One of the most common problems people learning a foreign language face is the hesitations they experience and the stops and pause fillers they have to use while expressing the ideas they have in their minds. These problems cause difficulties in learners' speech and immediately become noticeable. The reason for these problems is that learners do not receive training and practice in fluency. Fluency is an area in which training needs to be given, and the 4/3/2 technique, introduced in detail in this article, is a tested and reliable technique to be used during fluency training and practice. In this technique, learners talk about a familiar topic to 3 different listeners for 4, 3, and 2 minutes and relay the same message. The 4 and 2-minute parts of their speeches are recorded and transcribed, and the improvements in their fluency are evaluated by using criteria such as the number of words they use per minute, the number of pauses they make, and the number of complex sentences they use in their speeches. Since content is important in the classroom applications of the technique, the topics to be used are also presented in the article. Primarily developed for the intermediate and advanced levels, this technique can be also adapted to be used at lower levels or in classes in which the number of instruction hours is insufficient.
Yabancı dil öğrenen insanların karşılaştığı en yaygın sorunlardan biri, akıllarındaki fikirleri ifade ederken konuşmalarındaki yetersizlikler nedeniyle yaşadıkları tereddütler ve kullanmak zorunda kaldıkları duraksamalar ve dolgu seslerdir. Bu sorunlar öğrencilerin konuşmalarında sıkıntılar yaratır ve hemen göze çarpar. Öğrencilerin yaşadığı bu sorunların nedeni akıcılık konusunda eğitim almamaları ve uygulama yapmamalarıdır. Akıcılık, eğitimi verilmesi gereken bir alandır ve bu makalede detaylı olarak tanıtılan 4/3/2 tekniği akıcılık eğitimi ve uygulamaları sırasında güvenle kullanılacak denenmiş bir tekniktir. Bu teknikte öğrenciler aşina oldukları bir konu hakkında 3 farklı dinleyiciye 4, 3 ve 2 dakika boyunca konuşur ve aynı mesajı aktarırlar. Konuşmaların 4 ve 2 dakikalık kısımları kaydedilip, metinleştirilir ve öğrencilerin bir dakikada kullandıkları kelime sayısı, yaptıkları duraksama sayıları ve kullandıkları karmaşık cümlelerin sayısı gibi ölçütler kullanılarak akıcılıklarındaki gelişmeler değerlendirilir. Bu tekniğin sınıf içi uygulamalarında içerik önemli olduğundan, kullanılacak konular da makalede sunulmuştur. Öncelikle orta ve ileri seviyeler için geliştirilen bu teknik alt seviyeler veya ders saati sürelerinde yetersizliklerin olduğu durumlarda da adapte edilerek bu makalede önerilen konuları kullanmak yoluyla uygulanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Acceptance Date | April 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 41 |