Crimes such as theft, murder and rape have become quite common today. This situation caused the values education to gain importance. Cartoons have an important place especially in children’s life. For this reason the characteristics of the cartoons that children watch must be well known. In this research “Pırıl” cartoon which is the local production published on TRT Çocuk channel was examined in terms of values education. The document review technique, which is one of the qualitative research, methods was used in the research. The 5 most watched episodes of the cartoon were screened by watching them at least twicw through content anlysis. A table of values was prepared based on Birkök’s classification of values and Maslow’s approach to the Hierarchy of Nedds. All 5 sections were analyzed by categorical content analysis method, one of the content analysis types. In our research values are given in separate titles and exemplified from the parts of the cartoon. At the end of the research 15 values were determined in the cartoon responsibility, courtesy, benevolence, aesthetics, friendship, kindness desire to know and understand, trust, self-confidence, generosity, confort, tolerance, honesty, love and regret. The most included value among this is “courtesy”. In addition the values of “aesthetics and responsibility” are among the very past values.
Günümüzde hırsızlık, cinayet, tecavüz gibi suçlar oldukça yaygınlaşmıştır. Bu durum değerler eğitiminin önem kazanmasına neden olmuştur. Çizgi filmler özellikle çocukların hayatında önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle çocukların izledikleri çizgi filmlerin özelliklerinin iyi bilinmesi gerekir. Bu araştırmada TRT Çocuk kanalında yayınlanan yerli bir yapım olan Pırıl çizgi filmi değerler eğitimi açısından incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman incelemesi tekniği kullanılmıştır. Çizgi filmin Youtube üzerinden en çok izlenen 5 bölümü içerik analizi yoluyla en az iki kez izlenerek taranmıştır. Birkök’ün değerler sınıflandırması ile Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi’ni ilişkilendiren yaklaşımından hareketle bir değerler tablosu hazırlanmıştır. 5 bölümün tamamı içerik analiz türlerinden kategorisel içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Araştırmada değerler ayrı ayrı başlıklar halinde verilmiş ve çizgi filmin bölümlerinden örneklendirilmiştir. Araştırmanın sonunda çizgi filmde sorumluluk, öğüt verme, yardımseverlik, estetik, dostluk, nezaket, bilme ve anlama isteği, güven, özgüven, cömertlik, teselli etme, hoşgörü, dürüstlük, sevgi ve pişmanlık olmak üzere 15 değer tespit edilmiştir. Bunlar içerisinde en fazla yer alan değer “nezaket”tir. Ayrıca “estetik ve sorumluluk” değerleri de çok geçen değerler arasında belirtilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2021 |
Acceptance Date | February 22, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 17 Issue: 38 |