1980’ların başında, küreselleşmeyle birlikte, ilk kez ekonomide etkili olan Türkiye ilaç pazarı kavramı, medikal teknolojilerindeki gelişmelerin tüm dünyaya zamanla yayılması olarak ifade edilebilir. Kimya sanayinin alt grubu olan ilaç pazarı ve sektörü, sağlık hizmetlerinin önemli bir parçasıdır. Uluslararası ekonomide ve insanların sağlığında, ilaç pazarı büyük önem taşımaktadır. Türkiye, ilaç sanayinde gelişmiş bir teknoloji ve üretim standartlarına sahiptir. Ruhsatlandırma, patent çalışmaları ve ileri teknoloji üretimi gibi harcamalar tıbbi pazarda maliyetli olabilir. İlaç pazarının büyümesinin ana nedenleri tıbbi hizmetlere kolay erişim ve demografik yapıdaki değişikliklerdir. Katma değeri yüksek olan ilaç sanayi, ihracat ve ithalat imkanı olan, sektörlerimizden biridir. İlaç pazarı, tedavi hizmetleri sunması, ar-ge faaliyetlerinin çok olması sebebiyle stratejik bir sektördür. Bu çalışmada tıp tarihinde salgın hastalıklar, Türkiye’deki ilaç pazarı, Türkiye’de ithal-imal pazarı, tıbbi ürün pazarı, Türkiye’de ilaç pazarında dış ticaret oranları karşılaştırılmıştır. Çalışmada öncelikle, Türkiye ilaç pazarı kavramı ele alınmıştır. Bu çalışmada amaç, Türkiye’deki ilaç pazarı, Türkiye’de ithal-imal pazarı, tıbbi ürün pazarı, Türkiye’de ilaç pazarında dış ticaret oranlarının 2018-2019-2020 yıllarına ait verileri 3’er aylık periodlarla, karşılaştırmaktır. Çalışmanın yöntemi, 2018-2019-2020 yıllarının Türkiye’deki ilaç pazarı, Türkiye’de ithal-imal pazarı, tıbbi ürün pazarı, Türkiye’de ilaç pazarında dış ticaret oranlarının tablolarla değerlendirilip, yorumlanmıştır.
The concept of Turkish pharmaceutical market may be verbalized as a gradual propagation of economic progresses all over the world together with advancements in medical technologies which was first introduced in the USA after it began to affect the economy by all means considerably which triggered to take some new steps and measures within the framework of globalization in the early 1980’s accordingly. Pharmaceutical market, a subgroup of chemical industry, is an integral part of medical services. Pharmaceutical market is quite influential not only on international economy but also on human health. Turkey has advanced technology and manufacturing standards in pharmaceutics. Such expenditures as licensing, patent works, and advance technology manufacturing can be costly in medical market. The main reasons for why the pharmaceutical market grows include easy access to medical services and changes in demographic structure. It is a value-added sector with lots of opportunities to import and export. It is a strategic sector as it offers treatment services and lots of research development activities. In this study, have also been compared the drug market in Turkey, import-made in Turkey, medical products market foreign in the pharmaceutical market rates in Turkey. The concept of Turkish pharmaceutical market has been dealt within this research study initially. Afterwards, import and export rates in Turkey and, medical products market in Turkey have also been included. The purpose of this study is to search for and compare various constituent ingredients of Pharmaceutical Market in Turkey such as the market of Pharmaceutical products in terms of manufacturing and importing such products, the market of medicinal products, the rates of the foreign commerce within the scope of Pharmaceutical Market in Turkey and the related trimester data belonging to the years of 2018-2019 and 2020. The adopted method of this study construe with the findings in respect to the market of medicinal products, the market of manufactured and imported medicinal products, the Pharmaceutical Market and also the foreign trade rates of the medicinal products in Turkey by reflecting such data on tables or diagrams accordingly.
Covid-19 Pandemics Turkey Pharmaceutical Market Turkey Foreign Trade in the Pharmaceutical Market
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Operation |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2021 |
Acceptance Date | July 11, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 40 |