Research Article
BibTex RIS Cite

A Study on Associating of Origami with the Concepts and Acquisitions in the Mathematics Curriculum

Year 2021, Volume: 18 Issue: 41, 3237 - 3259, 01.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.834525

Abstract

In this study, it is aimed to examine the mathematical concepts and attainments that teachers and prospective teachers associate with origami activities. Participants of the study were determined by using convenience sampling. The sample of the research consists of 11 graduate students enrolled in the Primary Mathematics Teaching program at a public university. In the lesson in which the Middle School Mathematics Curriculum was examined, the participants were asked to associate the emerging models with the concepts and acquisitions in the mathematics program in line with the instructions provided for performing origami activities of the cube and square pyramid. The data collected in writing for the models obtained with origami were analysed by using content analysis method. According to the findings, the most frequently encountered concepts in the cube model are; diagonal, square, bisector, rectangle, and right triangle and in the square pyramid model are square, rectangle, diagonal and bisector. Both models have been associated with the gains in the often Geometry and measuring learning area.

References

  • Akan Sağsöz, D. (2008). İlköğretim 6. Sınıflardaki kesirler konusunun origami yardımıyla öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Erzurum.
  • Akayuure, P., Asiedu-Addo, S. K. and Alebna, V. (2016). Investigating the effect of origami instruction on pre-service teachers’ spatial ability and geometric knowledge for teaching. International Journal of Education in mathematics, Science and Technology, 4(3), 198-209. http:// doi:10.18404/ijemst.78424.
  • Altun, M. (2008). Matematik öğretimi. (6. Baskı). Bursa: Erkam Matbaacılık.
  • Arastaman, G., Öztürk Fidan, İ. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75. dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.61.
  • Arıcı, S. (2012). Origami Temelli Öğretimin 10. Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Görselleştirme, Geometri Başarısı ve Geometrik Akıl Yürütmeleri Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Arıcı, S. ve Aslan Tutak, F. (2013). Using origami to enhance geometric reasoning and achievement. Paper presented at the Eighth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME 8), Antalya.
  • Arslan, O. (2012). Investigating beliefs and perceived self-efficacy beliefs of prospective elementary mathematics teachers towards using origami in mathematics education. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Baki, A., Aydın Yalçınkaya, H., Özpınar, I. ve Çalık Uzun, S. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakışlarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(1), 67-85.
  • Boakes, N. (2008). Origami-mathematics lessons: Paper folding as a teaching tool. Mathitudes, 1(1), 1-9.
  • Boakes, N. (2009). Origami-Mathematics lessons: Researching its impact and influence on mathematical knowledge and spatial ability of students. 04 Nisan 2020 tarihinde http://math.unipa.it/~grim/21_project/Boakes69-73.pdf adresinden erişildi.
  • Boz, B. (2015). İki boyutlu kâğıtlardan üç boyutlu origami küpüne yolculuk. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED),5(1), 20-33.
  • Brady, K. M. (2008). Using paper-folding in the primary years to promote student engagement in mathematical learning. 31st Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (s.77-83). MERGA Inc.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbazoğlu, H. B. ve Tarım, K. (2019). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel dil becerilerine ilişkin farkındalıkları. İlköğretim Online, 18(4), 1919-1937. doi:10.17051/ilkonline.2019.639365.
  • Cipoletti, B. and Wilson, N. (2004). Turning origami into the language of mathematics. Mathematics Teaching in the Middle School, 10(1), 26-31.
  • Çelik, Ö., Yorulmaz A. ve Çokçalışkan H. (2019). Öğretmen genel yeterlikleri açısından sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının kendilerini değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel sayı), 203-215. doı: 10.17494/ogusbd.548342.
  • Duatepe Paksu, A. (2016). Kâğıt katlama yöntemiyle dörtgenlerin incelenmesi. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 6(2), 80-88.
  • Gür, H. ve Kobak Demir, M. (2017). Geometry Teaching via origami: The views of secondary mathematics teacher trainees. Journal of Education and Practice, 8(15), 65-71.
  • Gür, H. ve Kobak Demir, M. (2019). Matematik öğretmenlerinin öğretim profillerinin belirlenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(2), 67-105.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2017). Kâğıt katlama yöntemi ile matematik öğretimi. İlköğretim Online, 16(2), 663-692. doi: 10.17051/ilkonline.2017.304726.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2020). Origami tabanlı öğretim uygulamalarının öğretmen adaylarına katkıları ve karşılaşılan zorluklar: Üçgen ve dörtgenler. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(24), 2584-2614. https://doi.org/10.26466/opus.651290.
  • İTÜ Çekirdek. (2016, 18 Temmuz). Origami sanatı modern teknolojiye nasıl ilham veriyor? [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://blog.itucekirdek.com/origami-sanati-modern-teknolojiye-nasil-ilham-veriyor.
  • Kozikoğlu, İ. ve Senemoğlu, N. (2018). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler: Nitel bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 341-371. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s16m.
  • Lang, R. J. (Wınter, 1989). Origami: Complexity increasing. Engineering ve Science, 16-23.
  • Lang, R. J. (2009). Mathematical methods in origami design. Bridges 2009: Mathematics, Music, Art, Architecture, Culture, 13-20.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve klavuzu. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (1.-4. ve 5.-8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NTCM]. (2000). Principles and standarts for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Ozgen, K. (2019). Problem posing skills for mathematical literacy: The sample of teachers and pre-service. Eurasian Journal of Educational Sciences, 84, 179-212. doi:10.14689/ejer.2019.84
  • Robichaux, R. R. and Rodrigue, P. R. (2003). Using origami to promote geometric communication. Mathematics Teaching in the Middle School, 9(4), 222-229. doi.org/10.5951/MTMS.9.4.0222.
  • Sezginsoy Şeker, B. (2016). Sınıf öğretmeni adayları tarafından oluşturulan origami etkinliklerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 11(3), 1991-2008.
  • Shumakov, K. and Shumakov, Y. (2000). Left brain and right brain at origami training. 04 Nisan 2020 tarihinde https://www.oriland.com/oriversity/lecture.php?category=benefitsveID=02#Intro adresinden erişildi.
  • Şahin, Ö., Gökkurt, B. ve Soylu, Y. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının matematik öğretimi öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 120-133.
  • Tuğrul, B. ve Kavici, M. (2002). Kâğıt katlama sanatı ve öğrenme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 1-17.
  • Wares, A. (2014). Problem solving through paper folding. Australian Senior Mathematics Journal, 28(2), 60-63. Wenciker, B. and Flynn, P. (2004, 30 July-1 August). Modular origami in the mathematics classroom. Bridges Conference Proceedings: Mathematical Connections in Art, Music and Science, 293-296, Winfield, Kansas, USA.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. (3. Basım). California: Sage Publications.

Origaminin Matematik Dersi Öğretim Programındaki Kavram ve Kazanımlarla İlişkilendirilmesi Üzerine Bir Çalışma

Year 2021, Volume: 18 Issue: 41, 3237 - 3259, 01.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.834525

Abstract

Bu çalışmada, lisansüstü eğitim alan öğretmenler ve öğretmen adaylarının origami etkinliklerini fark ettikleri matematiksel kavramlar ve kazanımların incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile gerçekleştirilen araştırmanın katılımcıları amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemi bir devlet üniversitesinde İlköğretim Matematik Öğretmenliği programına kayıtlı 11 lisansüstü öğrenciden oluşmaktadır. Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı’nın incelendiği derste küp ve kare piramide ait origami etkinliklerini gerçekleştirmeleri için yönergeler sunulmuş, katılımcılardan bu yönergeler doğrultusunda ortaya çıkan modelleri Ortaokul Matematik Dersi Öğretim Programı’nda mevcut olan kavram ve kazanımlarla ilişkilendirmeleri istenmiştir. Origami ile elde edilen küp ve kare piramit modellerine yönelik yazılı olarak toplanan veriler nitel araştırma yöntemlerinden içerik analiz yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma verilerinden elde edilen bulgulara göre küp modelinde en sık karşılaşılan kavramlar; köşegen, kare, açıortay, dikdörtgen ve dik üçgendir. Kare piramit modelinde en sık karşılaşılan kavramlar ise kare, dikdörtgen, köşegen ve açıortay olmuştur. Her iki modelde de en fazla Geometri ve ölçme öğrenme alanındaki kazanımlarla ilişkilendirmeler gerçekleştirilmiştir.

References

  • Akan Sağsöz, D. (2008). İlköğretim 6. Sınıflardaki kesirler konusunun origami yardımıyla öğretimi. Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi. Fen Bilimleri Enstitü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Erzurum.
  • Akayuure, P., Asiedu-Addo, S. K. and Alebna, V. (2016). Investigating the effect of origami instruction on pre-service teachers’ spatial ability and geometric knowledge for teaching. International Journal of Education in mathematics, Science and Technology, 4(3), 198-209. http:// doi:10.18404/ijemst.78424.
  • Altun, M. (2008). Matematik öğretimi. (6. Baskı). Bursa: Erkam Matbaacılık.
  • Arastaman, G., Öztürk Fidan, İ. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75. dx.doi.org/10.23891/efdyyu.2018.61.
  • Arıcı, S. (2012). Origami Temelli Öğretimin 10. Sınıf Öğrencilerinin Uzamsal Görselleştirme, Geometri Başarısı ve Geometrik Akıl Yürütmeleri Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Boğaziçi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitü, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, İstanbul.
  • Arıcı, S. ve Aslan Tutak, F. (2013). Using origami to enhance geometric reasoning and achievement. Paper presented at the Eighth Congress of European Research in Mathematics Education (CERME 8), Antalya.
  • Arslan, O. (2012). Investigating beliefs and perceived self-efficacy beliefs of prospective elementary mathematics teachers towards using origami in mathematics education. (Yayımlanmamış doktora tezi). Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Baki, A., Aydın Yalçınkaya, H., Özpınar, I. ve Çalık Uzun, S. (2009). İlköğretim matematik öğretmenleri ve öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine bakışlarının karşılaştırılması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 1(1), 67-85.
  • Boakes, N. (2008). Origami-mathematics lessons: Paper folding as a teaching tool. Mathitudes, 1(1), 1-9.
  • Boakes, N. (2009). Origami-Mathematics lessons: Researching its impact and influence on mathematical knowledge and spatial ability of students. 04 Nisan 2020 tarihinde http://math.unipa.it/~grim/21_project/Boakes69-73.pdf adresinden erişildi.
  • Boz, B. (2015). İki boyutlu kâğıtlardan üç boyutlu origami küpüne yolculuk. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED),5(1), 20-33.
  • Brady, K. M. (2008). Using paper-folding in the primary years to promote student engagement in mathematical learning. 31st Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (s.77-83). MERGA Inc.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Canbazoğlu, H. B. ve Tarım, K. (2019). Sınıf öğretmenlerinin ve sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel dil becerilerine ilişkin farkındalıkları. İlköğretim Online, 18(4), 1919-1937. doi:10.17051/ilkonline.2019.639365.
  • Cipoletti, B. and Wilson, N. (2004). Turning origami into the language of mathematics. Mathematics Teaching in the Middle School, 10(1), 26-31.
  • Çelik, Ö., Yorulmaz A. ve Çokçalışkan H. (2019). Öğretmen genel yeterlikleri açısından sınıf öğretmenleri ve öğretmen adaylarının kendilerini değerlendirmeleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel sayı), 203-215. doı: 10.17494/ogusbd.548342.
  • Duatepe Paksu, A. (2016). Kâğıt katlama yöntemiyle dörtgenlerin incelenmesi. Araştırma Temelli Etkinlik Dergisi (ATED), 6(2), 80-88.
  • Gür, H. ve Kobak Demir, M. (2017). Geometry Teaching via origami: The views of secondary mathematics teacher trainees. Journal of Education and Practice, 8(15), 65-71.
  • Gür, H. ve Kobak Demir, M. (2019). Matematik öğretmenlerinin öğretim profillerinin belirlenmesi. Uluslararası Eğitim Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(2), 67-105.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2017). Kâğıt katlama yöntemi ile matematik öğretimi. İlköğretim Online, 16(2), 663-692. doi: 10.17051/ilkonline.2017.304726.
  • Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2020). Origami tabanlı öğretim uygulamalarının öğretmen adaylarına katkıları ve karşılaşılan zorluklar: Üçgen ve dörtgenler. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(24), 2584-2614. https://doi.org/10.26466/opus.651290.
  • İTÜ Çekirdek. (2016, 18 Temmuz). Origami sanatı modern teknolojiye nasıl ilham veriyor? [Blog yazısı]. Erişim adresi: https://blog.itucekirdek.com/origami-sanati-modern-teknolojiye-nasil-ilham-veriyor.
  • Kozikoğlu, İ. ve Senemoğlu, N. (2018). Mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin karşılaştıkları güçlükler: Nitel bir çözümleme. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 6(3), 341-371. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.6c3s16m.
  • Lang, R. J. (Wınter, 1989). Origami: Complexity increasing. Engineering ve Science, 16-23.
  • Lang, R. J. (2009). Mathematical methods in origami design. Bridges 2009: Mathematics, Music, Art, Architecture, Culture, 13-20.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2009). İlköğretim matematik dersi 6-8. sınıflar öğretim programı ve klavuzu. Ankara: MEB Yayınevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı (1.-4. ve 5.-8. sınıflar). Ankara: MEB Yayınevi.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NTCM]. (2000). Principles and standarts for school mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Ozgen, K. (2019). Problem posing skills for mathematical literacy: The sample of teachers and pre-service. Eurasian Journal of Educational Sciences, 84, 179-212. doi:10.14689/ejer.2019.84
  • Robichaux, R. R. and Rodrigue, P. R. (2003). Using origami to promote geometric communication. Mathematics Teaching in the Middle School, 9(4), 222-229. doi.org/10.5951/MTMS.9.4.0222.
  • Sezginsoy Şeker, B. (2016). Sınıf öğretmeni adayları tarafından oluşturulan origami etkinliklerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 11(3), 1991-2008.
  • Shumakov, K. and Shumakov, Y. (2000). Left brain and right brain at origami training. 04 Nisan 2020 tarihinde https://www.oriland.com/oriversity/lecture.php?category=benefitsveID=02#Intro adresinden erişildi.
  • Şahin, Ö., Gökkurt, B. ve Soylu, Y. (2014). Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının matematik öğretimi öz-yeterlik inançlarının karşılaştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 120-133.
  • Tuğrul, B. ve Kavici, M. (2002). Kâğıt katlama sanatı ve öğrenme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(11), 1-17.
  • Wares, A. (2014). Problem solving through paper folding. Australian Senior Mathematics Journal, 28(2), 60-63. Wenciker, B. and Flynn, P. (2004, 30 July-1 August). Modular origami in the mathematics classroom. Bridges Conference Proceedings: Mathematical Connections in Art, Music and Science, 293-296, Winfield, Kansas, USA.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (6. Basım). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. (1984). Case study research: design and methods. (3. Basım). California: Sage Publications.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Mevlüde Doğan 0000-0002-0938-3023

Esra Bayraktar Kurt 0000-0002-8651-0516

Publication Date September 1, 2021
Acceptance Date August 8, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: 41

Cite

APA Doğan, M., & Bayraktar Kurt, E. (2021). Origaminin Matematik Dersi Öğretim Programındaki Kavram ve Kazanımlarla İlişkilendirilmesi Üzerine Bir Çalışma. OPUS International Journal of Society Researches, 18(41), 3237-3259. https://doi.org/10.26466/opus.834525