Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinde Sosyal İlişki Unsurlarının Algılanan Anne-Baba Tutumu ve Akademik Başarıya Göre Değerlendirilmesi

Year 2021, Volume: 17 Issue: 38, 5071 - 5090, 15.06.2021
https://doi.org/10.26466/opus.784070

Abstract

Bu araştırmanın amacı sosyal hizmet bölümü lisans öğrencilerinde sosyal ilişki unsurlarının bazı değişkenlerle ilişkisini incelemektir. Araştırmanın örneklemi Konya’da 3 farklı üniversitede Sosyal Hizmet Bölümünde lisans öğrenimi gören 310 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada katılımcıların demografik bilgilerini içeren kişisel bilgi formu ile sosyal ilişki unsurları ölçeği kullanılmıştır. Veriler e-posta ve SMS ile http://www.surveey.com portalı üzerinden toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS pro-gramı kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmamız sonucunda akademik başarı seviyesi ve anne baba tutumları ile öğrencilerin sosyal ilişki unsurları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir (p<0.05). Güven verici, destekleyici ve hoşgörülü tutum sergileyen anne -babaya sahip öğrencilerin daha fazla sosyal ilişki geliştirdikleri, daha fazla aile ve arkadaş desteği aldıkları tespit edilmiştir. Başarı seviyesi ile aile desteği alt boyutu puan ortalamalarında herhangi bir farklılaşma görülmezken arkadaş desteği alt boyutunda anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Başarı düzeyi yüksek olan öğrencilerin arkadaş desteği puan ortalamaları daha yüksektir (p<0.05). Gelir düzeyi, sosyal medya kullanım sıklığı ile sosyal ilişki unsurları puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki tespit edilememiştir.

Thanks

Veri toplama desteğinden dolayı Kübra Öztürk'e teşekkür ederim.

References

  • Akkaya, Ç. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinde algılanan sosyal destek ve öz-duyarlık düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Arslantürk Z., Amman M.T (2017). Sosyoloji: Giriş, kavramlar kurumlar, süreçler, teoriler. (11.bs). İstanbul: Çamlıca Yayınları
  • Atalay, R. (2014). Lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumları ile algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişki (Bahçelievler ilçesi örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Atik Erkan, Z., Çoban Esen, A., Çok, F., Doğan, T. ve Karaman Güney, N. (2014). Akran ilişkileri ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), 433-446.
  • Baumeister, R., & Leary, M. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497–529. file:///C:/Users/Asus/Downloads/The_Need_to_Belong_Desi-re_for_Interperso.pdf
  • Baytemir, K. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bazı demografik özelliklerine ve algıladıkları sosyal destek düzeylerine göre interneti kullanma amaçlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Beki A. (ty). Manevi destek hizmetleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Programı Yayınları. file:///C:/Users/Asus/Desktop/uzaktan%20eğitim%20ders%20kitaplari/manevidestekhiz.pdf
  • Budak, B (1999). Çocukluk çağı lösemileri ve sosyal destek sistemlerinin aile işlevlerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun
  • Candan, K. ve Yalçın, A. F. (2018). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin sosyal ilişki unsurları ve umut düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 319-348.
  • Cüceloğlu, D. (1997). İçimizdeki biz. Kalite bilincinin temeli. (13. bs). İstanbul Sistem Yayıncılık
  • Cüceloğlu, D. (1998) İyi düşün doğru karar ver.Etkili yaşamın temel boyutları üzerine Yakup beyle söyleşiler. (24. bs.) İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çeçen, R. (2008). Öğrencilerinin cinsiyetlerine ve anababa tutum algılarına göre yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 6(3), 415-431
  • Demirel, E. (2018). Ortaokul öğrencilerinin akıllı telefon kullanımı ile sosyal ilişkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Duyan, V., Gelbal, S. ve Çalık Var, E. (2013). Sosyal ilişki unsurları ölçeği'nin Türkçeye uyarlama çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 159-169.
  • Gördesli, M. A. (2017). Lise ve üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluş üzerine bir araştırma: Değer, kişilik ve sosyal ilişkilerin rolü. Yayınlanmamış doktora tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kırlıoğlu, M. ve Karakuş, Ö. (2019). Sosyal hizmet uzmanlarının kişisel ve mesleki güç algıları ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(1), 88-120.
  • Lin, J., Thompson, M. P. ve Kaslow, N. J. (2009). The mediating role of social support in the community environment psychological distress link among low-income African American women. Journal Of Communıty Psychology, 37 (4), 459–470. https://doi.org/10.1002/jcop.20307
  • Özyurt, B. E. (2007). Kanser hastalarının algıladıkları sosyal destek düzeyine ilişkin betimsel bir çalışma. Kriz Dergisi, 15(1), 1-15.
  • Palut, B. (2008). Düşünme stilleri ve anne baba tutumları arasındaki ilişki, Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(01)11.
  • Sağlam, S. (2007). Lise öğrencilerinin ana-baba iletişimi sosyal destek ve ana–baba tutumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Erzurum.
  • Saygın, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek, benlik saygısı ve öznel iyi oluş düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Sheafor, B.W., Horejsi, C.H., (2014). Sosyal hizmet mesleğinin çalışma alanı. (D. Baran Çiftçi ed.). Sosyal hizmet uygulaması. Temel teknikler ve ilkeler. (U. Onur, çev). Ankara: Nika yayınevi.
  • Sencer, M. (1989). Toplum bilimlerinde yöntem. (3. Bs.). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Turner, R. J., Frankel, B. G., ve Levin, D. M. (1983). Social support: conceptualization, measurement, and implications for mental health. In J. R. Greeley (Ed.), Research in community and mental health (67-111). Greenvich, CT: JAI Press.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yeşilçiçek, K. ve Kahriman, İ. (2007). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin aile ve arkadaşlarından algıladıkları sosyal destek düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 10-21.
  • Yıldırım, İ. (2004). Algılanan sosyal destek ölçeğinin revizyonu. Eurasian Journal of Educational Research, 17, 221-236.
  • Yıldırım, İ. (2006). Anne baba desteği ve başarı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Zimet, G. D.; Dahlem, N. W.; Zimet, S.G. ve Farley, G. K. (1988). The Multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52, 30- 41.

Evaluation of Social Relationship Elements in Social Work Department Students According to Perceived Parental Attitude and Academic Achievement

Year 2021, Volume: 17 Issue: 38, 5071 - 5090, 15.06.2021
https://doi.org/10.26466/opus.784070

Abstract

The purpose of this research is to examine the relation between the social relation factors and some variables in students educating in departments of social work. The sample of the study consists of 310 students who study undergraduate in Social Work Department in 4 different universities in Konya. In the study, the personal information form containing demographic information of the participants and Provision for Social Relations (PSR) Scale were used. The data were collected via e-mail and SMS via http://www.surveey.com portal. The data obtained were analyzed using the SPSS program. According to the findings of the study, it was determined that there is a statistically significant relationship between the level of achievement and parental attitudes and the social relationship elements of the students (p<0.05). It has been determined that students with a assuring, supportive and tolerant parents develop more social relationships and receive more family and friend support. While there was no difference ? in the mean scores of the success level and the family support sub-dimension, a significant relationship was found in the friend support sub-dimension. Students with high level of success have higher mean scores on friend support (p <0.05). No statistically significant correlation was found between income level, frequency of social media use and social relationship factors average scores.

References

  • Akkaya, Ç. (2011). Ortaöğretim öğrencilerinde algılanan sosyal destek ve öz-duyarlık düzeyleri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Arslantürk Z., Amman M.T (2017). Sosyoloji: Giriş, kavramlar kurumlar, süreçler, teoriler. (11.bs). İstanbul: Çamlıca Yayınları
  • Atalay, R. (2014). Lise öğrencilerinin sosyal medyaya ilişkin tutumları ile algıladıkları sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişki (Bahçelievler ilçesi örneği). Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Atik Erkan, Z., Çoban Esen, A., Çok, F., Doğan, T. ve Karaman Güney, N. (2014). Akran ilişkileri ölçeği’nin Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14(2), 433-446.
  • Baumeister, R., & Leary, M. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497–529. file:///C:/Users/Asus/Downloads/The_Need_to_Belong_Desi-re_for_Interperso.pdf
  • Baytemir, K. (2006). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin bazı demografik özelliklerine ve algıladıkları sosyal destek düzeylerine göre interneti kullanma amaçlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Beki A. (ty). Manevi destek hizmetleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Programı Yayınları. file:///C:/Users/Asus/Desktop/uzaktan%20eğitim%20ders%20kitaplari/manevidestekhiz.pdf
  • Budak, B (1999). Çocukluk çağı lösemileri ve sosyal destek sistemlerinin aile işlevlerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun
  • Candan, K. ve Yalçın, A. F. (2018). Ergenlerin sosyal duygusal öğrenme becerilerinin sosyal ilişki unsurları ve umut düzeyi ile ilişkisinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 9(16), 319-348.
  • Cüceloğlu, D. (1997). İçimizdeki biz. Kalite bilincinin temeli. (13. bs). İstanbul Sistem Yayıncılık
  • Cüceloğlu, D. (1998) İyi düşün doğru karar ver.Etkili yaşamın temel boyutları üzerine Yakup beyle söyleşiler. (24. bs.) İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Çeçen, R. (2008). Öğrencilerinin cinsiyetlerine ve anababa tutum algılarına göre yalnızlık ve sosyal destek düzeylerinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 6(3), 415-431
  • Demirel, E. (2018). Ortaokul öğrencilerinin akıllı telefon kullanımı ile sosyal ilişkileri. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. On Dokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Duyan, V., Gelbal, S. ve Çalık Var, E. (2013). Sosyal ilişki unsurları ölçeği'nin Türkçeye uyarlama çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 159-169.
  • Gördesli, M. A. (2017). Lise ve üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluş üzerine bir araştırma: Değer, kişilik ve sosyal ilişkilerin rolü. Yayınlanmamış doktora tezi. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Kırlıoğlu, M. ve Karakuş, Ö. (2019). Sosyal hizmet uzmanlarının kişisel ve mesleki güç algıları ölçeğinin geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(1), 88-120.
  • Lin, J., Thompson, M. P. ve Kaslow, N. J. (2009). The mediating role of social support in the community environment psychological distress link among low-income African American women. Journal Of Communıty Psychology, 37 (4), 459–470. https://doi.org/10.1002/jcop.20307
  • Özyurt, B. E. (2007). Kanser hastalarının algıladıkları sosyal destek düzeyine ilişkin betimsel bir çalışma. Kriz Dergisi, 15(1), 1-15.
  • Palut, B. (2008). Düşünme stilleri ve anne baba tutumları arasındaki ilişki, Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(01)11.
  • Sağlam, S. (2007). Lise öğrencilerinin ana-baba iletişimi sosyal destek ve ana–baba tutumu arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Erzurum.
  • Saygın, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin sosyal destek, benlik saygısı ve öznel iyi oluş düzeylerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Sheafor, B.W., Horejsi, C.H., (2014). Sosyal hizmet mesleğinin çalışma alanı. (D. Baran Çiftçi ed.). Sosyal hizmet uygulaması. Temel teknikler ve ilkeler. (U. Onur, çev). Ankara: Nika yayınevi.
  • Sencer, M. (1989). Toplum bilimlerinde yöntem. (3. Bs.). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Turner, R. J., Frankel, B. G., ve Levin, D. M. (1983). Social support: conceptualization, measurement, and implications for mental health. In J. R. Greeley (Ed.), Research in community and mental health (67-111). Greenvich, CT: JAI Press.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yeşilçiçek, K. ve Kahriman, İ. (2007). Karadeniz Teknik Üniversitesi Trabzon Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin aile ve arkadaşlarından algıladıkları sosyal destek düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 10(1), 10-21.
  • Yıldırım, İ. (2004). Algılanan sosyal destek ölçeğinin revizyonu. Eurasian Journal of Educational Research, 17, 221-236.
  • Yıldırım, İ. (2006). Anne baba desteği ve başarı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Zimet, G. D.; Dahlem, N. W.; Zimet, S.G. ve Farley, G. K. (1988). The Multidimensional scale of perceived social support. Journal of Personality Assessment, 52, 30- 41.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology
Journal Section Articles
Authors

Kübra Küçükşen 0000-0001-9248-9541

Publication Date June 15, 2021
Acceptance Date March 15, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 17 Issue: 38

Cite

APA Küçükşen, K. (2021). Sosyal Hizmet Bölümü Öğrencilerinde Sosyal İlişki Unsurlarının Algılanan Anne-Baba Tutumu ve Akademik Başarıya Göre Değerlendirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(38), 5071-5090. https://doi.org/10.26466/opus.784070