11.2020 tarihinde https://www.semrush.com/blog/ecommerce-covid-19/ adresinden erişildi.
  • Armağan, E. ve Temel, E. (2018). Türkiye’de online kompulsif alışveriş davranışı üzerine ampirik bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 621 653.
  • Bhatti, A., Akram, H., Basit, H. M., Khan, A. U., Raza, S. V. ve Bilal, N. M. (2020). E-Commerce trends during covid- 19 pandemic. International Journal of Future Generation Communication and Networking, 13, 1449-1452.
  • Cui, Y., Niu, J. ve Tang, L. (2017). Effect of the online shopping value on e-satisfaction and e-loyalty. Economic Management Journal, 6, 9-20.
  • Demirdöğmez, M., Taş, H. Y. ve Gültekin, N. (2010). Koronavirüsün (Covid-19) e-ticarete etkileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16, 127-145.
  • Erdoğan, M. G. (2020). Covid-19 döneminde e-ticaret ve dijital reklam yatırımları. Selçuk İletişim Dergisi, 13, 1296-1318.
  • Güven, H. (2020). Covid-19 pandemik krizi sürecinde e-ticarette meydana gelen değişimler. ASEAD, 7, 251- 268.
  • Kayapınar, Ö., Kayapınar, P. Y. ve Tan, Ö. (2017). Sosyal medya reklamlarına yönelik tüketici algıları ile e- sadakat arasındaki ilişkide markaya yönelik tutumun rolü. Journal of Business Research Türk, 9, 472-494.
  • Netcomm Suiesse (2020). COVID 19 and e-commerce findings from a survey on online consumers in 9 countries. United Nations Conference On Trade And Development. 16.11.2020 tarihinde, https://unctad.org/system/files/officialdocument/dtlstictinf2020d1_en.pdf adresinden erişildi.
  • OECD, (2020). COVID-19 and the retail sector: impact and policy responses. OECD Policy Responses to Coronavirus, 17.11.2020 tarihinde, http://www.Oecd.Org/Coronavirus/Policy-Responses/Covid-19-AndThe- Retail-Sector-İmpact-And-Policy-Responses-371d7599 adresinden erişildi.
  • Rogers, K., ve Cosgrove, A. (2020). Future consumer index: how covid-19 is changing consumer behaviors. 15.11.2020 tarihinde, https://www.Ey.Com/En_Gl/Consumer-Products-Retail/How-Covid-19-Could-Change- Consumer-Behavior adresinden erişildi.
  • Sin, S.S., Nor, K.M. ve Al-Agaga, A. M. (2012). Factors affecting Malaysian young consumers’ online purchase intention in social media websites. Social and Behavioral Sciences, 40, 326 – 333.
  • Statista (2020). Coronavirus impact on retail e-commerce website traffic worldwide as of June 2020, by average monthly visits. 15.11.2020 tarihinde https://www.statista.com/statistics/1112595/covid-19-impact- retail-e-commerce-site-traffic-global/ adresinden erişildi.
  • Telli Danışmaz, A. (2020). Covid-19 salgınının tüketicilerin online alışveriş tercihine etkisi. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 9, 83-90.
  • Torun Kayabaşı, E. (2020). Covıd-19’un piyasalara ve tüketici davranışlarına etkisi. ASEAD, 7, 15-25.
  • Tübisad ve Delloitte (2019). E-Ticaretin gelişimi sınırların aşılması ve yeni normlar raporu. 17.11.2020 tarihinde, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/consumer-business/e-ticaretin-gelisimi- sinirlarin-asilmasi-ve-yeni-normlar.pdf adresinden erişildi.
  • WARC, N. A. (2020). The COVID-19 impact on advertising spend. Visual Capitalist, 16.11.2020 tarihinde, https://www.Visualcapitalist.Com/The-Covid-19-İmpact-OnAdvertising-Spend/ adresinden erişildi.

Changing Consumer Preferences in the New Digital World with Coronavirus (COVID-19)

Year 2021, Volume: 17 Issue: Pandemi Özel Sayısı, 3621 - 3640, 30.04.2021
https://doi.org/10.26466/opus.829515

Abstract

The quick spread of coronavirus (COVID-19) across the world has caused a digital struggle to begin at a global level. In the researches conducted in this period, it was observed that consumers spent much more time in the kitchen compared to the past, and more time spent on their hobbies and personal care. The fear and anxiety experienced due to COVID-19 has made people tend to the market and food sector in order to survive. Due to the quarantine measures, consumers have started to make their purchases mainly on online platforms. Digital economy platforms have been created with such virtual commerce environments and consumers have been given the opportunity to shop from anywhere at any time. Businesses, on the other hand, have reviewed their communication techniques with consumers in this process. While the time people spend at home causes an increase in advertising expenditures in some sectors; Brands' budgets for digital advertising have decreased. The aim of this research is; To present the effects of the developments in the COVID-19 process on digital channels and e-commerce in a comparative manner. In addition, by examining the behavior patterns of businesses and consumers in this process, the effects of COVID-19 on commercial life and demand changes in different product groups were evaluated.

References

  • Akgün, Z., Durmaz, S.S. ve Hacıhasanoğlu, P. (2020). Covid-19 salgını sürecinde online alışveriş: genişletilmiş teknoloji kabul modeli ve algılanan kaygı perspektifinde bir saha çalışması. International Journal of Disciplines Economics and Administrative Sciences Studies, 6(19), 433-449.
  • Andrienko, O. (2020). Ecommerce and consumer trends during coronavirus. 15.11.2020 tarihinde https://www.semrush.com/blog/ecommerce-covid-19/ adresinden erişildi.
  • Armağan, E. ve Temel, E. (2018). Türkiye’de online kompulsif alışveriş davranışı üzerine ampirik bir çalışma. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 621 653.
  • Bhatti, A., Akram, H., Basit, H. M., Khan, A. U., Raza, S. V. ve Bilal, N. M. (2020). E-Commerce trends during covid- 19 pandemic. International Journal of Future Generation Communication and Networking, 13, 1449-1452.
  • Cui, Y., Niu, J. ve Tang, L. (2017). Effect of the online shopping value on e-satisfaction and e-loyalty. Economic Management Journal, 6, 9-20.
  • Demirdöğmez, M., Taş, H. Y. ve Gültekin, N. (2010). Koronavirüsün (Covid-19) e-ticarete etkileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16, 127-145.
  • Erdoğan, M. G. (2020). Covid-19 döneminde e-ticaret ve dijital reklam yatırımları. Selçuk İletişim Dergisi, 13, 1296-1318.
  • Güven, H. (2020). Covid-19 pandemik krizi sürecinde e-ticarette meydana gelen değişimler. ASEAD, 7, 251- 268.
  • Kayapınar, Ö., Kayapınar, P. Y. ve Tan, Ö. (2017). Sosyal medya reklamlarına yönelik tüketici algıları ile e- sadakat arasındaki ilişkide markaya yönelik tutumun rolü. Journal of Business Research Türk, 9, 472-494.
  • Netcomm Suiesse (2020). COVID 19 and e-commerce findings from a survey on online consumers in 9 countries. United Nations Conference On Trade And Development. 16.11.2020 tarihinde, https://unctad.org/system/files/officialdocument/dtlstictinf2020d1_en.pdf adresinden erişildi.
  • OECD, (2020). COVID-19 and the retail sector: impact and policy responses. OECD Policy Responses to Coronavirus, 17.11.2020 tarihinde, http://www.Oecd.Org/Coronavirus/Policy-Responses/Covid-19-AndThe- Retail-Sector-İmpact-And-Policy-Responses-371d7599 adresinden erişildi.
  • Rogers, K., ve Cosgrove, A. (2020). Future consumer index: how covid-19 is changing consumer behaviors. 15.11.2020 tarihinde, https://www.Ey.Com/En_Gl/Consumer-Products-Retail/How-Covid-19-Could-Change- Consumer-Behavior adresinden erişildi.
  • Sin, S.S., Nor, K.M. ve Al-Agaga, A. M. (2012). Factors affecting Malaysian young consumers’ online purchase intention in social media websites. Social and Behavioral Sciences, 40, 326 – 333.
  • Statista (2020). Coronavirus impact on retail e-commerce website traffic worldwide as of June 2020, by average monthly visits. 15.11.2020 tarihinde https://www.statista.com/statistics/1112595/covid-19-impact- retail-e-commerce-site-traffic-global/ adresinden erişildi.
  • Telli Danışmaz, A. (2020). Covid-19 salgınının tüketicilerin online alışveriş tercihine etkisi. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 9, 83-90.
  • Torun Kayabaşı, E. (2020). Covıd-19’un piyasalara ve tüketici davranışlarına etkisi. ASEAD, 7, 15-25.
  • Tübisad ve Delloitte (2019). E-Ticaretin gelişimi sınırların aşılması ve yeni normlar raporu. 17.11.2020 tarihinde, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/consumer-business/e-ticaretin-gelisimi- sinirlarin-asilmasi-ve-yeni-normlar.pdf adresinden erişildi.
  • WARC, N. A. (2020). The COVID-19 impact on advertising spend. Visual Capitalist, 16.11.2020 tarihinde, https://www.Visualcapitalist.Com/The-Covid-19-İmpact-OnAdvertising-Spend/ adresinden erişildi.
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology (Other)
Journal Section Articles
Authors

Talha Bayır 0000-0002-3897-9205

Publication Date April 30, 2021
Acceptance Date February 25, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 17 Issue: Pandemi Özel Sayısı

Cite

APA Bayır, T. (2021). Koronavirüs (COVID-19) ile Yeni Dijital Dünyada Değişen Tüketici Tercihleri. OPUS International Journal of Society Researches, 17(Pandemi Özel Sayısı), 3621-3640. https://doi.org/10.26466/opus.829515