Bu araştırma spor bilimlerinde okuyan öğrencilerin sportif sorunlarla başa çıkma becerileri ile sporcu bağlılığı arasındaki ilişkiyi ortaya koymak amacıyla yapılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma modeline göre desenlenmiştir. Elde edilen verilere uygun örnekleme örnekleme yöntemiyle ulaşılmıştır. Katılımcılar 81 kadın ve 207 erkek olmak üzere toplam 288 sporcu öğrenciden oluşmak-tadır. Araştırmada veri toplamak için Türkçe’ye uyarlaması yapılan "Sportif Sorunlarla Başa Çıkma Becerileri Envanteri-28 (ACSI-28)” ile sporcuların spora olan bağlılıklarını ölçmek amacıyla geliştirilen “Sporcu Bağlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde öncelikle korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Ardından çoklu regresyon analizi ile sportif sorunlarla başa çıkmanın sporcu bağlılığını yordayıp yordamadığı test edilmiştir. Verilerin analizi sonunda sportif sorunlarla başa çık-manın sporcu bağlılığını yordadığı modelin anlamlı olduğu (p < .01), sporcu bağlılığı ile konsantra-syon (p < .01), baskı altında yüksek performans (p < .05) ve güven ve başarı güdüsü (p < .01) tarafın-dan pozitif yönde anlamlı yordandığı görülmektedir. Diğer taraftan, hedef belirleme/zihinsel hazırlık (p > .05), kaygıdan uzak olma (p > .05), zorlukla baş etme (p > .05) ve antrenörlük durumu (p > .05) ise sporcu bağlılığını anlamlı biçimde yordamadığı belirlenmiştir. Genel itibarı ile sportif sorunlarla başa çıkma sporcu bağlılığı için önemli bir faktör olduğu belirtilebilir. Sonraki araştırmalarda sportif sorunlarla başa çıkabilme ve sporcu bağlılığı arasındaki ilişkide anlamsız çıkan sonuçların nedenleri detaylı bir şekilde incelenmelidir.
This research was performed with the aim of determining the relationship between the ability to cope with sports problems and athlete engagement of students in sports sciences The study was designed according to correlational survey and causal comparative model. The study included a total of 288 athletes, 81 women and 207 men, obtained with the convenience sampling method. For collection of data in the research, the Turkish adaptation of the “Athletic Coping Skills Inventory 28 (ACSI-28)” and the “Athlete Engagement Questionnaire” developed with the aim of measuring commitment to sport among athletes were used. Multiple regression analysis was used to test whether the ability to cope with sports problems predicted athlete engagement or not. As a result of data analysis, the model where the ability to cope with sports problems predicted athlete engagement was significant (p<.01), and it appeared athlete engagement was positively and significantly predicted by concentration (p<.01), high performance under pressure (p<.05), and confidence and achievement motivation (p<.01). It was determined that athlete engagement was not significantly predicted by goal setting/mental preparation (p>.05), freedom from worry (p>.05), coping with adversity (p>.05) and coachability (p>.05). In general, it can be stated that coping with sportive problems is an important factor for athlete engagement. In future studies, the reasons for the insignificant results in the relationship between coping with sportive problems and athlete commitment should be examined in detail.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2021 |
Acceptance Date | December 5, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 18 Issue: 44 |