Research Article
BibTex RIS Cite

Öğretmen Adaylarının Ders Esnasında Siber Aylaklık Yapma Nedenlerinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 18 Issue: 43, 6530 - 6563, 07.11.2021
https://doi.org/10.26466/opus.933566

Abstract

Öğretmen adaylarının ders esnasında siber aylaklık yapma nedenlerini inceleyen bu araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırmaya bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinin farklı bölümlerine devam eden toplam 918 öğretmen adayı gönüllü olarak katılmıştır. Araştırma verileri 2017-2018 öğretim yılı güz döneminde, Genç ve Tozkoparan (2017) tarafından geliştirilen Siber Aylaklık Nedenleri Ölçeği ve araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Veri analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra Mann Whitney- U ve Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının daha çok güdülenme ve yürütücü kaynaklı nedenlerle siber aylaklık yaptıkları belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının siber aylaklık yapma nedenleri yaşlarına ve sınıf düzeylerine göre anlamlı bir farklılık göstermemiş ancak farklı bölümlere devam eden öğretmen adaylarının siber aylaklık yapma nedenleri “Güdülenme” ve “Derse ilişkin tutum” boyutunda anlamlı bir şekilde farklılaşmıştır. Sınıf Eğitimi ve Resim-iş Eğitimi Bölümü öğrencilerinin güdülenme konusunda daha az sorun yaşadığı, Sınıf Eğitimi, Okul Öncesi Eğitim ve Resim-iş Eğitimi bölümü öğrencilerinin derse yönelik tutumlarının nispeten daha olumlu olduğu saptanmıştır. Sonuçlar alan bilgisi derslerinde erkek, seçmeli ve meslek derslerinde ise kadın öğretmen adaylarının daha çok siber aylaklık yaptığını göstermiştir. Seçmeli derslerde siber aylaklık yapma oranı Rehberlik ve Psikolojik Danışma ve Sınıf Eğitimi; alan bilgisi ve meslek derslerinde Resim Eğitimi; genel kültür derslerinde Fen Bilimleri Eğitimi bölümlerine devam eden öğretmen adaylarında daha yüksek olmuştur.

References

  • Adıgüzel, A. (2008). Eğitim fakültelerinde öğretmen eğitimi program standartlarının gerçekleşme düzeyi. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eskişehir.
  • Ahmad, A. and Omar, Z (2017). Understanding who cyberloafs from the self-control perspective: A study in the public service sector. International Journal of Advanced and Applied Sciences, 4(8), 123-128.
  • Akbulut, Y., Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O. ve Şahin, Y. L. (2016). In search of a measure to investigate cyberloafing in educational settings. Computers in Human Behavior, 55, 616‐625.
  • Akdağ, S. (2014). Sosyal bilgiler öğrtemeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yükseklisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlöğretim Ana Bilim Dalı, Erzurum.
  • Akgün, F. (2020). Investigation of high school students’ cyberloafing behaviors in classes. Education and Science, 45 (201), 79-108.
  • Alshuaibi, A., Shamsudin, F. M. and Subramaniam, C. (2013). Do human resource management practices matter in reducing cyberloafing at work: Evidence from Jordan. Journal of WEI Business and Economics, 2(2), 1–11.
  • Altay, D. ve Özerbaş, M. (2020). İlkokul öğrencilerinin problemli cep telefonu kullanımlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 13(1) , 68-84.
  • Andreassen, C. S., Torheseim, T. and Pallesen, S. (2014). Predictors of use of social network sites at work- a specific type of cyberloafing. Journal Of Computer-Mediated Communication, 19(2014), 906-921.
  • Arabacı, İ. B. (2017). Investigation faculty of education students’ cyberloafing behaviors in terms of various variables. The Turkish Online Journal of Educational Teknology, 16(1), 72-82.
  • Aykaç, N and Stebler, M. (2019). 2018 Türkçe öğretmenliği lisans programının öğretim elemanlarının görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Journal of Language Education and Research, 5(2) , 116-138. DOI: 10.31464/jlere.610269
  • Bağrıaçık Yılmaz, A. (2017). Lisansüstü öğrencilerinin siber aylaklık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Karma bir çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 113-134.
  • Baert, S., Vujić, S., Amez, S., Claeskens, M., Daman, T., Maeckelberghe, A. and De Marez, L. (2020). Smartphone use and academic performance: Correlation or causal relationship? Kyklos, 73(1), 22-46.
  • Blanchard, A. and Henle, C. (2008). Correlates of different forms of cyberloafing: The role of norms and external locus of control. Computers in Human Behavior, 24(3), 1067–1084.
  • Blau, G, Yang, Y. and Wark-Cook, K. (2006). Testing a measure of cyberloafing. Journal of Allied Health, 35, 9–17.
  • Brubaker, A. T. (2006). Faculty perceptions of the impact of student laptop use in a wireless internet environment on the classroom learning environment and teaching. Unpublished master thesis. School of Information and Library Science of the University of North Carolina University. North Carolina, USA.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Caena, F. (2014).Teacher competence frameworks in Europe: Policy-as-discourse and policy-as-practice. European Journal of Education, 49(3),311-331. https://doi.org/10.1111/ejed.12088
  • Candan, H. ve İnce, M. (2016). Siber kaytarma ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik emniyet çalışanları üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 229-235.
  • Cha, S. S. and Seo, B. K. (2018). Smartphone use and smartphone addiction in middle school students in Korea: Prevalence, social networking service, and game use. Health Psychology Open, January-June, 1-15. https://doi.org/10.1177/2055102918755046
  • Chin-Hooi Soh, P., Koay, K. Y. and Lim, V. K. G. (2018). Understanding cyberloafing by students through the lens of an extended theory of planned behavior. First Monday, 23(6-4), 1-18.
  • Çınar, O. ve Cinisli, Z. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin siber aylaklık davranışları. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi (BESAD), 10(1), 39-48.
  • Çok, R. ve Kutlu, M. (2018). Üniversite öğrencilerin ders esnasında ders dışı internet kullanım davranışları ile akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 4 (1), 1-21.
  • Dağtekin, A. ve Zorluoğlu, S. L. (2019). The opinions of academicians on the updated science education undergraduate program. SDU International Journal of Educational Studies, 6(1), 36-53. DOI: 10.33710/sduijes.538114
  • Demir, A. ve Ok, A. (1996) Orta Doğu Teknik Üniversitesindeki öğretim üye ve öğrencilerinin seçmeli dersler hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 121-125.
  • Demir, A. (1996). Üniversitedeki seçmeli ders uygulamasının öğrenciler ve öğretim üyelerince değerlendirilmesi. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 24-31.
  • Demir, Ö. ve Seferoğlu, S. S. (2016). Bilgi okuryazarlığı, internet bağımlılığı, sanal aylaklık ve çeşitli diğer değişkenlerin sanal zorbalık ile ilişkisinin incelenmesi. Online Journal of Tecnology Addiction & Cyberbullying, 3(1), 1-26.
  • Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O. ve Akbulut, Y. (2017). Öğrenci ve öğretim elemanı görüşleriyle siber aylaklık nedenleri. 11th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Özet Kitabı, (s.55), 24-26 Mayıs, 2017, Malatya.
  • Ergün, E. ve Altun, A. (2012). Öğrenci gözüyle siber aylaklık ve nedenleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(1), 36-53.
  • Erişen, Y. ve Çeliköz, N. (2007). Eğitimde bilgisayar kullanımı. Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Flanigan, A. E. and Babchuk, W. A. (2015). Social media as academic quicksand: A phenomenological study of student experiences in and out of the classroom. Learning and Individual Differences, 44, 40–45. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.11.003
  • Galluch, P. S. and Thatcher, J. P. (2007). Maladaptive vs. Adaptive use of internet applications in the classroom: A test of competing models. Paper presented at for Information Systems, 2007. International Conference on. Retrieved 22.02.2019 from http://sais.aisnet.org/2007/SAIS07-07%20Galluch-Thatcher.pdf
  • Genç, Z. ve Tozkoparan, S. B. (2017). Siber aylaklık nedenleri ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 53-61.
  • Gezgin, D. M. ve Çakır, Ö. (2016). Analysis of nomofobic behaviors of adolescents regarding various factors. Journal of Human Sciences, 13(2), 2504-2519.
  • Gezgin, D. M., Cakir O. ve Yildirim, S. (2018). The relationship between levels of nomophobia prevalence and internet addiction among high school students: The factors influencing Nomophobia. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 4(1), 215-225. DOI:10.21890/ijres.383153.
  • Giles, C. (2015). Undergraduate students’ perceptions of cyberloafing. Retrieved from 20.04.2021 https://repository.tcu.edu/bitstream/handle/116099117/10333/Chase_Giles_Thesis_Submission_15-05-03.pdf?sequence=1
  • Gökçe, F. ve Sezer, G. O. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Uludağ Üniversitesi örneği). Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 1-23.
  • Gökdaş, İ., Torun, F. ve Bağrıaçık, A. (2014). Öğretmen adaylarının cep telefonlarını eğitsel amaçlı kullanım durumları ve mobil öğrenmeye ilişkin görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 43-61.
  • Guthrie, R. and Gray, P. (1996). Junk computing: Is it bad for an organization? Information Systems Management, 13(1), 23-28.
  • Gündoğar, D., Gül, S. S., Uskun, E., Demirci, S. ve Keçeci, D. (2007). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu yordayan etkenlerin incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 10(1), 14-27.
  • Hayıt, T. ve Dönmez, O. (2016). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık profilleriyle bilişsel kapılma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(16), 2146‐9199.
  • Heflin, H., Shewmaker, J. and Nguyen, J. (2017). Impact of mobile technology on student attitudes, engagement, and learning. Computers and Education, 107, 91–99. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.01.006
  • Holguin, E. S. (2016). Strategies functional managers use to control cyberloafing behaviors. Unpublished doctoral dissertation. Walden University, USA.
  • Huma, Z., Hussain, S., Thurasamy, R. and Malik, M.I. (2017). Determinants of cyberloafing: A comparative study of a public and private sector organization. Internet Research, 27(1), 97–117.
  • İnce, M. ve Gül, H. (2011). The relation of cyber slacking behaviors with various organizational outputs: Example of Karamanoglu Mehmetbey University. European Journal of Scientific Research,52(4) , 507-527.
  • Jiang, F., Lin, S. and Mariano, J. M. (2016). The influence of Chinese college teachers’ competence for purpose support on students’ purpose development. Journal of Education for Teaching, 42(5), 565-581, DOI: 10.1080/02607476.2016.1226555
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranışları ile öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kaplan, M. ve Çetinkaya, A. Ş. (2014). Sanal kaytarma ve demografik özellikler açısından farklılıklar: Otel işletmelerinde bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1), 26-34.
  • Kaplan, M. ve Öğüt, A. (2012). Algılanan örgütsel adalet ile sanal kaytarma arasındaki ilişkinin analizi: Hastane çalışanları örneği. İşletme Fakültesi Dergisi, 13(1), 1-13.
  • Karaca B. (2007). İlköğretim ve ortaöğretim beden eğitimi öğretmenlerinin iş tatmini üzerine ampirik bir çalışma: Ankara’daki devlet ve özel okulların karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Karaoğlan Yılmaz, F.G., Yılmaz, R., Öztürk, H. T., Sezer, B. ve Karademir, T. (2015). Cyberloafing as a barrier to the successful integration of information and communication technologies into teaching and learning environments. Computers in Human Behavior, 45, 290–298.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Keklik, B., Kılıç, R., Yıldız, H. ve Yıldız, B. (2015). Sanal kaytarma davranışlarının örgütsel öğrenme kapasitesi üzerindeki etkisinin incelenmesi. Business and Economics Research Journal, 6(3), 129-144.
  • Knight, R. (2017). Academic cyberloafing: A study of perceptual and behavioral differences on in-class cyberloafing among undergraduate students. Unpublished master’s dissertation. East Carolina University, USA.
  • Koay, K. Y., Soh, P.C.H. and Chew, K.W. (2017). Antecedents and consequences of cyberloafing: Evidence from the Malaysian ICT industry. First Monday, 22(3-6), 1-16.
  • Kurt, M. (2011). Siber aylaklık davranışlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. 5th International Computer & Technology Symposium, Proceedings Book (Ed. Genç, Z. 22-24 September), Fırat Üniversitesi, s.935-941.
  • Kutanis, R. Ö., Karakiraz, A. ve Aras, M. (2014). İş stresi sanal kaytarma üzerinde etkili midir? 2. Örgütsel Davranış Kongresi, Sözlü bildiri, 7-8 Kasım, 2014, Kayseri.
  • Lamb, M. (2017). The motivational dimension of language teaching. Language Teaching, Surveys and Studies, 50(3), 301-346. doi:10.1017/S0261444817000088
  • Li, J., Lepp, A. and Barkley, J. E. (2015). Locus of control and cell phone use: Implications for sleep quality, academic performance, and subjective well-being. Computers in Human Behavior, 52, 450-457.
  • Lim, V.K.G. (2002). The it way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23, 675-694.
  • Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yükseköğretim programlarında kullanımı. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu, 21-24 October 2004, Ankara, Turkey.
  • Özcan, S., Gökçearslan, Ş. ve Yüksel, A. O. (2017). An investigation of the relationship between cyberloafing and academic motivation among university students. Ö. Demirel and S. Dinçer (Eds.), Trends in Distance Education: Theories & Methods (s. 725-733) . Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özgüngör, S. (2010). Eğitim fakültesi öğrencilerinin fakülte yaşantısına ilişkin doyum düzeylerine belirleyen öğrenci ve okul özellikleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 623-644.
  • Özkalp E., Aydın ve Tekeli S. (2012). Sapkın örgütsel davranışlar ve çalışma yaşamında yeni bir olgu: Sanal kaytarma (cyberloafing) ve iş ilişkilerine etkileri. Çimento İşveren Sendikası Dergisi, 26(2), 18-33.
  • Sarhangpour, H., Baezzat F., and Akbari, A. (2018). Predicting cyberloafing through psychological needs with conscientiousness and being goal-oriented as mediators among university students. International Journal of Psychology, 12(2), 147-168.
  • Slavin, R. E. (2013). Öğrencileri öğrenmeye motive etmek. G. Yüksel (Çev. Ed.), Eğitim Psikolojisi (s.284-312). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Seçkin, Z. ve Kerse, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin sanal kaytarma davranışları ve bu davranışların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Ampirik bir araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 89-110.
  • Serttaş, O. ve Şimşek, G. (2017). Konaklama işletmelerinde siber aylaklık: Çalışanların demografik özellikleri ile siber aylaklıkları üzerine bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 1, 20-34.
  • Soh, P. C. H. and Yeik, K. K. (2018). Understanding cyberloafing by students through the lens of an extended theory of planned behavior. First Monday, 23(6/4), 1-18.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. and Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32.
  • Sürücü, A. ve Ünal, A. (2018). Öğrenci motivasyonunu artıran ve azaltan öğretmen davranışlarının incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 253-295. DOI: 10.26466/opus.404122
  • Şahan, H. H. ve Zöğ, H. (2017). An analysis of the relation between teacher candidates’ attitudes toward the teaching profession and teaching-learning process competencies. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7(4), 583-610, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2017.021
  • Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M.T. ve Çiğdem, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık seviyelerini yordayan faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105.
  • Taneja, A., Fiore, V. and Fischer, B. (2015). Cyber-slacking in the classroom: Potential for digital distraction in the new age. Computers & Education, 82, 141-151.
  • Tezcan, H. ve Gümüş, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. GÜ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-17.
  • Tindell, D. R. and Bohlander, R.W. (2012). The use and abuse of cell phones sand text messaging in the classroom: A survey of college students. CollegeTeaching, 60(1), 1-9.
  • Toker, S. ve Baturay, M. H. (2021). Factors afecting cyberloafng in computer laboratory teaching settings. International Journal of Educational Technology in Higher Education 18(20), 20-24.
  • Twum, R., Yarkwah, C. and Nkrumah, I. K. (2021). Utilisation of the ınternet for cyberloafing activities among university students. Journal of Digital Educational Technology, 1(1), 1-8. https://doi.org/10.21601/jdet/10912
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M. and Odom, M. D. (2008). Profiling cyber-slackers in the workplace: Demographic, cultural, and workplace factors. Journal of Internet Commerce, 6(3), 75 -89.
  • Ulukapı, H., Çelik, A. ve Yılmaz, A. (2014). Algılanan işe adanmışlığın sanal kaytarma davranışı üzerindeki etkisinin incelenmesi: Selçuk Üniversitesi örneği. 2. Örgütsel Davranış Kongresi, Sözlü bildiri, 7-8 Kasım, 2014, Kayseri.
  • Ülger, K. (2019). Yeni resim iş öğretmenliği lisans programının (2018) uygulamaya dayalı dersler açısından öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme gelişimleri üzerine etkisinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1561-1573.
  • Ünal, A. (2013). Teachers' deviant workplace behaviors: Scale development. Social Behavior and Personality: An International Journal, 41(4), 635-642.
  • Ünal, A. ve Gürsel, M. (2015). Negative teacher behaviors from which teacher candidates are affected. Proceedings of Teaching and Education Conferences (p.163-168). Amsterdam: International Institute of Social and Economic Sciences. doi: 10.20472/TEC.2015.001.013
  • Ünver, H. ve Koç, Z. (2017). Siber zorbalık ile problemli internet kullanımı ve riskli internet davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2), 117-140.
  • Varol, F. ve Yıldırım, E. (2018). An examination of cyberloafing behaviors in classrooms from students’ perspectives. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 9(1), 26-46.
  • Vural, Z. ve Bati, M, (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 20(5), 3348‐3382.
  • Wu, J., Mei, W. ve Ugrin, J. C. (2018). Student cyberloafing in and out of the classroom in China and the relationship with student performance. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(3), 199–204.
  • Yaşar, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin denetim odağı ve bilgisayar laboratuvarına yönelik tutumlarının siberaylaklık davranışlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Yıldırım, E. (2016). Sınıf öğretmenleri adaylarının siber aylaklık sorununa ilişkin durum analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Elazığ.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. ve Sürücü, A. (2015). Effective teacher behaviors based on the opinions of teacher candidates. Proceedings of Teaching and Education Conferences (p.195-200). Amsterdam: International Institute of Social and Economic Sciences. doi: 10.20472/TEC.2015.001.017
  • Yıldız, H., Yıldız, B. ve Ateş, H. (2015). Sanal kaytarma davranışlarının sergilenmesinde örgütsel adalet algısının rolü var mıdır? Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 10(2), 55-66.
  • Yıldız, B. ve Yıldız, H. (2015). İş yaşamındaki sanal kaytarma davranışlarının hukuki yönden incelenmesi. Bandırma İİBF Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(3), 1-17.
  • Yıldız, H., Yıldız, B. ve İyigün, N. Ö. (2016). Psikolojik sözleşme algısının sanal kaytarma davranışları üzerindeki etkisi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47, 147-165.
  • YÖK. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr adresinden 3 Temmuz 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge, 6(29), 1483-1499.

Investigating the Reasons of Pre-Service Teachers' Cyberloafing During the Lesson

Year 2021, Volume: 18 Issue: 43, 6530 - 6563, 07.11.2021
https://doi.org/10.26466/opus.933566

Abstract

This is a descriptive survey model study aiming at investigating the reasons of pre-service teachers' cyberloafing during the lesson. A total of 918 pre-service teachers from different departments of a state university participated in the research study. The data was collected in the 2017-2018 fall period through the Reasons for Cyber-Loafing Scale developed by Genç and Tozkoparan (2017) and a Personal Information Form developed by the researchers of this study. Mann Whitney-U and Kruskal Wallis H tests as well as descriptive statistics were used for the data analysis. The study reveals that motivation and course-coordinator based reasons lead pre-service teachers to cyber loafing. The reasons for cyper loafing showed no significant difference according to the age or study level of the participants, however a significant difference was found in terms of “motivation” and “attitude towards course” among the pre-service teachers enrolled different departments. It was found that students from Primary Education Teaching Department and Art-Craft Teaching Department reported less problems with motivation, and students from Primary Education Teaching Department, Preschool Teaching Department and Art-Crafts Teaching Education departments had more positive attitudes towards the lesson. The results showed that male pre-service teachers performed more cyber loafing in elective courses while female pre-service teachers performed cyber loafing in elective and vocational courses more. The rate of cyber loafing in elective courses were found higher among the participants from Guidance and Psychological Counseling and Primary Education Teaching Departments; that in vocational and subject matter knowledge courses was found higher in Arts Teaching while it was found higher among pre-service teachers Science Education departments in general culture courses.

References

  • Adıgüzel, A. (2008). Eğitim fakültelerinde öğretmen eğitimi program standartlarının gerçekleşme düzeyi. Yayımlanmamış doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı, Eskişehir.
  • Ahmad, A. and Omar, Z (2017). Understanding who cyberloafs from the self-control perspective: A study in the public service sector. International Journal of Advanced and Applied Sciences, 4(8), 123-128.
  • Akbulut, Y., Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O. ve Şahin, Y. L. (2016). In search of a measure to investigate cyberloafing in educational settings. Computers in Human Behavior, 55, 616‐625.
  • Akdağ, S. (2014). Sosyal bilgiler öğrtemeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayımlanmamış yükseklisans tezi. Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlöğretim Ana Bilim Dalı, Erzurum.
  • Akgün, F. (2020). Investigation of high school students’ cyberloafing behaviors in classes. Education and Science, 45 (201), 79-108.
  • Alshuaibi, A., Shamsudin, F. M. and Subramaniam, C. (2013). Do human resource management practices matter in reducing cyberloafing at work: Evidence from Jordan. Journal of WEI Business and Economics, 2(2), 1–11.
  • Altay, D. ve Özerbaş, M. (2020). İlkokul öğrencilerinin problemli cep telefonu kullanımlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 13(1) , 68-84.
  • Andreassen, C. S., Torheseim, T. and Pallesen, S. (2014). Predictors of use of social network sites at work- a specific type of cyberloafing. Journal Of Computer-Mediated Communication, 19(2014), 906-921.
  • Arabacı, İ. B. (2017). Investigation faculty of education students’ cyberloafing behaviors in terms of various variables. The Turkish Online Journal of Educational Teknology, 16(1), 72-82.
  • Aykaç, N and Stebler, M. (2019). 2018 Türkçe öğretmenliği lisans programının öğretim elemanlarının görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Journal of Language Education and Research, 5(2) , 116-138. DOI: 10.31464/jlere.610269
  • Bağrıaçık Yılmaz, A. (2017). Lisansüstü öğrencilerinin siber aylaklık düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Karma bir çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(2), 113-134.
  • Baert, S., Vujić, S., Amez, S., Claeskens, M., Daman, T., Maeckelberghe, A. and De Marez, L. (2020). Smartphone use and academic performance: Correlation or causal relationship? Kyklos, 73(1), 22-46.
  • Blanchard, A. and Henle, C. (2008). Correlates of different forms of cyberloafing: The role of norms and external locus of control. Computers in Human Behavior, 24(3), 1067–1084.
  • Blau, G, Yang, Y. and Wark-Cook, K. (2006). Testing a measure of cyberloafing. Journal of Allied Health, 35, 9–17.
  • Brubaker, A. T. (2006). Faculty perceptions of the impact of student laptop use in a wireless internet environment on the classroom learning environment and teaching. Unpublished master thesis. School of Information and Library Science of the University of North Carolina University. North Carolina, USA.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (6. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Caena, F. (2014).Teacher competence frameworks in Europe: Policy-as-discourse and policy-as-practice. European Journal of Education, 49(3),311-331. https://doi.org/10.1111/ejed.12088
  • Candan, H. ve İnce, M. (2016). Siber kaytarma ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin incelenmesine yönelik emniyet çalışanları üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 229-235.
  • Cha, S. S. and Seo, B. K. (2018). Smartphone use and smartphone addiction in middle school students in Korea: Prevalence, social networking service, and game use. Health Psychology Open, January-June, 1-15. https://doi.org/10.1177/2055102918755046
  • Chin-Hooi Soh, P., Koay, K. Y. and Lim, V. K. G. (2018). Understanding cyberloafing by students through the lens of an extended theory of planned behavior. First Monday, 23(6-4), 1-18.
  • Çınar, O. ve Cinisli, Z. (2018). Beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümü öğrencilerinin siber aylaklık davranışları. Beden Eğitimi ve Spor Araştırmaları Dergisi (BESAD), 10(1), 39-48.
  • Çok, R. ve Kutlu, M. (2018). Üniversite öğrencilerin ders esnasında ders dışı internet kullanım davranışları ile akademik güdülenme düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. The Journal of International Lingual, Social and Educational Sciences, 4 (1), 1-21.
  • Dağtekin, A. ve Zorluoğlu, S. L. (2019). The opinions of academicians on the updated science education undergraduate program. SDU International Journal of Educational Studies, 6(1), 36-53. DOI: 10.33710/sduijes.538114
  • Demir, A. ve Ok, A. (1996) Orta Doğu Teknik Üniversitesindeki öğretim üye ve öğrencilerinin seçmeli dersler hakkındaki görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 121-125.
  • Demir, A. (1996). Üniversitedeki seçmeli ders uygulamasının öğrenciler ve öğretim üyelerince değerlendirilmesi. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), 24-31.
  • Demir, Ö. ve Seferoğlu, S. S. (2016). Bilgi okuryazarlığı, internet bağımlılığı, sanal aylaklık ve çeşitli diğer değişkenlerin sanal zorbalık ile ilişkisinin incelenmesi. Online Journal of Tecnology Addiction & Cyberbullying, 3(1), 1-26.
  • Dursun, Ö. Ö., Dönmez, O. ve Akbulut, Y. (2017). Öğrenci ve öğretim elemanı görüşleriyle siber aylaklık nedenleri. 11th International Computer & Instructional Technologies Symposium, Özet Kitabı, (s.55), 24-26 Mayıs, 2017, Malatya.
  • Ergün, E. ve Altun, A. (2012). Öğrenci gözüyle siber aylaklık ve nedenleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 2(1), 36-53.
  • Erişen, Y. ve Çeliköz, N. (2007). Eğitimde bilgisayar kullanımı. Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Flanigan, A. E. and Babchuk, W. A. (2015). Social media as academic quicksand: A phenomenological study of student experiences in and out of the classroom. Learning and Individual Differences, 44, 40–45. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2015.11.003
  • Galluch, P. S. and Thatcher, J. P. (2007). Maladaptive vs. Adaptive use of internet applications in the classroom: A test of competing models. Paper presented at for Information Systems, 2007. International Conference on. Retrieved 22.02.2019 from http://sais.aisnet.org/2007/SAIS07-07%20Galluch-Thatcher.pdf
  • Genç, Z. ve Tozkoparan, S. B. (2017). Siber aylaklık nedenleri ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 27(1), 53-61.
  • Gezgin, D. M. ve Çakır, Ö. (2016). Analysis of nomofobic behaviors of adolescents regarding various factors. Journal of Human Sciences, 13(2), 2504-2519.
  • Gezgin, D. M., Cakir O. ve Yildirim, S. (2018). The relationship between levels of nomophobia prevalence and internet addiction among high school students: The factors influencing Nomophobia. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 4(1), 215-225. DOI:10.21890/ijres.383153.
  • Giles, C. (2015). Undergraduate students’ perceptions of cyberloafing. Retrieved from 20.04.2021 https://repository.tcu.edu/bitstream/handle/116099117/10333/Chase_Giles_Thesis_Submission_15-05-03.pdf?sequence=1
  • Gökçe, F. ve Sezer, G. O. (2012). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları (Uludağ Üniversitesi örneği). Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 1-23.
  • Gökdaş, İ., Torun, F. ve Bağrıaçık, A. (2014). Öğretmen adaylarının cep telefonlarını eğitsel amaçlı kullanım durumları ve mobil öğrenmeye ilişkin görüşleri. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 43-61.
  • Guthrie, R. and Gray, P. (1996). Junk computing: Is it bad for an organization? Information Systems Management, 13(1), 23-28.
  • Gündoğar, D., Gül, S. S., Uskun, E., Demirci, S. ve Keçeci, D. (2007). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu yordayan etkenlerin incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 10(1), 14-27.
  • Hayıt, T. ve Dönmez, O. (2016). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık profilleriyle bilişsel kapılma düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(16), 2146‐9199.
  • Heflin, H., Shewmaker, J. and Nguyen, J. (2017). Impact of mobile technology on student attitudes, engagement, and learning. Computers and Education, 107, 91–99. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.01.006
  • Holguin, E. S. (2016). Strategies functional managers use to control cyberloafing behaviors. Unpublished doctoral dissertation. Walden University, USA.
  • Huma, Z., Hussain, S., Thurasamy, R. and Malik, M.I. (2017). Determinants of cyberloafing: A comparative study of a public and private sector organization. Internet Research, 27(1), 97–117.
  • İnce, M. ve Gül, H. (2011). The relation of cyber slacking behaviors with various organizational outputs: Example of Karamanoglu Mehmetbey University. European Journal of Scientific Research,52(4) , 507-527.
  • Jiang, F., Lin, S. and Mariano, J. M. (2016). The influence of Chinese college teachers’ competence for purpose support on students’ purpose development. Journal of Education for Teaching, 42(5), 565-581, DOI: 10.1080/02607476.2016.1226555
  • Kalaycı, E. (2010). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık davranışları ile öz düzenleme stratejileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Anabilim Dalı, Ankara.
  • Kaplan, M. ve Çetinkaya, A. Ş. (2014). Sanal kaytarma ve demografik özellikler açısından farklılıklar: Otel işletmelerinde bir araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(1), 26-34.
  • Kaplan, M. ve Öğüt, A. (2012). Algılanan örgütsel adalet ile sanal kaytarma arasındaki ilişkinin analizi: Hastane çalışanları örneği. İşletme Fakültesi Dergisi, 13(1), 1-13.
  • Karaca B. (2007). İlköğretim ve ortaöğretim beden eğitimi öğretmenlerinin iş tatmini üzerine ampirik bir çalışma: Ankara’daki devlet ve özel okulların karşılaştırılması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara
  • Karaoğlan Yılmaz, F.G., Yılmaz, R., Öztürk, H. T., Sezer, B. ve Karademir, T. (2015). Cyberloafing as a barrier to the successful integration of information and communication technologies into teaching and learning environments. Computers in Human Behavior, 45, 290–298.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Keklik, B., Kılıç, R., Yıldız, H. ve Yıldız, B. (2015). Sanal kaytarma davranışlarının örgütsel öğrenme kapasitesi üzerindeki etkisinin incelenmesi. Business and Economics Research Journal, 6(3), 129-144.
  • Knight, R. (2017). Academic cyberloafing: A study of perceptual and behavioral differences on in-class cyberloafing among undergraduate students. Unpublished master’s dissertation. East Carolina University, USA.
  • Koay, K. Y., Soh, P.C.H. and Chew, K.W. (2017). Antecedents and consequences of cyberloafing: Evidence from the Malaysian ICT industry. First Monday, 22(3-6), 1-16.
  • Kurt, M. (2011). Siber aylaklık davranışlarının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. 5th International Computer & Technology Symposium, Proceedings Book (Ed. Genç, Z. 22-24 September), Fırat Üniversitesi, s.935-941.
  • Kutanis, R. Ö., Karakiraz, A. ve Aras, M. (2014). İş stresi sanal kaytarma üzerinde etkili midir? 2. Örgütsel Davranış Kongresi, Sözlü bildiri, 7-8 Kasım, 2014, Kayseri.
  • Lamb, M. (2017). The motivational dimension of language teaching. Language Teaching, Surveys and Studies, 50(3), 301-346. doi:10.1017/S0261444817000088
  • Li, J., Lepp, A. and Barkley, J. E. (2015). Locus of control and cell phone use: Implications for sleep quality, academic performance, and subjective well-being. Computers in Human Behavior, 52, 450-457.
  • Lim, V.K.G. (2002). The it way of loafing on the job: Cyberloafing, neutralizing and organizational justice. Journal of Organizational Behavior, 23, 675-694.
  • Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yükseköğretim programlarında kullanımı. Kütüphaneciliğin Destanı Uluslararası Sempozyumu, 21-24 October 2004, Ankara, Turkey.
  • Özcan, S., Gökçearslan, Ş. ve Yüksel, A. O. (2017). An investigation of the relationship between cyberloafing and academic motivation among university students. Ö. Demirel and S. Dinçer (Eds.), Trends in Distance Education: Theories & Methods (s. 725-733) . Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özgüngör, S. (2010). Eğitim fakültesi öğrencilerinin fakülte yaşantısına ilişkin doyum düzeylerine belirleyen öğrenci ve okul özellikleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(3), 623-644.
  • Özkalp E., Aydın ve Tekeli S. (2012). Sapkın örgütsel davranışlar ve çalışma yaşamında yeni bir olgu: Sanal kaytarma (cyberloafing) ve iş ilişkilerine etkileri. Çimento İşveren Sendikası Dergisi, 26(2), 18-33.
  • Sarhangpour, H., Baezzat F., and Akbari, A. (2018). Predicting cyberloafing through psychological needs with conscientiousness and being goal-oriented as mediators among university students. International Journal of Psychology, 12(2), 147-168.
  • Slavin, R. E. (2013). Öğrencileri öğrenmeye motive etmek. G. Yüksel (Çev. Ed.), Eğitim Psikolojisi (s.284-312). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Seçkin, Z. ve Kerse, G. (2017). Üniversite öğrencilerinin sanal kaytarma davranışları ve bu davranışların çeşitli değişkenler açısından incelenmesi: Ampirik bir araştırma. Aksaray Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 89-110.
  • Serttaş, O. ve Şimşek, G. (2017). Konaklama işletmelerinde siber aylaklık: Çalışanların demografik özellikleri ile siber aylaklıkları üzerine bir araştırma. Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 1, 20-34.
  • Soh, P. C. H. and Yeik, K. K. (2018). Understanding cyberloafing by students through the lens of an extended theory of planned behavior. First Monday, 23(6/4), 1-18.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z. and Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4), 23-32.
  • Sürücü, A. ve Ünal, A. (2018). Öğrenci motivasyonunu artıran ve azaltan öğretmen davranışlarının incelenmesi. OPUS–Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(14), 253-295. DOI: 10.26466/opus.404122
  • Şahan, H. H. ve Zöğ, H. (2017). An analysis of the relation between teacher candidates’ attitudes toward the teaching profession and teaching-learning process competencies. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 7(4), 583-610, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2017.021
  • Şenel, S., Günaydın, S., Sarıtaş, M.T. ve Çiğdem, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin siber aylaklık seviyelerini yordayan faktörler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 95-105.
  • Taneja, A., Fiore, V. and Fischer, B. (2015). Cyber-slacking in the classroom: Potential for digital distraction in the new age. Computers & Education, 82, 141-151.
  • Tezcan, H. ve Gümüş, Y. (2008). Üniversite öğrencilerinin seçmeli ders tercihlerine etki eden faktörlerin araştırılması. GÜ. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 1-17.
  • Tindell, D. R. and Bohlander, R.W. (2012). The use and abuse of cell phones sand text messaging in the classroom: A survey of college students. CollegeTeaching, 60(1), 1-9.
  • Toker, S. ve Baturay, M. H. (2021). Factors afecting cyberloafng in computer laboratory teaching settings. International Journal of Educational Technology in Higher Education 18(20), 20-24.
  • Twum, R., Yarkwah, C. and Nkrumah, I. K. (2021). Utilisation of the ınternet for cyberloafing activities among university students. Journal of Digital Educational Technology, 1(1), 1-8. https://doi.org/10.21601/jdet/10912
  • Ugrin, J. C., Pearson, J. M. and Odom, M. D. (2008). Profiling cyber-slackers in the workplace: Demographic, cultural, and workplace factors. Journal of Internet Commerce, 6(3), 75 -89.
  • Ulukapı, H., Çelik, A. ve Yılmaz, A. (2014). Algılanan işe adanmışlığın sanal kaytarma davranışı üzerindeki etkisinin incelenmesi: Selçuk Üniversitesi örneği. 2. Örgütsel Davranış Kongresi, Sözlü bildiri, 7-8 Kasım, 2014, Kayseri.
  • Ülger, K. (2019). Yeni resim iş öğretmenliği lisans programının (2018) uygulamaya dayalı dersler açısından öğretmen adaylarının yaratıcı düşünme gelişimleri üzerine etkisinin incelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(4), 1561-1573.
  • Ünal, A. (2013). Teachers' deviant workplace behaviors: Scale development. Social Behavior and Personality: An International Journal, 41(4), 635-642.
  • Ünal, A. ve Gürsel, M. (2015). Negative teacher behaviors from which teacher candidates are affected. Proceedings of Teaching and Education Conferences (p.163-168). Amsterdam: International Institute of Social and Economic Sciences. doi: 10.20472/TEC.2015.001.013
  • Ünver, H. ve Koç, Z. (2017). Siber zorbalık ile problemli internet kullanımı ve riskli internet davranışı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 15(2), 117-140.
  • Varol, F. ve Yıldırım, E. (2018). An examination of cyberloafing behaviors in classrooms from students’ perspectives. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 9(1), 26-46.
  • Vural, Z. ve Bati, M, (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Yaşar Üniversitesi Dergisi, 20(5), 3348‐3382.
  • Wu, J., Mei, W. ve Ugrin, J. C. (2018). Student cyberloafing in and out of the classroom in China and the relationship with student performance. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(3), 199–204.
  • Yaşar, S. (2013). Üniversite öğrencilerinin denetim odağı ve bilgisayar laboratuvarına yönelik tutumlarının siberaylaklık davranışlarına etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı, Ankara.
  • Yıldırım, E. (2016). Sınıf öğretmenleri adaylarının siber aylaklık sorununa ilişkin durum analizi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İlköğretim Ana Bilim Dalı, Elazığ.
  • Yıldırım, A., Ünal, A. ve Sürücü, A. (2015). Effective teacher behaviors based on the opinions of teacher candidates. Proceedings of Teaching and Education Conferences (p.195-200). Amsterdam: International Institute of Social and Economic Sciences. doi: 10.20472/TEC.2015.001.017
  • Yıldız, H., Yıldız, B. ve Ateş, H. (2015). Sanal kaytarma davranışlarının sergilenmesinde örgütsel adalet algısının rolü var mıdır? Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 10(2), 55-66.
  • Yıldız, B. ve Yıldız, H. (2015). İş yaşamındaki sanal kaytarma davranışlarının hukuki yönden incelenmesi. Bandırma İİBF Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 13(3), 1-17.
  • Yıldız, H., Yıldız, B. ve İyigün, N. Ö. (2016). Psikolojik sözleşme algısının sanal kaytarma davranışları üzerindeki etkisi. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47, 147-165.
  • YÖK. (2018). Öğretmen yetiştirme lisans programları. https://www.yok.gov.tr adresinden 3 Temmuz 2021 tarihinde alınmıştır.
  • Yurdakal, İ. H. (2018). Değişen sınıf öğretmenliği lisans program içeriğinin incelenmesi. Ulakbilge, 6(29), 1483-1499.
There are 93 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Yusuf Tatlı This is me 0000-0002-6115-878X

Fatma Sadık 0000-0002-6565-5679

Publication Date November 7, 2021
Acceptance Date July 9, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 18 Issue: 43

Cite

APA Tatlı, Y., & Sadık, F. (2021). Öğretmen Adaylarının Ders Esnasında Siber Aylaklık Yapma Nedenlerinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(43), 6530-6563. https://doi.org/10.26466/opus.933566