Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaöğretim Kademesindeki Öğrencilerin Örgün Öğretim ve Uzaktan Eğitimi Seçmelerini Etkileyecek Unsurların Belirlenmesi Ölçeği

Year 2021, Volume: 18 Issue: 41, 3144 - 3171, 01.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.970860

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim kademesindeki öğrencilerin örgün öğretim ve uzaktan eğitimi seçmelerini etkileyecek unsurların belirlenmesine yönelik bir ölçek geliştirmedir. Ölçek çalışmasının örneklemini, 2019-2020 yılının birinci döneminde bir büyükşehirde MEB’e bağlı devlet ve özel okullarda Anadolu Lisesi, Fen Lisesi ve Meslek Liselerinde öğrenim gören, 100’ ü kadın, 116’sı erkek, toplam 216 gönüllü katılımcı oluşturmaktadır. Çalışmada nicel analiz yöntemi kullanılarak, veriler anket yoluyla toplanmıştır. SPSS 24.0 paket programı ile verilerin analiz işlemleri gerçekleşmiştir. Geliştirilen ölçeğin geçerliliği ve güvenilirliği için faktör analizi uygulanmıştır. Analizler neticesinde 4 faktör örgün öğretimle, diğer 4 faktör ise uzaktan eğitimle ilgili olmak üzere toplam 8 faktör ve 30 maddeden oluşan ölçek geliştirilmiştir. Örgün öğretim ve uzaktan eğitime yön verecek olan bu ölçek bundan sonra yapılacak çalışmalara yol göstermesi bakımından oldukça önemlidir. Ölçeğin uygulanması için de, 2019-2020 yılının birinci döneminde bir büyükşehirde MEB’e bağlı devlet ve özel okullarda Anadolu Lisesi, Fen Lisesi ve Meslek Lisesinde öğrenim gören, 55’i kadın, 65’ i erkek, 120 gönüllü katılımcı çalışmada yer almıştır. Çalışmada elde edilen veriler, kâğıt ve dijital anket yardımıyla toplanmıştır. Çalışma kapsamında 2 araştırma sorusu belirlenmiştir. SPSS 24.0 paket programı ile verilerin çarpıklık ve basıklık değerlerine bakılarak One-Way Anova testleri ile verilerin analiz sağlanmıştır. Çalışma sonucunda, ortaöğretim kademesindeki öğrencilerin örgün öğretim ve uzaktan eğitimi tercih etme durumları ile okul türü değişkeni arasındaki anlamlı bir farklılığın olmadığı sonucuna, ortaöğretim kademesindeki öğrencilerin örgün öğretim ve uzaktan eğitimi tercih etme durumları ile internette geçirmiş oldukları vakit arasında anlamlı bir farklılığın olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Ateş, E. (2019). Lise öğrencilerinin yaşam doyumlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ufuk Üniversitesi, Ankara.
  • Baturay, M. and Bay, Ö. F. (2009). Uzaktan öğretimi tercih eden öğrencilerin demografik özellikleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 17-26.
  • Bayram, N. (2004). Sosyal Bilimlerde SPSS ile veri analizi. Bursa: 4 Nokta Matbaacılık Ltd. Şti. Boydak, A. (2001). Öğrenme Stilleri. Beyaz Yayınları: İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı.(19.bs) Ankara: Pegem Akademi.
  • Daban, Osman. (2012). Uzaktan eğitim öğrencilerinin sosyo-ekonomik özellikleri ve istihdam beklentileri: Süleyman Demirel Üniversitesi örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Fidancıoğlu, D. (2018). Vakıf üniversitesi öğrencilerinin üniversite tercihlerinde etkili olan faktörler: Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). KTO Karatay Üniversitesi, Konya.
  • Galusha, J.M. (1998). Barriers to Learning in Distance Education. Education Resources Information Center (ERIC). 10 Temmuz 2021 tarihinde https://eric.ed.gov/?id=ED416377 erişildi.
  • Gülbahar, Y. (2009). E-öğrenme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hutcheson, G. and Sofroniou, N. (1999). The multivariate social scientist: Introductory statistics using generalized linear models. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. (6.bs) Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd.Şti.
  • Karaman, G. (2015). Canlı ders etkileşim düzeyi belirleme ölçeğinin geliştirilmesi ve otomatik kestirim sisteminin tasarlanması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Kaya, Z., Bedir, G. and Kaval, A. (2019). Lise öğrencilerinde riskli davranışlar ve oyun bağımlılığının incelenmesi. EJERCONGRESS 2019 Conference proceedings, (1358-1372). 10 Temmuz 2021 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/338826050_Lise_Ogrencilerinde_Riskli_Davranislar_ve_Oyun_Bagimliliginin_Incelenmesi_Investigation_of_Risky_Behaviors_and_Game_Addiction_in_High_School_Students adresinden erişildi.
  • Kıvanç, K. (2016). Vakıf üniversitelerinde halkla ilişkiler faaliyetlerinin öğrencilerin üniversite tercihleri üzerindeki etkisi üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul.
  • Köksal, Y., (2015). İnternet bağımlılığı ile internetten alışveriş ilişkisi üzerine bir incelenme; üniversite öğrencileri uygulaması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(12), 117-130.
  • Muilenburg, L. and Berge, Z.L. (2001). Barriers to distance education: A factor- analytic study. The American Journal of Distance Education, 15(2), 7-22. https://doi.org/10.1080/08923640109527081
  • Özbudun, F. (2010). Web tabanlı uzaktan eğitimin mesleki ve teknik eğitimde kullanımı üzeinde bir araştırma.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Street, H. (2010). Factors Influencing a Learner’s Decision to Drop-Out or Persist in Higher Education Distance Learning, Online Journal of Distance Learning Administration, University of West Georgia, Distance Education Center, Volume XIII. 10 Temmuz 2021 tarihinde https://www.westga.edu/~distance/ojdla/winter134/street134.html erişildi.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (Sixth ed.) Pearson, Boston.
  • Uslu, N. (2018). Ortaokul öğrencilerinin kavramsal öğrenmede zihinsel durumlarının belirlenmesi: Ölçek geliştirme çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Yürekli, E.(2018). Eğitim Hizmetleri Pazarlama Çabalarının Üniversite Tercihleri Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.

The Scale for Determining The Factors Affecting The Students’ Choice of Formal and Distance Education in Secondary School

Year 2021, Volume: 18 Issue: 41, 3144 - 3171, 01.09.2021
https://doi.org/10.26466/opus.970860

Abstract

The purpose of this study is to develop a scale for determining the factors that will affect students' choice of formal education and distance education in secondary education. The study composed of two parts. While in the first part, the scale development steps were carried out to develop the scale, in the second part, the scale was conducted. The sample of the scale development part is composed of 100 women and 116 men, totally 216 volunteer participants, studying at Anatolian High School, Science High School and Vocational High School in a metropolis, during the first semester of 2020-2021. The data were collected through data collection form consisting of item pool. With SPSS 24.0 package program, the analysis of the data was carried out. Factor analysis was applied for the validity and reliability of the developed scale. As a result of the analysis, a scale consisting of 8 factors and 30 items was developed, 4 factors related to formal education and 4 other factors related to distance education. This scale, which will guide formal education and distance education, is very important in terms of guiding the future studies. In the second part of the study, the developed scale was conducted to 120 volunteers (55 females and 65 males) attending to Anatolian High School, Science High School or Vocational High School in the 2020-2021 fall semester participated in the study. The data obtained in the study were collected with the help of printed and digital forms. Within the scope of the study, 2 research questions were determined. With the SPSS 24.0 package program, the data were analyzed by One-Way ANOVA tests by looking at the skewness and kurtosis values of the data. As a result of the study, it was concluded that there was no significant difference between the preference of formal education and distance education of the students in the secondary education level and the school type varia-ble. However, it is also concluded that there was a significant difference between formal education and distance education preference of secondary education level students and the time they spent on the internet.

References

  • Ağır, F. (2007). Özel okullarda ve devlet okullarında çalışan ilköğretim öğretmenlerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Ateş, E. (2019). Lise öğrencilerinin yaşam doyumlarını belirlemeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ufuk Üniversitesi, Ankara.
  • Baturay, M. and Bay, Ö. F. (2009). Uzaktan öğretimi tercih eden öğrencilerin demografik özellikleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 17-26.
  • Bayram, N. (2004). Sosyal Bilimlerde SPSS ile veri analizi. Bursa: 4 Nokta Matbaacılık Ltd. Şti. Boydak, A. (2001). Öğrenme Stilleri. Beyaz Yayınları: İstanbul.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı.(19.bs) Ankara: Pegem Akademi.
  • Daban, Osman. (2012). Uzaktan eğitim öğrencilerinin sosyo-ekonomik özellikleri ve istihdam beklentileri: Süleyman Demirel Üniversitesi örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Fidancıoğlu, D. (2018). Vakıf üniversitesi öğrencilerinin üniversite tercihlerinde etkili olan faktörler: Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulları örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). KTO Karatay Üniversitesi, Konya.
  • Galusha, J.M. (1998). Barriers to Learning in Distance Education. Education Resources Information Center (ERIC). 10 Temmuz 2021 tarihinde https://eric.ed.gov/?id=ED416377 erişildi.
  • Gülbahar, Y. (2009). E-öğrenme. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hutcheson, G. and Sofroniou, N. (1999). The multivariate social scientist: Introductory statistics using generalized linear models. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Kalaycı, Ş. (2014). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. (6.bs) Ankara: Asil Yayın Dağıtım Ltd.Şti.
  • Karaman, G. (2015). Canlı ders etkileşim düzeyi belirleme ölçeğinin geliştirilmesi ve otomatik kestirim sisteminin tasarlanması. (Yayımlanmamış doktora tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Kaya, Z., Bedir, G. and Kaval, A. (2019). Lise öğrencilerinde riskli davranışlar ve oyun bağımlılığının incelenmesi. EJERCONGRESS 2019 Conference proceedings, (1358-1372). 10 Temmuz 2021 tarihinde https://www.researchgate.net/publication/338826050_Lise_Ogrencilerinde_Riskli_Davranislar_ve_Oyun_Bagimliliginin_Incelenmesi_Investigation_of_Risky_Behaviors_and_Game_Addiction_in_High_School_Students adresinden erişildi.
  • Kıvanç, K. (2016). Vakıf üniversitelerinde halkla ilişkiler faaliyetlerinin öğrencilerin üniversite tercihleri üzerindeki etkisi üzerine bir araştırma. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul.
  • Köksal, Y., (2015). İnternet bağımlılığı ile internetten alışveriş ilişkisi üzerine bir incelenme; üniversite öğrencileri uygulaması. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(12), 117-130.
  • Muilenburg, L. and Berge, Z.L. (2001). Barriers to distance education: A factor- analytic study. The American Journal of Distance Education, 15(2), 7-22. https://doi.org/10.1080/08923640109527081
  • Özbudun, F. (2010). Web tabanlı uzaktan eğitimin mesleki ve teknik eğitimde kullanımı üzeinde bir araştırma.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Street, H. (2010). Factors Influencing a Learner’s Decision to Drop-Out or Persist in Higher Education Distance Learning, Online Journal of Distance Learning Administration, University of West Georgia, Distance Education Center, Volume XIII. 10 Temmuz 2021 tarihinde https://www.westga.edu/~distance/ojdla/winter134/street134.html erişildi.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2013). Using Multivariate Statistics (Sixth ed.) Pearson, Boston.
  • Uslu, N. (2018). Ortaokul öğrencilerinin kavramsal öğrenmede zihinsel durumlarının belirlenmesi: Ölçek geliştirme çalışması. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Yürekli, E.(2018). Eğitim Hizmetleri Pazarlama Çabalarının Üniversite Tercihleri Üzerine Etkisi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Güler Karaman 0000-0001-5713-6759

Nurbahar Bora 0000-0001-9286-0216

Sezer Seven 0000-0003-1035-1210

Publication Date September 1, 2021
Acceptance Date August 24, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: 41

Cite

APA Karaman, G., Bora, N., & Seven, S. (2021). The Scale for Determining The Factors Affecting The Students’ Choice of Formal and Distance Education in Secondary School. OPUS International Journal of Society Researches, 18(41), 3144-3171. https://doi.org/10.26466/opus.970860