The aim of this study is to develop a valid and safe scale to be used to show how effective geography teaching by distance education. The items in the scale created in the study were determined by the researchers by scanning the literature, creating an item pool and obtaining expert opinion. While the universe of the study is constituted of geography teachers in Istanbul, the sample is composed of 356 geography teachers who were chosen randomly in Istanbul in the 2020-2021 academic year. The scale data obtained by applying to geography teachers were subjected to explanatory and confirmatory factor analyzes, and a 5-point Likert-type, one-dimensional scale consisting of 13 items was obtained according to the analysis results. The item loads of the scale take values between .45 and .78 and the fit index values are χ2/sd = 3.76, p<.01, RMSEA = .08, GFI = .90, CFI = .91, SRMR = .06, AGFI = .85. The total variance for the scale was 43% and the Cronbach alpha internal consistency coefficient for the whole scale was 0.88. Hence scale items denoted a high level of correlation with the whole scale. According to these results, the scale of effectiveness of distance education in geography teaching is valid and reliable. According to these results, it can be used to measure the attitudes of geography teachers towards distance education.
Geography teachers Geography teaching Distance education Scale development Validity Reliability
Bu araştırmanın amacı, coğrafya öğretmenlerinin uzaktan eğitimle gerçekleştirdiği coğrafya öğretiminin ne denli etkili olduğunu göstermek için kullanılacak geçerli ve güvenli bir ölçek geliştirmektir. Araştırmada oluşturulan ölçekte yer alan maddeler, araştırmacılar tarafından literatür taranarak, madde havuzu oluşturularak ve uzman görüşü alınarak tespit edilmiştir. Araştırmanın evrenini İstanbul’daki coğrafya öğretmenleri oluştururken, örneklemini 2020-2021 öğretim yılı güz döneminde İstanbul’da görev yapan tesadüfi yöntemle seçilen 356 coğrafya öğretmeni oluşturmaktadır. Coğrafya öğretmenlerine uygulanarak elde edilen ölçek verileri, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizlerine tabi tutulmuş, analiz sonuçlarına göre 5’li likert tipinde, tek boyutlu ve 13 maddeden oluşan bir ölçek elde edilmiştir. Ölçeğin madde yükleri .45 ile .78 arasında değer almakta ve uyum indeksi değerleri ise χ2/sd = 3.76, p<.01, RMSEA = .08, GFI = .90, CFI = .91, SRMR = .06, AGFI = .85’dir. Ölçeğe ilişkin toplam varyansı %43 ve ölçeğin tamamına ait Cronbach alpha iç tutarlık katsayısı 0,88 olarak tespit edilmiştir. Ölçek maddeleri ölçeğin tamamıyla yüksek düzeyde bir ilişki göstermektedir. Bu sonuçlara göre uzaktan eğitim ile coğrafya öğretiminin etkililiği ölçeği geçerli ve güvenilirdir. Bu nedenle coğrafya öğretmenlerinin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının ölçülmesinde kullanılabilir.
Coğrafya öğretmenleri Coğrafya öğretimi Uzaktan eğitim Ölçek geliştirme Geçerlik ve Güvenilirlik
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Acceptance Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: Pandemi Özel Sayısı |