This research was conducted to reveal the relationship between swimming and some psychological parameters. The research goal is to define the effect of week-8 swimming training program on the assertiveness and attention levels of high school students aged 15-18 in Sakarya city in Turkey.For investigating the relationship, students (100) aged 15-18 voluntarily participated in the study. All partici-pants divided into two groups as control and experiment. In the process of this research, as data collection tools, Rathus Assertiveness Inventory and Burdon Attention Scale were used to determine scores of the assertiveness and attention levels as pre and post tests. The data obtained in the study, which was conducted with an experimental and sequential design method, were analyzed in the SPSS pro-gram and the level of significance was taken as 0.05. In order to compare the pre-test and post-test results of the experimental and control groups, the Mann Whitney U-test was used in independent groups and the Wilcoxon Signed Ranks test in dependent groups. In the assertiveness inventory re-sults, a statistically significant difference was found between the assertiveness pre-test and post-test results of the experimental group and the post-test results of the control group. In the attention level results, a statistically significant difference was found between the attention level pre-test and post-test results of the experimental group and the post-test results of the control group. Research results showed that swimming training program designed 8-week positively affects high school students' assertiveness and attention levels.
Bu araştırma yüzme sporu ile bazı psikolojik değişkenlerin arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmak için yürütülmüştür. Araştırmanın amacı, Türkiye'nin Sakarya ilindeki 15-18 yaş arası lise öğrencilerinin atılganlık ve dikkat düzeyleri üzerinde 8 hafta yüzme eğitim programının etkisini belirlemektir. İlişkiyi incelemek için 15-18 yaş arasında 100 öğrenci gönüllü olarak araştırmaya katılmıştır. Katılımcılar deney ve control grubu olmak üzere ikiye bölünmüştür. Araştırma sürecinde, veri toplama aracı olarak Rathus Atılganlık envanteri ve Burdan Dikkat ölçeği ön-son test olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında analiz edilmiştir. Test sonuçlarının karşılaştırılması için Mann Whitney U test ve Wilcoxon testleri kullanılmıştır. Atılganlık envanterinin verileri deney grubu ön-son test sonuçlarında anlamlı düzeyde farklılık olduğunu ortaya çıkarmıştır. Benzer şekilde, dikkat testi verileri deney grubu ön-son test sonuçlarında anlamlı düzeyde farklılık olduğunu ortaya çıkarmıştır. Elde edilen veriler, 8 haftalık planlanmış yüzme eğitimi programının atılganlık ve dikkat düzeyleri üstünde etkili olduğunu göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Acceptance Date | March 29, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 41 |