Research Article
BibTex RIS Cite

The Analysis of Online Book Selling in Turkey by Data Mining

Year 2021, Volume: 17 Issue: 36, 2794 - 2815, 30.04.2021
https://doi.org/10.26466/opus.793764

Abstract

Online sales networks occupy a greater space in our lives, day by day. The increasing competition and access to wide product range with just one click bring online book sales to the forefront. During current pandemic, online sales has been one of the top areas in terms of profitability. The research has a major importance in terms of increasing reading habit in Turkey and developing accurate strategies due to reader preferences. In the context of this research, best-selling books data between 2014-2019, obtained from popular web-sites, involving parameters such as name, author, genre and publisher of 508 books have been analyzed by data mining method (clustering – K Means algorithm) using RapidMiner. The findings within the scope of the parameters indicated the superiority of both native Turkish and foreign novels, while some thematic books declined. The results have been deeply evaluated particularly to guide authors at the idea stage and to determine a road map for publishers while bearing the costs.

References

  • Akça, M. (2014). K-Means kümeleme algoritması nedir? 08.04.2020 tarihinde http://mustafaakca.com/k-means-kumeleme-algoritmasi/ adresinden erişilmiştir.
  • Aksan, C. E. (2019). RapidMiner nedir? 08.04.2020 tarihinde https://ceaksan.com/tr/rapidminer-nedir/ adresinden erişilmiştir.
  • Arı, E., Özköse, H., Doğan, A., ve Calp, M. (2016). İstanbul Borsası’nda işlem gören firmaların finansal performanslarının kümeleme analizi ile değerlendirilmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 9(1), 33-0. http://dx.doi.org.tr/ 10.17671/btd.55726
  • Börühan, G., Yumurtacı Hüseyinoğlu, I.Ö, ve Ersoy, P. (2017). Perakendecilerin e-ticaret ve tüketici algısına yönelik bir araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Blimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 197-218.
  • Çelik, M. (2009). Veri madenciliğinde kullanılan sınıflandırma yöntemleri ve bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. http://acikerisim.istanbul.edu.tr/bitstream/handle/123456789/2800 1/45671.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden erişilmiştir.
  • Emel, G.G., ve Taşkın, Ç. (2005). Veri madenciliğinde karar ağaçları ve bir satış analizi uygulaması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), Aralık, 221-239.
  • Kalikov, A. (2006). Veri madenciliği ve bir e-ticaret uygulaması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kara, H. (2018, 17 Haziran). Güvenilir kitap satın alma siteleri. https://www.hknkr.com/guvenilir-kitap-satin-alma-siteleri.html adresinden erişilmiştir.
  • Lin, T.Y., Ohsuga, S., Liau, C.J., ve Hu, X. (2005). Foundations and novel approaches in Data Mining, studies in computational intelligence, 9. Springer.
  • Nettleton D., Baeza-Yates R., ve Marcos M.C. (2013). Analysis of the user queries of an e-Commerce bookstore in terms of the LCC catalogue and publishers. Information Research, 18(4), Paper 596, December. http://InformationR.net/ir/18-4/paper596.html
  • Özekes, S. (2003). Veri madenciliği modelleri ve uygulama alanları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi 3, 65-82.
  • Özgür, S. (2012). Elektronik ortamda kitap satışı veritabanı yapısı örnek bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp? id=QVPlT77WD6kjUlERiihXnQ&no=hJioIwIYUKs_WcB_Qzj_Tg adresinden erişilmiştir.
  • Özkan, Y. (2008). Veri madenciliği yöntemleri. Papatya Bilim Yayınları.
  • Rowe, A. (2019, 5 Ocak). 7 Publishing insights revealed by last year's top 100 bestselling books. Forbes. https://www.forbes.com/sites/adamrowe1/2019/01/05/publishing- insights-revealed-by-last-years-top-100-bestselling- books/#5d671fe86913 adresinden erişilmiştir.
  • Sarıman, G. (2011). Veri madenciliğinde kümeleme teknikleri üzerine bir çalışma: K-Means ve K-Medoids kümeleme algoritmalarının karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 15(3), 192-202.
  • Savaş, S., Topaloğlu, N., ve Yılmaz, M. (2012). Veri madenciliği ve Türkiye’deki uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 11 (21), 1-23.
  • Sharma, S.K., Chakraborti, S., & Jha, T. (2019). Analysis of book sales prediction at Amazon marketplace in India: a machine learning approach. Information Systems and E-Business Management, Springer, 17(2), 261–284. https://doi.org/10.1007/s10257-019-00438-3
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. (2011). Türkiye okuma kültürü haritası. https://kygm.ktb.gov.tr/TR-36/turkiye-okuma-kulturu-haritasi- arastirmasi-sonuclari-ac-.html
  • Türkiye Yayıncılar Birliği. (2020). Türkiye kitap pazarı raporu. http://turkyaybir.org.tr/2019-turkiye-kitap-pazari- raporu/#.Xue5rUUzaM8 adresinden erişilmiştir.
  • Yıldız, M., ve Şeker, Ş.E. (2016). Veri madenciliği araçları. YBS Ansiklopedi, 3(4), Aralık, 10-20.
  • Yücesoy, B., Wang, X., Huang, J., ve Barabási, A. L. (2018). Success in books: a big data approach to bestsellers. EPJ Data Science 7. https://doi.org/10.1140/epjds/s13688-018-0135-y

Türkiye’de Online Kitap Satışlarının Veri Madenciliği Yöntemiyle Analizi

Year 2021, Volume: 17 Issue: 36, 2794 - 2815, 30.04.2021
https://doi.org/10.26466/opus.793764

Abstract

Online satış ağları her geçen gün hayatımızda daha büyük bir yer kaplamaktadır. Günümüzde, rekabetin artması ve insanların geniş bir ürün yelpazesine tek bir tuşla ulaşabilme rahatlığı kitap satışları açısından da online satışı ön plana çıkartmıştır. İçinden geçmekte olduğumuz pandemi sürecinde de online satış en çok gelişen ve kârlılığı yükselen alanlardan biri olmuştur. Türkiye’de okuma alışkanlığının artması ve okuyucu tercihlerine yönelik doğru stratejilerin geliştirilmesi açısından çalışmanın önemi büyüktür. Bu çalışmada, popüler online satış sitelerinin 2014-2019 yılları arası en çok satan kitaplarından derlenen 508 adet kitap verisi isim, yazar, tür ve yayınevi parametreleri bazında RapidMiner programı ile veri madenciliği kapsamında K-Means algoritması kullanılarak kümeleme analizine tabi tutulmuştur. Adı geçen parametreler kapsamında özellikle yerli ve yabancı romanların üstünlüğü ortaya çıkarken bazı tematik kitap türlerinde ise günden güne bir gerileme yaşandığı gözlemlenmiştir. Ulaşılan analiz sonuçları ve bulgular özellikle fikir aşamasındaki yazar ve maliyetleri üstlenecek olan yayınevlerinin tercihlerinde yol gösterici olmaya yönelik detaylı olarak değerlendirilmiştir.

References

  • Akça, M. (2014). K-Means kümeleme algoritması nedir? 08.04.2020 tarihinde http://mustafaakca.com/k-means-kumeleme-algoritmasi/ adresinden erişilmiştir.
  • Aksan, C. E. (2019). RapidMiner nedir? 08.04.2020 tarihinde https://ceaksan.com/tr/rapidminer-nedir/ adresinden erişilmiştir.
  • Arı, E., Özköse, H., Doğan, A., ve Calp, M. (2016). İstanbul Borsası’nda işlem gören firmaların finansal performanslarının kümeleme analizi ile değerlendirilmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 9(1), 33-0. http://dx.doi.org.tr/ 10.17671/btd.55726
  • Börühan, G., Yumurtacı Hüseyinoğlu, I.Ö, ve Ersoy, P. (2017). Perakendecilerin e-ticaret ve tüketici algısına yönelik bir araştırma. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Blimler Enstitüsü Dergisi, 20(37), 197-218.
  • Çelik, M. (2009). Veri madenciliğinde kullanılan sınıflandırma yöntemleri ve bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. http://acikerisim.istanbul.edu.tr/bitstream/handle/123456789/2800 1/45671.pdf?sequence=1&isAllowed=y adresinden erişilmiştir.
  • Emel, G.G., ve Taşkın, Ç. (2005). Veri madenciliğinde karar ağaçları ve bir satış analizi uygulaması. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), Aralık, 221-239.
  • Kalikov, A. (2006). Veri madenciliği ve bir e-ticaret uygulaması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kara, H. (2018, 17 Haziran). Güvenilir kitap satın alma siteleri. https://www.hknkr.com/guvenilir-kitap-satin-alma-siteleri.html adresinden erişilmiştir.
  • Lin, T.Y., Ohsuga, S., Liau, C.J., ve Hu, X. (2005). Foundations and novel approaches in Data Mining, studies in computational intelligence, 9. Springer.
  • Nettleton D., Baeza-Yates R., ve Marcos M.C. (2013). Analysis of the user queries of an e-Commerce bookstore in terms of the LCC catalogue and publishers. Information Research, 18(4), Paper 596, December. http://InformationR.net/ir/18-4/paper596.html
  • Özekes, S. (2003). Veri madenciliği modelleri ve uygulama alanları. İstanbul Ticaret Üniversitesi Dergisi 3, 65-82.
  • Özgür, S. (2012). Elektronik ortamda kitap satışı veritabanı yapısı örnek bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp? id=QVPlT77WD6kjUlERiihXnQ&no=hJioIwIYUKs_WcB_Qzj_Tg adresinden erişilmiştir.
  • Özkan, Y. (2008). Veri madenciliği yöntemleri. Papatya Bilim Yayınları.
  • Rowe, A. (2019, 5 Ocak). 7 Publishing insights revealed by last year's top 100 bestselling books. Forbes. https://www.forbes.com/sites/adamrowe1/2019/01/05/publishing- insights-revealed-by-last-years-top-100-bestselling- books/#5d671fe86913 adresinden erişilmiştir.
  • Sarıman, G. (2011). Veri madenciliğinde kümeleme teknikleri üzerine bir çalışma: K-Means ve K-Medoids kümeleme algoritmalarının karşılaştırılması. Süleyman Demirel Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 15(3), 192-202.
  • Savaş, S., Topaloğlu, N., ve Yılmaz, M. (2012). Veri madenciliği ve Türkiye’deki uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 11 (21), 1-23.
  • Sharma, S.K., Chakraborti, S., & Jha, T. (2019). Analysis of book sales prediction at Amazon marketplace in India: a machine learning approach. Information Systems and E-Business Management, Springer, 17(2), 261–284. https://doi.org/10.1007/s10257-019-00438-3
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü. (2011). Türkiye okuma kültürü haritası. https://kygm.ktb.gov.tr/TR-36/turkiye-okuma-kulturu-haritasi- arastirmasi-sonuclari-ac-.html
  • Türkiye Yayıncılar Birliği. (2020). Türkiye kitap pazarı raporu. http://turkyaybir.org.tr/2019-turkiye-kitap-pazari- raporu/#.Xue5rUUzaM8 adresinden erişilmiştir.
  • Yıldız, M., ve Şeker, Ş.E. (2016). Veri madenciliği araçları. YBS Ansiklopedi, 3(4), Aralık, 10-20.
  • Yücesoy, B., Wang, X., Huang, J., ve Barabási, A. L. (2018). Success in books: a big data approach to bestsellers. EPJ Data Science 7. https://doi.org/10.1140/epjds/s13688-018-0135-y
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Operation
Journal Section Articles
Authors

Meltem Ulusan Polat 0000-0002-0673-5185

Mehmetcan Babaoğlu 0000-0001-8911-5936

Publication Date April 30, 2021
Acceptance Date April 25, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 17 Issue: 36

Cite

APA Ulusan Polat, M., & Babaoğlu, M. (2021). Türkiye’de Online Kitap Satışlarının Veri Madenciliği Yöntemiyle Analizi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(36), 2794-2815. https://doi.org/10.26466/opus.793764